"Teckna med höger hjärnhalva"
Någon mer som läst/läser den boken? :)
Jag har börjat läsa i den, kommit till sidan 90 ungefär. Mycket intressant läsning måste jag säga! Nu har jag en förklaring till varför jag har så svårt att ''ljuga med kroppen'' (många som ser mig tycker att jag överdriver mina känslor och kropsspråk, men jag kan bara inte dölja om jag mår dåligt eller är glad..) kanske det har med tecknndet att göra, att jag använder högra hjärnhalvan så mycket att den tar över litegrann på såna punkter? (Det är den högra hjärnhalvan som styr känslor osv) Eller så hittar jag bara på ursäkter för att få vara lynnig ;)
I boken beskriver författaren vänsterhalvan och högerhalvan som sykon ungefär, som liksom bråkar om vem som ska utföra en viss uppgift ibland, eller sammarbetar ibland. Och mycket mer, är värt att läsa den bara för det :P
Det mesta verkar handla om att komma in i att använda höger hjärnhalva, och det låter väl rätt logiskt efter kapitlet om hjärnhalvorna. Problemet (om man ska se det så) är väl att jag nog anser att jag redan kan teckna, och boken är skriven för e som inte anser sig särskilt duktiga eller till och med anser sig dåliga. Och den handlar om att komma in i rätt sinnesstämning, det är bara det att det kan jag ju göra väldigt lätt redan… Såvida jag inte råkar ut för en inspirationsbrist för nån dag. Så jag vet inte om den kan hjälpa mig så mycket, men man vet aldrig. Den ska läsas och övningarna ska göras, så kanske jag lär mig att bli ännu bättre! :P
Men är det någon annan som läst den? Jag kan rekommendera den, trts att jag inte läst hela :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Hur är det, är det vänster hjärnhalva som styr logik och matematik och sådant?
Ja :)
Kommer osökt att tänka på Carl Henrik Reutersvärd som fick en hjärnblödning så att han blev förlamad på höger sida. Han hade ju alltid gjort målningar med räta linjer, eller som den där pistolen i hårt brons eller om det var stål.
Efter hjärnblödningen började han teckna med vänster hand. Först såg det ut som en 7-åring hade gjort det, Men efterhand så tränade han upp sig och efter en tid blev det skapligt. Och i en helt annan stil. Man kunde inte se att det var samma person som gjort teckningarna/målningarna. Mjuka följsamma linjer, svepande rörelser. Vädigt mycket i min smak 

Här kan ni testa vilken del ni använder mest, för mig är den högra sidan dominant. Kan tänka mig att det fler som också är det av er här inne eftersom vi är konstnärer :)
Vänster
Logik
Detaljer
Fakta
Språk
Vetande
Höger
Känslor
Helhet
Fantasi
Symboler och bilder
Tro
Kyrkan, stater och regeringar har även i århundranden undertryckt våran högra hjärnhalva genom att styra våra skolor i ett vänster tänkande. Detta har gjort oss väldigt kritiska till mycket av "paranormala" fenomen eftersom den vänstra sidan styr logik och detaljer osv, så det vi inte ser eller förstår, finns inte.
Medans den undertryckta sidans intuition blir bortglömd och vår helhet försvinner. Detta är en mycket simpel men genomtänkt plan, så ta vara på era fantasier och låt er intuition styra livet och inte logiken!
Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!
Kul test med dansösen, jag kunde inte hur mycket jag än försökte se att hon roterade åt något annat håll än medsols, men så hade jag nästan räknat ut sen innan att jag hade en dominant högerhjärna (misstänker att min vänstra hjärnhalva bara är ett underutvecklat bihang till den högra )…
Här hittade jag ett annat test (men frågebaserat) som testar samma sak. Tror det kanske är lite mer tillförlitligt även om det andra var coolare. Jag svarade som en högerhjärna på 16 av 17 frågor 
Jag är typisk höger hjärnhalva. Kunde inte få dansösen att ändra riktning heller.
På dan andra övningen blev jag så full i skratt på den sista frågan, för det är så typiskt mig att jag vet det matematiska svaret men kan ej redovisa för hur jag kom dit.
#4 Lyckades se dansösen snurra åt båda hållen (först motsols och sen motsols)
#5 I det testet fick jag 9 på ena hjärnhalvan och 9 på andra, men det räknades ändå som att jag tänkte med vänster hjärnhalva (vilket inte förvånar mig ett dugg)

Jag använder nog också vänster hjärnhalva för jag såg dansösen dansade åt båda hållen, kunde till och med styra henne så hon dansade fram och tillbaka. Kul.
"You responded as a right brained person to 17 questions, and you responded as a left brained person to 1questions. According to the Hemispheric Dominance test, you use your right brain the most."
Jag gissar vilt på att jag hade rätt angående användandet av höger hjärnhalva. xD Men vad är det med dansösen? Hittade inget sånt?

#9 Det finns en länk i #4.
Vad häftigt! :D Först roterade hon bara medsols, men lite då och då roterade hon motsols… Fast bara i några sekunder ;)
Vad är jag?
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Nu då jag tittar igen så roterar hon hela tiden! lika länge på båda :/
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
#10 tack, men jag hittar inget sånt i de länken heller?
Jag ser länken men ingen dansös när jag klickat på länken, har tom gjort testet :)
EDIT Märkligt,.. nu finns den här. Gjorde den inte på mi dator (sitter hos en vän).. kan det bero på att jag har en mac hemma?
hon dansar lka mycket åt båda hållen för mig :)
hm. När jag klickade på länken i #4 senast så tog den mig till testet på länk i #5 (jag vet att jag klickade rätt för jag provade flera gånger)… min dator är märklig..
Dansören skiftade håll för mig, så jag använder väl hela min hjärna skulle jag tro ;)
Kul test! Tydligen använder jag högerhjärnhalva… Synd bara att jag inte orkar läsa massa enelska. ;)