Nytt lager
Varför gör man ett nytt lager i Photoshop, och hur gör man? Fattar inte riktigt :) Jag har ritat helt vanligt och det går bra. Är inte så bra på photoshop, haha .
Tacksam för svar :)
Ska försöka förklara. Själv har jag photoshop CS2, engelsk version men jag tror det är ungefär samma med tidigare versioner- dock är jag lite osäker på de svenska benämningarna…
Till att börja med måste du ha lager-fönstret uppe. Det plockar du fram genom att gå in under window (fönster?) och klickar på layers (lager). Nu kommer lager-fönstret upp på skärmen. (du borde även kunna klicka på tangenten f7)
I lagerrutan finns alltid ett lager som som är låst och heter background (bakgrund?). När du öppnar en bild eller ritar på den vita ytan i ett tomt dokument hamnar det på detta lager. Alla nya lager du skapar lägger sig som om du tänker dig blad av transparent plastfilm i lager ovanpå bakgrunden. Du skapar ett nytt lager genom att klicka på den lilla ikonen som ser ut som ett dokument med vikt kant längst ner i lagerfönstret. Att det är transparent ser du på att det är grårutigt.
När du har olika lager kan du klicka på dom för att markera dom. När du ritar på bilden hanmnar det du ritar alltid på det lager du markerat. Du kan t.ex inte sudda bort något i bakgrundslagret om du har ett annat lager markerat i fönstret. För att se vad som är ritat på vilket lager kan du klicka på det lilla ögat bredvid lagret. Då döljer du det. Klicka en gång till för att visa det igen. Vill du radera ett lager markerar du det och klickar på den lilla soptunnan längst ner i fönstret.
Det var en snabb grundkurs i lagerhantering:-)
En sak till som jag kom på som kan vara värt att veta. Om du arbetat med olika lager så måste du spara dokumentet som psd för att behålla dem. Om du sparar som t.ex jpg smälter lagrena samman. Bra att ha i åtanke om du vill fortsätta att arbeta med bilden senare.