Kritik på katt...
Hej jag är ingen höjare själv på att rita, så att jag tycker ju att den är då väldigt fin vilket stämmer men en sak du hade kunnat göra nogrannare på kroppen det känns som du bara dragit massa sträck hit och dit!,, MVH MADDE
Oj den var inte klar !:O läste det nu!!
Mer skuggor och högdagrar samt fler detaljer. Om jag var du, skulle jag ta bort konturlinjerna också :) Annars var den fin med bra propotioner! Ritar du av en annan bild? I så fall har jag små tips! Du kanske redan är medveten om dessa, men jag skriver upp dom ändå. Det kan ju finnas någon annan som drar nytta av dom :)
För det första är det lättare att rita av något i blyerts om originalbilden också är svart-vit. Sen kan man också hålla originalet upp-och-ner och också rita bilden åt det hållet. Hjärnan lurar oss ibland med att se helheten i en bild och man missar därför lätt detaljer och former. Men ritar man uppochner så kopplar man ur den funktionen lite och det blir lättare att se saker som man annars inte hade lagt märke till. Försök rita former och nyanser istället för att tänka "Nu ska jag rita en katt!" Alla vet ju hur en katt ser ut, men det är skillnad på att veta hur den ser ut och att faktiskt veta HUR den ser ut. Sen kan det ju vara lite trixigt att få ner det på pappret också. (Ursäkta om jag uttrycker mig lite flummigt.) Det är en svår balansgång det där. Man får ju inte heller lägga ner FÖR mycket energi på att få tid t.ex varenda litet hårstrå. Det är en svår balansgång, och man vill ju gärna sätta lite egen prägel på bilder (enligt min åsikt) vilket man kanske gör om man tar lite ur ens egen fantasi också.
Men var inte rätt för att prova, det värsta som händer är att det blir lite fel. Och då får man sudda! Värre än så är det inte :) Jag vet själv hur rädd jag är för att det ska bli fel och får ofta stanna upp och tänka att jag måste skärpa till mig. Det är en konstig sak att vara rädd för, men det är vanligt tyvärr.
Lycka till!
Tycker att du skulle förstärka konturerna med ex. svart, mjuka ut pälsen lite och rita mörkare skuggor. Rita gärna till ett par baktassar också. Gillar uttrycket på katten, ansiktet är väldigt bra!
Tackartackar alla :D
Tack för råden oxå..
#4 den är som sagt inte klar, visste inte hur jag skulle göra baktassarna så de fick vänta, men nu vet jag hur de ska sitta o jag fixar det på fredag..
Jag älskar 'morrhårskuddarna' både platsen och hur du har ritat dem, om dom får för mycket skugga så lägger sig uppmärksamheten där. Så ifall du vill skugga kissen mer tycker jag inte att du ska skugga allt för våldsamt. Och det är ju trots allt ögonen som vill ha mest uppmärksamhet. Påtal om ögonen så känns dom lite stirriga, kanske du kan testa att antingen göra kattens ögon lite mer kisande eller göra större och rundare pupiller?
Du får testa dig fram, annars så ser katten väldigt trevlig ut (:
Jag gjorde mörkare skuggor, längre päls o la på bakben idag.. ska fixa det med ögonen.. hjälp dethär kommer ta ett tag att få klart känner jag ^^
Men tänk på att jag bara är 12, inget proffs :P
Du må vara bara 12 men proffs kan du bli med träning :) Katten ser glad ut så uttrycket har du fångat spot on. Grattis :)
Kroppen bör ju, som så många andra sagt tidigare bli mer detatjerad och jag vill jättegärna se bilden när den är klar:)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
nu efteråt ser jag hur fel de blev.. damp.
Enda jag kan komma på är att vända bilden på rätt håll ;)
Annars ser den bra ut, fina proportioner och fint ansikte :)
Och var inte rädd för att lämna vissa bitar helt vita och skugga andra väldigt mörka, för att få lite Kontrast. Även på helt svarta djur brukar man kunna lämna en del väldigt ljusa glansdagrar.
(målar du med färg ska du däremot helst undvika rent vitt eller svart, men ändå använda mkt mörka vs ljusa färger)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#12 Okej, tack :D
Nu ser den mer levande ut :) Ser bättre ut!
Men jag vet inte om suddigheten pasade så bra där.
Tycker den redigerade bilden ser häftig ut :D Kanske att du skulle låtit bli att göra något annat på katten än svansen suddigt, men annars snyggt.
suddigt blev de av verktyget som jag redigerade katten med, inget jag kan göra nåt åt, tyvärr..
Vilket verktyg använde du?
smudge tool.. kanske inte det smartaste.. o.o