Teckning iFokus

Teckning

Etikettallmänt
Läst 2118 ggr
Kjella62
0

Skannade bilder

Teckningar som ser hyfsade ut på pappret ser ut som sk.. när dom är inskannade. Skuggningar och liknande blir till grova streck typ. Vad gör jag för fel? Kan det bero på att de blir väldigt stora i formatet?

Musiken
0

Det ar nog skannerns fel.. Manga skannrar ljusar upp bilden valdigt mycket och da syns bara de morkaste partierna som "streck". Om det ar mojligt pa din skanner sa skulle du kunna stalla ner ljusstyrkan och prova att skanna sen. Blir det for morkt ar det enkelt att ljusa upp dem i ett bildbehandligsprogram.

Zabbio
0

Prova att förminska bilden till vettigt format och mörka den i ett bildbehandlingsprogram om det går :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

EllinorOlsson
0

som sagt: bildbehandlingsprogram! stärk kontrasten, kanske stärka ljuset, finns mkt du kan göra för själv kör jag med scanner och dom där övertydliga strecken(som inte syns i vanliga fall) är oerhört irriterande. Tur är det att det går att ändra lätt!

have a najs dayCool

Noa-Nisse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så brukar det ibland hända mig också..

ex. denn kattbilden. det enda som skulle vara hårt i denna teckningen var morrhåren. inget annat. men om man kollar så är där en massa "hårda" sträck.. tyvärr.. jag har även mörkat ner bilden som det syns, men det hjälpte inte. jag scannar inte, jag fotar.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Noa-Nisse
0

sen ibland blir det hur bra som helst.. utan att mörka ner i något bildbehandlingsprogram… som dessa två.

EllinorOlsson
0

jag prövade trixa med din bild (hoppas att de var ok?)--->

Noa-Nisse
0

gjorde absolut ingenting.. :) bara roligt att se. ljuset blev ju bättre, men det är likosm fortfarande de svarta streckan ;P men men tack endå :D:D

Zabbio
0

#5 är väl fotat?

Noa-Nisse
0

#8, jo jag skrev ju det ;D hehe

Rozzy
0

Det finns vanligtvis inställningar i skannerprogrammet, kolla manualen vilka av dessa som lämpar sig för teckningar.

Zabbio
0

#9 nä, du skrev i inlägg 4 att du fotar, sen i inlägg 5 berättade du att du inte behövt mörka ner :P Det brukar vara tvärtom med foton; fär att det vita ska vara vitt måste man ljusa upp istället ;) På dina bilder, som jag misstänker är ritade på vitt papper, är ju bakgrunden väldigt mörk.

Men foton kan vara ett bra alternativ, fast jag föredrar att skanna. För mig känns det som om det finnsmer mäjligheter att redigera en skanning utan att förlora detaljer, än ett foto. Trots bra kamera.

Men det är upp till var och en, vissa har ju inte skanner och vissa bilder är för stora, eller så har man inget bra program att redigera i. När man fotar ska man dock helst göra det utomhus när det är ljust (fast inte nädvändigtvis i skarpt solljus som kan fräta ur bilden, och blixt brukr blänka i blyerts och papper).

Noa-Nisse
0

#11, nej alltså jag brukar alltid mörka ner mina bilder litegrann, tycker skuggningarna blir bättre då. och alla bilder som jag lägger upp här är fotade. men ibland blir det precis som om skuggningen blir svarta streck liksom.. men men, tyvärr har jag ingen skanner.. :/ hade varit bra att ha en faktiskt.

Rozzy
0

Vet du att pappret är helt vitt kan du anv pinpetten vitepoint eller autokontrast då utgår ps att du har ren vit och ren svart i bilden och justerar efter det. Efteråt kan du mjuka upp den en aning.