Teckning iFokus

Teckning

Etikettoff-topic
Läst 1170 ggr
cupcakes
0

Prisförslag och canvas i ram

Hej!
Jag har hittat en bild hos en tjej som jag ska få köpa för att beställa och sätta upp på väggen. De enda rättigheter det handlar om är alltså att jag ska få skriva ut och sätta den på väggen som stor tavla.

För det första så måste jag bara göra mig säker, om man beställer en bild på canvasduk omonterad, så går det att sätta den i en vanlig tavelram va? Jag har inte bestämt mig om jag vill spänna upp den eller sätta den bakom glas…

Sen undrar jag också vad ni tycker är en lämplig ersättning till den här tjejen? Hon vet inte vad hon vill ha utan vill att jag ska ge ett bud/prisförslag. Men jag är helt kass på sådant här och vet inte vad som skulle vara rimligt. Vad hade ni föreslagit? Vad jag vet jobbar inte den här tjejen som fotograf utan det är en hobby om jag uppfattat det rätt, om det har någon betydelse då.

/Sandra

raggydoll
0

Jag tror att canvasdukarna nästan alltid är monterade, så då blir de svåra att rama in. Vill man rama in en bild ligger det väl närmare till hands att göra en förstoring av den på vanligt fotopapper istället?

Ang. ersättning så är detta mycket svårt, har själv det dilemmat när jag säljer tavlor. Vad är du villig att ge henne? Eftersom du bara köper en kopia av bilden och inte rättigheterna så tycker jag inte det borde kosta allt för mycket. 100kr max.

Ayena
0

En canvasduk måste spännas upp på en kilram. Därefter kan man sätta en ram på, men inte med glas.

raggydoll
0

#2 Det var som jag misstänkte. Har själv aldrig gjort foton till canvasdukar

Zabbio
0

Vad är du villig att ge? Är det du själv som står för kostnaden att skriva ut och rama in? Skickar hon den till dig i stort format, speciellt för att du ska kuna skriva ut den stort?

100-500kr plus kostnaden för att skriva ut och rama in skulle jag säga. Men det är svårt, ett riktigt bra foto med god kvalitet som går att skriva ut stort, är tydligt och verkligen bra kan kosta mer, är det en liten bild som är svår att skriva ut stort, av sämre fotokvalitet och helt enkelt mindre bra, så borde det kosta mindre.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

cupcakes
0

#1 Jag vet ett ställe där man kan få de omonterade. Men jag hittar däremot ingenstans där de skriver ut på så stort fotopapper, ni får gärna tipsa..
Jag vet ju inte riktigt vad jag vill ge, jag vill inte vara snål eller så men samtidigt går jag i skolan och detta är en svår månad om man säger så.

#2 Okej.. jag är inte så haj på det där men tänkte att det kanske kunde fungera.. Det är ju inte särskilt billigt att få canvas tavlor..

#4 Som sagt så vet jag inte riktigt, som jag skrev till #1.. Jag står för att skriva ut och rama in, betalar bara en ersättning för att få använda bilden. Hon skulle göra så hög upplösning som möjligt så jag skulle kunna välja storlek själv.

Tack för svaren!