Teckning iFokus

Teckning

Etikettmaterial-och-teknik
Läst 6661 ggr
Glorious
2009-03-05 19:10
0

Skillnader :)

Jag är inte så bra med allt det här med målning o så… Vad är det för skillnader mellan akvarell, olja och acryl till exempel? Vad använder ni och vad är smidigt/roligast osv.

EllinorOlsson
2009-03-05 19:31
0

min beskrivning:

Akvarell är en sorts fin vattenfärg som målas med fina vattenuppsugande penslar. akvarell målas på ett tjockt papper som suger åt sig mkt vatten. oftast målar man inte med vitfärg vad det gäller denna teknik utan istället utnyttja mängden vatten och det vita i pappret. Akvarell tycker jag är lite svårare då man inte har många chanser på sig att göra "rätt"

Olja målar du med på olika dukar. det är en väldigt tjockfärg som du späder ut med lösningsmedel(som tex balsamterpentin) och färgen tar lång tid för att torka beroende på hur mkt färg du använder. med olja kan du måla i olika lager, alltså att du kan "bygga" upp din tavla med att lätt börja med bakgrunden för att sedan bygga på med de tyngre färgerna. fast du kan göra precis som du vill. skulle nåt bli fel i din tavla så går det lätt att mål över. själv föredrar jag då denna teknik. (vill påpeka att det finns olika varianter olja och en av dem är vattenbaserad olja)

Akryl är en tunnare färg jämfört med oljefärg. Akryl torkar snabbare och oftast ekonomiskt billigare(finns ju olika märken osv). akryl är en tacksam färg att börja öva med om man är ovan vid måleri, tycker iaf jag.

vilken färg som är roligast är ju individuellt så att säga. personligen så blandar jag de olika färgern i en målning, olja samt akryl. det är spännande att blanda akrylens klara färger med oljans djup. akvarell är jag nybörjare på och inte så intresserad av

ett tips om annan skissmålningsfärg är guaschfärgen. den är bra om du ska skissa fram en bild i färg. du kan börja teckna med blyerts för att sedan spä på med färgen. denna färg är vattenbaserad.

god fortsättning

Glorious
2009-03-05 20:06
0

#1 Guaschfärgen, finns den att köpa på typ Bokia eller någon sådan matrial affär eller var brukar ni köpa era matrial? :) Akryl vill jag verkligen testa, tycker akvarell är roligt men rätt svårt som du säger… blir det fel så är det fel liksom. Fast man kan ju säkert få till väldigt fina saker med akvarell också om man bara lägger ner tid och har tålamod :P Kan man måla med Akryl på tjockt papper?

EllinorOlsson
2009-03-05 21:59
0

skrev nog fel innan, Stavas gouachfärg. nja jag vet inte om de säljer på Bokia, men kolla för säkerhetsskull.kanske panduro är ett bättre alternativ eller en konstmaterial handel. annars finns det ju http://www.artistica.nu/ där du kan beställa dem.

akryl på papper går nog, men kanske ta att välja ett tjockt papper som du säger. så att det suger åt sig vätskan. vad jag har lärt mig(gäller mest gouachfärgen men kan säkert fungera på annat) är att inte välja blanka papper. grova papper är att rekomendera.

Flört

Glorious
2009-03-06 17:15
0

#3 okej! Tack för hjälpen :)