Färgpennor
Har tänkt att köpa mig ett set med färgpennor och börja teckna i färg (tidigare har jag bara hållt på med blyerts).
Har hittat ett set med 72 kulörer, Koh-I-Noor Polycolor, för 464 spänn på internet. Finns även ett set med lika många kulörer, FineArt pastel, för 699 kr.
Här finns båda sorterna: http://www.artistica.nu/default.asp?/lista.asp?id=479~main
Vad är egentligen skillnaderna och vilka tycker ni att jag ska satsa på?
Kan inte påstå att jag har så stor koll på detta så vore tacksam om ni ville hjälpa mig lite på traven. :)

Jag köpte fineartpastel, den andra sorten fanns inte när jag beställde. Måste testa den också sen, den var ju lite
mer.. prisvänlig. Har däremot koh-i-noors breda pastellkritor och jag tycker inte jag upplever nån skillnad i kvaliten.
Men det är ju kritor och jag vet ju inte hur deras pennor är ännu så tyvärr vet jag inte vad skillnaden är, förutom priset.
Jag är också ny på pastell och har väl inte lärt mig knepen än, men ibland så smulas spetsen sönder så jag tycker
det är svårare att få till små detaljer än med "vanliga" färgpennor. Å andra sidan täcker färgerna bättre och ser mer
ut som en målning. Jätteroligt är det iaf så jag tror inte du kommer ångra att du testar! :)

#1 Okej, tack så mycket för svaret. :)
Det ser ut som att det blir de från koh-i-noor än så länge då, om inte någon skulle ha någon negativ kommentar om deras pennor. ;)
Så tar gärna emot fler tips om någon skulle ha. :)
De billigare pennorna är vattenfärgspennor medan de dyrare är pastellpennor. Vilket betyder att bägge går att lösa i vatten, men endast den dyrare sorten går att tona ut med en stompf. Om det inte spelar någon roll för dig ifall du kan gnida ut färgen eller inte så kan du lika gärna köpa det billigare settet. Koh-i-noor brukar ha bra kvalitet från sina produkter, det är i varje fall inget skräpmärke 

#3 Humm, ja det där gav mig en funderare.. kanske man skulle ta de dyrare ändå? Haha, jag får tänka på saken en liten stund! ;)
Tack för svaret!

Jag tittade på koh-i noors "polycolor", är inte det pastell?
Kan inte se att det står någonstans vilken sorts
färgpenna det är, men polycolor låter likt deras oljepastellpennor: FC polychromos. Nån som vet?

Hittade följande info på denna sida http://www.syzzla.se/product.php?ID=1313 :
Pennor i konstnärskvalité med särskilt utvalda vatten- och ljusfasta pigmentkärnor av mycket hög kvalitet. De är mjuka men smetar inte av sig. Kärnorna är inte spröda utan kan med lätthet spetsas mycket vassa, vilket gör det lätt att arbeta med även små detaljer. De är populära att använda även för motivstämplaren - lätta att tunna ut och göra mjuka övergångar med hjälp av stompfers och förtunningmedel. Pennor för de kräsna. Obs! att pennorna på bilden kommer från en större förpackning.
Någon som har nån kommentar till detta? ;P Verkar som att de går att sudda ut med stompf, eller?
#6 Ja, det verkar onekligen så!