Mänskliga porträtt

Helt underbara! Väldigt välgjort!
Den första hittar jag inget fel på alls. Den andra känns ögonen märkliga på..håret serinte riktigt rätt ut och huvudet känns lite platt. Men det är bara petitesser :P Onskar att jag var så duktig på att rita av människor!
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Tack så mycket. :)
Kan hålla med dig om det du sa om andra bilden. Hade lite problem med att verkligen få till djupet i bilden på den. :P
Men du är typ 1000 gånger bättre, om inte ännu mer, på att måla hästar och datamålat överhuvudtaget så du har ingen anledning till att va avundsjuk du! ;)

Jätte fina! du är s**tduktig!…

#4 Haha, tack så mycket! ^^ :D
Underbara porträtt! Du har fångat personerna det är inte bara ansikten. Jag beundrar hur du jobbat så mjukt och fint med huden. Människor är det svåraste att måla minsta miss syns och det blir inte den man målar av. Hoppas att du inte tar illa upp med lite konstruktiv kritik.
Den sista bilden är det blir lite mycket ansikte, pannan och huvudet är litet i förhållande till ansiktets proportioner. Det kan du även se om du håller för övre delen övanför ögon brynen så ser man att betraktaren ser lite lite ovanifrån på ansitet se tex näsans vinlel eller munnen du ser mycket underläpp men inte mycket överläpp, vilket gör att man borde se ännumer av huvudets runding. Man brukar ha ögonens höjd på mitten som du säkert vet varierar dett men mycket lite och denna vinkeln förstärker pannan och bak-huvudet ännu mera.
Bra tips när man målar av foto (ta ett med mobilen om du målar direkt) är att måla av bilden uppochned när man kommit en bit så använd dig av en spegel och betrakta din bild i, man gör oftast missar som är lättare att upptäcka då. En vanlig siktruta är så bra tex ett OH-papper som du kan göra markeringar på man målar av direkt.
Sen tror jag ögonen hade vunnit på att skuggas in lite i ovankanten som du har på det första porträttet, man har en känsla av en hård blixt som slår in i ansiktet. Jag har en fotostudio och älskar att fotografera människor som jag målar av ibland, snygg reflex i ögat betyder mycket man flyttar blixtar så de inte ska hamna mitt i pupillern. Att flytta reflexen/reflexerna ger ett mjukare öga och är enklare på pappret än att skaffa en studio.
Lägg ner lite tid på att ljusättta modellen rätt tex en mjuk skuggsida på ena sidan så får du inte ett så platt ansikte med rundning och volym vilket du har fint i din första bild.
Lycka till jag ser fram emot fler bilder från dig, de var inspirerande och kul att hitta någon här på forumet som tecknar så klassiskt.

Propotionerna på bild två är lite fel, men du har fått med ett fint uttryck i ansiktet (munnen och ögonen).
Bild ett är suverän, väldigt fina skuggor, hade du skuggat andra bilden likadant hade den inte sett så platt ut.
Jag vet hur svårt det är att rita ansikten.
Vill väldigt gärna se mer av dej!!!

Tack så jättemycket för kritiken till er båda!
Det är jättebra att höra vad jag kan göra bättre. :)
Jättefina! Du är otrolig på att skugga :D

#9 Tack så mycket! :D

Är du säker på att dom är ritade? Dom såg ju riktiga ut ju! Du är SUPER duktig på att rita

#11 Jag är ganska så säker på det ja. ;) Hehe, tack så jättemycket! :D
Jag älskar den första, de är lixom så att man kan känna hur huvudet är format :D! Tre tummar upp! (hur nu det går till 8D…)

#13 Tack så jättemycket! :D (jo, men jag bär alltid omkring på en extra tumme i bakfickan.. jag trodde alla gjorde det!? ;D)

tycker att tecknigen ser hjätte bra ut