Teckning iFokus

Teckning

Etikettoff-topic
Läst 919 ggr
Zabbio
0

OT: rådjursbrottning (långt)

Mina händer är aldeldes blodiga, jag har just brottats med och strypt  en råbock och hoppas att den kommer dö snart. Visst låter jag grym? Vänta lite så ska jag förklara..

My och jag körde på vägen (4 filig 90 väg med såna där vajrar i mitten) när My ser ett rådjur under vjrarna. Hon vill vända om, men jag är hungrig och tycker väl inte det är så mycket med det (jag såg inte riktigt hur det låg..) men iaf så vände vi tillbakaför att flytta det så att det inte låg ute i vägbanan. När vi kom fram såg My att det blinkade, sen såg jag också det. det levde fortfarande! Jag ringde 112 (för jag har inte koll på vart man ska ringa i såna situationer.. men det gck bra iaf) och kopplades till polisen, berättade vad som hänt (fattar faktiskt inte hur jag kunde tänka så kallt när en liten åring ligger och håller på att dö) och de ringer efter en jägare och får mitt nummer. Eftersom folk kör som dårar, trots att vår bil stod och blinkade på ena sidan vägen och vi stod i mitten och viftade med en fiklampa, så stannade vi för att han inte skulle bli påkörd och skada sig mer.. hans ben låg rätt långt ut och jag ville inte att det skulle krossas under ett bildäck. Och så för att jägaren skulle hitta oss.

Efter en stund började den lyfta huvudet och piggna till, ett par andra kvinnor hade också stannat för att hjälpa till.. fanns inte mycket att göra men sällskapet var uppskattat, och de nämnde att lägga en filt över ögonen.. My hämtade ett shabrak och vi lade det över huvudet för att hålla honom lugn. Men hur det var så reste han sig iaf så vi tänkte ''fä honom över vägen och ner på den ''säkra'' sidan''.. My puttade bak och jag drog i halsen/nacken. Det gick bra ett tag, sen märkte jag att My inte puttade längre, tror att hon fick vifta åt en bil eller nåt, så jag fick lite halft panik, men på nåt sätt lyckades jag dra med rådjuret till diket, där det segnade ner. När det gick rörde det något av benen konstigt, liksom i fel vinkel, så jag misstänker att det var brutet… Jag försökte hålla det lugnt och lyckades hindra det från att rea sig ett par gånger, genom att hålla emot lätt med händerna och stryke, förhoppningsvis lugnande, över ryggen..men det kvicknade till för mycket och kom upp, bockandes och stegrandes.. jag gjorde allt jag kunde för att hålla kvar det och lyckades få ner det några gånger. Men sen smet det, stog stilla en lång stund, la sig nästan ner och sen sprang det in i buskarna…

Jägaren kom lite senare men fick gå och hämta hunden, han hade inte väntat sig ett sök utan ett liggande rådjur.

Vi hade väntat i en timme, inte direkt klädda för frost oh nattkyla, så vi åkte hem då (efter lite startproblem; bilbatteriet dog efter alt varningsblinkande)

Jag känner mig lätt chockad.. detta var jag inte beredd på när vi körde iväg för att äta hamburgare..

Och känslan av att hålla stryptag på ett panikslaget rådjur är helt obeskrivlig.. jag vill ju inget ont, jag vil ju bara att det ska slippa lidandet så fort som möjligt, utan att behöva ligga och självdö i nån buske.. Samtidigt känns det som om det är mitt fel att det fördröjdes så mycket.. om jag bara hållt fast ordentligt hade det varit avlivat nu.. och jag vet inte om det fortfarande ligger och har ont med ett brutet ben och antagligen inre skador (det blödde ur nosen och munnen) eller om jägaren hittat det….

Men varför kan folk inte själva larma när de kör på vilt?! Och varför kör de som idioter förbi utan att sakta ner när det står bilar medvarningsblinkers på ena sidan och mänishor som viftar med lampor på andra sidan vägen?! Några saktade ner, men väldigt många körde bara förbi i minst 70..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

SweGizmo
0

uch, vad dramatiskt:( hoppas att jägaren hittade den då så den slapp att lida sej till döds som du sa.

Min blogg: SweGizmo.se

Zabbio
0

g skickade ett sms till jägaren nyss och frågade. Hade hans nummer i telen eftersom han ringt och hrt efter var vi var nånstans..

Migoff
0

Vad hemskt! Med du ska inte ha några skuldkänslor, du gorde helt rätt!

emmf
0

Oj vilken liten stackare, håller med om att folk är sega med att ringa osv. :/

CamillaS
0

Usch måste varit jätte jobbigt. :/
fick du nå svar från jägaren sen?

Zabbio
0

Nej.. har inte fått nåt svar..