ritplatta
Hej, jo jag har funderat länge nu på att köpa en Ritplatta. men jag är inte så duktig och påläst vad det finns för olika märke och olika kvaliter. Jag förstår givetvis vad det hela innebär och sånt. men tänkte att ni som är mer kunniga kunde kanske ge förslag på några olika i olika prisklasser, så man får lite hum om vad som finns där ute.
prismässigt skulle jag kunna tänka mig ge något för ca tusenlappen, men helst inte över :)
MVH Johanna
Medarbetare på Hundar.ifokus
Köp en wacom :P Det är det enda märket som alla jag pratat med/läst inlägg av varit nöjda med.
Andra märken är TRUST.. men efter att ha läst ca 6-700 inlägg av olika människor på både engelska och svenska sidor har två varit nöjda; den ena hade aldrig provat något annat och den andra hade haft sin i en vecka. De flesta andra tyckte att den var helt okänslig, eller så gick den sönder och krånglade. Några hade skickat tillbaka sina plattor upp till 8 ggr utan att få något som höll..
Fast jag har själv aldrig provat TRUST.
Iaf, Wacom är ett välkänt men lite dyrare märke… jag har själv haft wacom volito 2, wacom bamboo A6 och en wacom graphire 4 (de tillverkas dock inte längre utan är ersatta av bamboo).
Den jag gillat bäst är graphiren; pennan ligger rätt i min hand, jag kommer inte åt knappana av misstag och själva ritdelen är bra. Du kan ha tur och hitta en Graphire 4 om du söker på nätet, det finns några kvar där ute för 3-600kr senast jag kollade.
Annars är det nog Bamboo jag skulle rekomendera, senast jag kollade låg priset inkl. frakt på 800kr. Googla. Jag märker ingen skillnad på ritområdet mellan graphire och bamboo, men bamboon har knappar som jag trycker på av misstag och jag tycker helt enkelt bättre om graphiren, men det är en smaksak. Man kan byta ut pennspetsarna på både graphire och bamboo när de är slitna, men jag undrar hur lätt det är att få tag i graphire spetsar snart eftersom plattan inte tillverkas längre.
Voliton är en lågbudget modell som jag tror har blivit ersatt av Bamboo One. Den har funkat utmärkt för mig tills pennan blev söndertuggad av hunden, men den har ju inte några extra knappar eller annat, och jag tror inte att man kan byta ut pennspetsen.
Intous är lyxmodellen.. den kostar skjortan och har en hel del finesser; tiltkänslighet t.ex. Men jag undrar om den inte kan vara för avancerad egentligen.. å anda sidan kan man ju stänga av tryck och tiltkänslighet i de program som stöder det :) Jag har aldrig provat en intous.
Storleken är en annan sak.. de flesta tycker att A6 är jättelitet - enda tills de provar det. Jag har nog svårt att använda a5, det skulle bli för stort. Men ritar man med stora svepande tag så kanske det behövs.
Men om jag, utan att känna dig, ska rekommendera en Ritplatta så rekkomenderar jag Wacom Graphire 4 (a6) eller Wacom Bamboo a6. Båda går under tusenlappen och är ritplattor du kan använda länge utan att växa ifrån dem. :)
Dock inte wacom bamboo one - den lär vara något sämre. Å andra sidan sa de det om min volito också och jag var nöjd med den)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
aah, men gud va snällt av dig att skriva så mycket! uppskattar det verkligen jättemycket :)
okej, efter att jag har läst ditt inlägg och andras inlägg i andra trådar har jag förstått att jag inte ska ge mig på TRUST. Men det som du nämde längre ner är intressant. jag ska gensat googla och kolla på Pricerunner!
angående storleken, jag vet inte vad jag behöver faktiskt. men antagligen inte så jättestor. det kommer nog räcka med a6. eftersom jag faktiskt inte ritar med stora drag.
jag har bestämmt mig för att inhandla en Ritplatta, det handlar bara om när ^^ antagligen inom kort tid, för jag är så sugen!!!
taaack!!
ååh…
nu har jag suttit och läst och läst och läst.. och så gick jag in på hemsidan för att beställa min Ritplatta. kom fram till att det blir en Wacom Bamboo a6. så gick jag in på dustin home. gick in och valde och allt sånt. sen gick jag till kortbetalning och tryckte i alla siffror o.s.v. så när jag ska bekräfta så kommer det upp. Din beställning har inte genomförts, kolla så alla dina siffror stämmer.
jaha tänkte jag. så gjorde jag om det, eftersom det verkade inte funka. och samma sak hände igen.. så tänkte jag, äsch då väntar jag på att pappa kommer hem så han kan hjälpa mig.
en liiiiten stund senare går jag in på min mail, och där har det kommit beställning/kvitto på att jag har köpt den, Wacom Bamboo a6. inte bara en UTAN TVÅ!!
ahh sånt klydd.. måste ringa till dom imorgon och hindra dem från att skicka ut den andra.. :/
Kan verkligen rekomendera Bamboo A6!
Jag har också en Graphire4 a6. Jag hade ingen aning om att de slutat att tillverkas, varför liksom? Det är ju en jättbra, lätt liten platta. :)
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
Jag har en Wacom Bamboo A6 och jag är VERKLIGEN nöjd över mitt köp :D
#6 De är ersatta av Bamboo A6 :P Men jo.. jag föredrog tyvärr graphiren. x)
#4 Hur gick det?
hehe, visst är det spännande och olidligt att vänta? x)
jaa! mycket, man vill bara ha hem den för att prova så snabbt som möjligt!! :D haha.
Har den kommit? :)
haha nää tyvärr!! och otur att den kommer imorgon för då har jag inte ens tid att prova den :/
för skola från morgon fram till tre + att jag ska göra ett omprov som börjar kvart övert tre och framåt, sen ska jag till sjukgymnasten efter det och sen snabbt hem och duscha och äta för att sen åka iväg på bläck & blyerts kursen som jag brukar gå på torsdagar.. puh, trsdagar är en stressig dag, men rolig ^^
aja jag blev lite besviken över att den inte kom idag, hade hoppats på det så innerligt! :D men men den som väntar på något gott… ;)
hehe..då får sitta uppe hela natten på tosdag.. ;)
meh! konstigt den har inte kommit idag heller :S om den inte kommer efter måndag så får jag väl ringa och höra. på hemsidan stod det att det skulle ta ca 2 dagar?! aja, man får väl vänta
Det är inte ovanligt att det tar ett par extra dagar :P Oroa dig inte, den är nog där tills måndag! Men annars ring och hör, som du sa.
Var beställde du från?
jag skulle ju beställa därifrån dustinhome, men så blev det så mycket klydd, när jag ringde och sa att jag inte skulle ha två st utan bara en så blev det konstigt nog fel då också.. :S så då tog jag och sket i deustinhome för det verkar vara kaos där. så då beställde jag från webbshoppen.se tror jag det hette?! :P
yes, jag kan inget annat göra än att vänta ^^ men jag vill vill vill ha hem den nu snabbt! :D
ok.. jag har goda erfarenheter från Dustin men inga alls från webshop.. fast de är säkert också bra :)
#18..
okej jaha, ja det är ju så olika, det är ju säkert bara för jag haft otur som det blev sådär hos dustin ^^
märkte sen också att webbshopen var liiiite billigare denna gången. på dutsin skulle det kosta 790;- tror jag och på webb kostade det 710;- inte så stor skillnad, men ändå lite pengar :P haha
Ja, det blir lätt kluddigt när det blir fel :) Har aldrig behövt rätta till någon beställning hos dem, så jag vet inte hur de är på den biten.
80kr är ändå en hel del! :P det är ju nästan 700 istället för 800 så. ;)
Vad köpte du? Bamboo A6? :)
Nä, nu ska jag jobba, lycka till och ritplattan kommer nog snart!
hehe okej :)
#20, yes det blev en bamboo a6, jag går ganska mycket på vad folk själva tycker om en prudukt och inte för mycket på beskrivningen av produkten på en hemsida som är till för att just sälja själva produkten. Och det känns precis som om den ritplattan är väl omtyckt och då kännde jag, många är nöjda, den är inte jättedyr, den är inte förstor eller förliten och det står bra beskrivning om den på olika hemsidor :) så det blev den.. jag kollade även TRUST, men har nu också hört en del eller nästan bara klagomål precis som du nämnde innan.
väntar med iver :P hahaha
nu!! äntligen har jag fått den :D den är allt lite svår att kontrolera nu i början!! :D hheeheh men glad är jag!
Yay!
Du kommer lära dig fort :)
Skitfint! :D
Fast jag råder dig att undvika dodge och burn /blek och bränn verktyget ;) Ta en riktgt mörk färg i en annan nyans, ändra flödet på penseln till 1-10% och måla på :P Utnyttja pennan!