OT - Hm.. inte helt kul. men tur i oturen...
Underbart.. Bilen pajjade. Och denna gången var det inte ens mitt fel! ;)
Körde ut på första turen efter semestern, skulle till en kompis på födelsedags firande. Bilen smäller till och fortsätter dunka, låter som det kommer ''framifrån''.. tänker att det är drivknuten (lät ungefär som papas gamle bil) och den kanman ju köra ett tag med efter att den börjat låta. Försöker ringa till pappa (som är ute) men inget svar. Är redan försenad och bestämmer mig för att köra på, det är nog drivknuten eller så har bromsarna satt sig, tänker jag, det lossnar kanske bara jag kör. Gammal bil ju. Köpte den förra året när den 20 åriga, sänkta mercan jag haft som övningsbil till slut gav upp på de gropiga grusvägarna.
I alla fall.. kommer en bit, dunkandet minskar något först men blir sen jämnt, och det låter som om nåt rasslar lätt. Jag döljer det för mig själv genom att skruva på radion.. (Japp, jag är smart ;) ) Sen märker jag att bilen drar åt vänster åt a h***e.. Har nästan bestämt mig för tt vända och köra hem (är fortfarande på grusvägen) när däcket smäller, högt. Jag ger upp, med tanke på hur förloppet var är det inte nån bra ide för en oerfaren blondin att sätta på reservhjul, tänker jag ;) så jag kör den av vägen och sätter ut varningstriagel, och ringer pppa, nu svarar han men han kan ju inte göra mycket åt saken därborta.
Jag får låna grannens bil (Himla snällt, speciellt som de nyss köpt den och vi inte känner varandra såå jättebra, har druckit kaffe nån gång och säger hej typ), har trevligt hos kompisen, tankar bilen full och lämnar tillbaka den, med en bit tårta som blev över.
Nästa morron kollar jag min bil igen.. En enorm spiralfjäder vid stötdämparen (?) fram har gått mitt av och resten av spiralen har tryckts ner och gått in i däcket (splitter nytt däck dessutom :( ), det är omöjligt att sätta på nytt däck, få av fjädern eller göra något alls själv.
Hörde med en verkstad.. kommer gå på ca 3000kr att sätta dit en ny fjäder, om de hittar en begagnad. Sätter de dit en helt ny kommer andra fjädern smälla. Dessutom behöver bilen bärgas dit, ett bromsrör har klämts och troligtvis skadts,jag vet sedan innan att avgasröret behöver bytas (en del iaf) och en del andra småfel, besiktningen är om ett par månader, den visar nog fler fel. Kort sagt.. det är inte mycket lönt att reparera den gamle bilen när nu detta också hände.. :( Fast att vi trivts ihop.. Så det blir att köpa ny. Lite surt när man ändå lagt ner en del pengar på att byta däck, bromskivor, batteri, en drivknut m.m. och hållt den i form så att säga. Men det är nog bättre att köpa en ny.
Fast lite tur har jag haft:
- trots tre veckor i Amerika har jag mer pengar än jag brukar, så jag kan köpa ny bil.
- Det hände innan besiktning och reparation av alla de andra småfelen
- Det hände i låg fart på grusväg! Tänk om det smällt på motorvägen! :O Då had jag kanske dött!
- Grannen räddade kvällen :)
- Det var nära hemma så jag kunde promenera hem på en kvart. (Bor mitt ute i ingenstans; inga bussar, tåg eller annat att ta sig hem med)
- Om jag nu får köpa ny bil så kanske jag rent av hittar nån som kan dra hästtransporten på B-körkort :P
Jo, visst är det risken man får ta när man inte vill låna pengar för att köpa bil.. Men i dagsläget vill jag inte låna (inte annars heller iofs) och behöver mina pengar bättre till lägenhet nu när jag försöker flytta hemifrån. Så kan jag hitta en duglig bil som man kan hoppas lever ett par år iaf för runt 10 000 så får det duga, även om det inte blir nån snygging precis :P Så får jag försöka spara ihop till nåt bättre mellan hyror, reparationer och hästar… Hm.. kanske kan få de där pengarna för min logotype och design, så hittar jag kanske en hyfsad bil.. *ide*
Men för övrigt är allt bra! :P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Nu har jag ny bl i alla fall :) Väldigt nöjd, måste erkänna att den är bättre än den gamla.. även om Mitshi gjorde sitt bästa och inte förtjänar att stå i vägkanten som hon gör nu.. :( (kan ju inte rulla hem henne utan hjul..)
Den nya bilen är en lila Nissan Micra.. väldigt fräsch och rolig att köra! :) Hon heter Nissette ;) Kommer kalla henne Nettan. x)
(Jag gillar att ge de maskiner jag använder mycket namn.. första datorn hette ZaCo, andra hette ZaCoTo (Zabs Computer och Zabs Computer Too ;) ) Denna heter Macien och min förra mobil fick namnet Gunhilda av ett par kompisar.. den 'nya' är odöpt. Jajja..
Men nu har jag iallafall bil, även om det blir fattigt ett tag.. :3
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
oj oj det där lät inte kul :O, men roligt med ny bil iaf :)
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |