Fulsnygga tävlingen!
Nu är det dags att utmana sig själv och våga tänka om!
Det finns många duktiga tecknare och målare här på sajten som skapar väldigt tjusiga bilder, vackra hästar, snygga människor, eleganta änglar och fantasivarelser eller gulliga små djur. Skönhet är ett populärt motiv och det är ju inte så konstigt, vem vill inte måla vackra saker? Men en bild kan ju vara väldigt vacker även om motivet inte är det- så här kommer en riktig utmaning!
Denna tävlingen går ut på att rita/måla en fulsnygg bild. Det vill säga att motivet på bilden ska vara något som inte brukar kallas vackert, det kan vara en rynkig gammal gubbe, en vissen blomma, ett stileben med rutten frukt, en vårtig padda eller liknande. Vinner gör den som trots ett "fult" motiv lyckas göra en vacker och tilltalande bild!
Sista datum är 20 mars
Endast ett bidrag per person
Opartisk dommare är jag
Vinsten är äran!
Vilken bra ide :D
Ja jag hoppas många nappar! vet ju själv hur det är, det är mycket lättare att göra något vackert av ett vackert motiv än att göra det av ett fult. Men det är sånt som utvecklar!
Lite inspiration, duktiga konstnärer som kunde göra vackra bilder med "fula" motiv:
Ska se om jag kan sätta igång och börja på en :D

När avslutas, är i Kina (
) men ställer jätte gärna upp! Ska hitta något ful snyggt här borta som inspiration!
Josefin
Medarbetare på Glamour I Fokus!

Gamla människor kan vara väldigt vackra..

Mycket trevligt initiativ!
Jag hade faktiskt tänkt att göra en sådan teckning. Ska fundera på motiv……………
Jag ifrågasätter dock # 5, om detta verkligen är en originalteckning eller om det är en manipulation av ett befintligt foto.
det är en orginal teckning från en bild jag tog under jullovet
#9 Har du använt ett foto som mall då eller?
#7 Härligt!
Räcker det inte med att tävlingen pågår i två veckor? Är så trött på att lämna in ett bidrag och så får man vänta jätte länge och sen så har massa bidrag kommit in och man har inte en sjans att vinna. Det blir lixom för många bidrag och för lång väntan. Innan var det en eller två veckor som gällde och det var mycket roligare då man fick lite tidspress!
# 9 - Du har alltså använt dig av ett foto. Nå, är det en teckning eller är det ett foto?

Jättebra initiativ!
Jag tycker att slutdatumet för tävlingen är alldeles lagom, tror inte jag ens hinner vara med om den skulle flyttas bak.
Och lite konkurrens är bara bra.
Jag hinner säkert. Har några projekt på gång men jag brukar jobba med flera projekt på samma gång. Det svåra är att bestämma motivet….
jag har skissat från fotot tagit in den på datorn sedan har jag börjat att färglägga den, jag har allt som allt använt 1. ett foto 2.skiss block och penna 3. skannner 4. ph cs 4
Jag lägger mig inte i vilken teknik man använt, så länge som det inte är en ren manupulation av upphovsrättskyddat material. Att teckna av eller inspireras av ett foto någon annan tagit eller att manipulera ett eget foto är i mitt tycke (och rent lagligt) helt ok.
#11. Vad det gäller tiden så är jag själv sådan att jag vill ha mycket tid på mig för att hinna, därför satte jag en lång inlämmningstid. Alla jobbar ju inte digitalt heller, ville ge även dom som jobbar i långsammare material som t.ex olja skulle få en chans. Men det är helt klart värt att tänka på till nästa gång. Du får väl själv starta några "snabbare" tävlingar?
# 16 - Kanske vi skulle ha en digital och en manuell tävling! Eller dela upp digitala bidrag i en grupp och manuella i en annan, så det blir två grupper. Det blir liksom lättare att jämföra då!
#16 Jag har startat såna tävlingar, men sedan har alla tävlingar helt plöttsligt bytt till en månads sluttid :/

Den var svår!

putt
# 18 - Måste det vara målningar? Jag har nämligen hittat ett perfekt motiv ute på stan och skulle vilja ta en bild som jag eventuellt redigerar i PSP.
Är det inte ok så tar jag fotot ändå men satsat på en teknad eller målad bild här i tävlingen 
Kram!
# 24 - OK. Det är värt ett försök i alla fall. Ibland blir det inte som man tänkt sig, men jag ska testa. Väntar bara på att det ska bli en solig dag så att färgerna blir klarare.
#26 - Japp :) Skall börja med en :P Men är det okej att rita med vilka tekniker man vill? Jag har tänkt att rita för hand o skanna in på datorn, men kanske paintar jag över skissen med photoshop sedan. Fast det kan bli akvarell också… hm.. asså det är svårt
Jag får se, vänta er inget särskilt för det kan bli vad som helst hehe!
Javisst ja!!! Oj vad mitt minne är kort 

Oj, jag har inte haft någon energi. Men jag vet vad jag ska teckna och ska få till något under helgen.
Jag ska berätta också om idén jag hade förut. Det står en ljusblå bil på en parkering, inte så långt ifrån där jag bor. Den har stått där några år och håller nu på att rosta väldigt mycket. Jag hade tänkt ta en bild på vänster dörr där rostmönstret är väldigt framträdande i Kontrast mot den ljusblå färgen. Men det har inte varit fint väder någon dag då jag haft kameran beredd. Så jag får vänta tills det blir en fin soldag då jag kan cykla dit och ta några bilder. Bilen lär nog stå kvar lite till skulle jag tro.
Tiden är ute!
Tack för ett gäng superfina bidrag, det var verkligen inte lätt att välja en vinnare här. Valet stod till slut mellan två sköna gummor och vinnaren blev….
*fanfar*
EmmaForsberg med sin leende vietnamesiska kvinna!
Ett härligt ansikte med mycket utstrålning och en värme som känns. Genomarbetad med fin färgläggning och bra tolkning av temat!
På andra plats: Ayena's vackra gammla kvinnoansikte
och på tredje plats: Tiiril 's skrotbil!
Stort grattis!
Nu måste jag få protestera!
Vinnarbidragen är ifrågasatt om detta är en teckning eller ett foto. Vinnarbidragen är # 5.
Jag frågade vederbörande om detta var ett foto eller en teckning och fick till svar att det var en originalteckning från ett foto.
Vem som helst med ögon och ringa erfarenhet av digital bildhantering kan ju se att detta INTE är en originalteckning.
Härmed lämnar jag både tävlingen och sajten!
Emma Forsberg har ju deltagit i andra tävlingar med manipulerade foton och blivit diskkvalificerad pga detta, men här var det tydligen ok.
//
#41 Jag gjorde den uppskattningen att detta är en teckning, tycker inte alls det ser ut som en manupulation, utan valde att lita på hennes ord. Dessutom var det TILLÅTET enligt denna tävling att använda vilka material man vill, även manupulationer så vida man tagit orginalfotot själv, vilket Emma påstår att hon gjort. Jag kanske är naiv, men jag vill inte misstänkliggöra och jaga folk utan grund. Jag vill inte vara polis, är det verkligen mitt ansvar?
Du vet inte sanningen, jag vet inte sanningen. Det enda vi har att gå på är Emmas ord och då väljer jag att lita på det. och bedömmer bidragen edast efter de krioterier jag satt upp, nämligen vem som tolkat uppgiften bäst. Det var en tight lopp mellan din och hennes bild som jag båda tycker är superbra, men bara en kan ju vinna första platsen.
Jag är jätteledsen att du reagerar så här, förstår ifaktiskt inte varför du tar detta så personligt. 
Hade jag valt att diskvalificera Emmas bild pga om misstankar om att hon manupulerat en upphovrättskyddad bild (vilket jag inte har bevis för) hade jag också fått skit för det. Eller hur? Det är verlkigen inte lätt att inte trampa några på tårna här.
Detta är sista gången jag utlyser en tävling, jag vill inte få skit och göra folk upprörda…
Tredje steget är att man stänger av lagret med konturerna och markerar lager ett, där ursprungliga bilden finns. På detta lager lägger man till ett filter som suddar bilden
Fjärde steget är att man öppnar sitt konturlager igen och så har man den färdiga "teckningen"
Detta är skandal att en sådan bild, som dessutom var mycket dålig och slarvigt gjord blev utsedd som vinnare.
Så jag tackar för mig!
För den som har kort minne lägger jag in villkoren för denna tävling
_______
Det finns många duktiga tecknare och målare här på sajten som skapar väldigt tjusiga bilder, vackra hästar, snygga människor, eleganta änglar och fantasivarelser eller gulliga små djur. Skönhet är ett populärt motiv och det är ju inte så konstigt, vem vill inte måla vackra saker? Men en bild kan ju vara väldigt vacker även om motivet inte är det- så här kommer en riktig utmaning!
Denna tävlingen går ut på att rita/måla en fulsnygg bild. Det vill säga att motivet på bilden ska vara något som inte brukar kallas vackert, det kan vara en rynkig gammal gubbe, en vissen blomma, ett stileben med rutten frukt, en vårtig padda eller liknande. Vinner gör den som trots ett "fult" motiv lyckas göra en vacker och tilltalande bild!
Jag anser att man kan få sammma reslutat av att göra som E,ma påstår att hon gjort, genom att teckna för hand, scanna in och färglägga. Men även om hon gjort som du påstår bryter hon inte mot någon regel i denna tävling så vida hon tagit fotot själv.
Jag bedömmer inte materialet/tekniken. Jag bedömmer hur man tolkat uppigtfen. Trodde jag varit tydlig med det.
Jag kanske är naiv, jag kanske är kass på att bedömma photoshoppade bilder, jag kanske har dålig smak- men jag är inte en person som medvetet försöker såra männiksor.
Här blev jag ju satt i en sits där jag oundviklen var tvungen att göra antingen dig eller Emma sårad/upprörd.
Tekniskt sett skulle varenda bidrag i den här tävlingen kunna vara snodda, upphovsträttskyddade eller gjort på ett "falskt" sätt. Jag skulle inte drömma om att beskylla dig för att ha stulit din blyertsteckning från en annan konstnär, eller Kalkerat den från en upphovsrättskyddad bild. Vem har rätt att vara polis? Jag vill inte ha den rollen i alla fall.
Hur tycker du att man ska göra för att inte hammna i den här situationen i framtiden? Ska man ha tävlingar över huvud taget?
Jag har inte beskyllt någon för att sno ett upphovsskyddat material, det är inte detta saken gäller.
Men om man utlyser en tävling och vänder sig till alla här som är kunniga i teckning och målning, att göra en viss typ av bild,
och när någon helt uppenbart inte har gjort så som hon påstår, att hon själv har tecknat av ett foto
- ja då måste man faktiskt ifrågasätta bedömelsen.
Jag har här bevisat hur snabbt man kan göra den typ av fotomanipulation som Emma här har gjort i sitt vinnande bidrag.
Dessutom så har Emma blivit diskvalificerad i en annan tävling där hon hade gjort en fotomanipulation av en hundvalp.
Jag utlyste en tävling där man skulle tolka en uppgift med vilket material man ville. Jag la inte någon bedömning i tekniken och var tydlig med det. Det var fritt fram för dig också att utgå från ett foto, det frågade du ju till och med om du fick göra? Jag har inte lagt ner energi på att dubbelkolla alla medverkandes register, om dom fuskat innan eller inte. Det är inte mitt jobb att agera polis, det får sajtvärden och moderatorerna göra om det tycker att det finns käl att misstänka regelbrott. Men så vitt jag vet är fotomanupulationer inte banlysta på detta forum. Eller?
Om tanken med tävlingen vore att göra den mest tekniskt avancerade bilden hade utgången förmodligen blivit annorlunda, men då ålderskillnaden och erfarenheten hos deltagarna (Emma som du tycker ritar så dåligt och slarvigt är 13 år) vore det verkligen inte rättvist att bedömma er med samma måttstock. Det står också i kriterierna och har diskuterats i tråden.
Jag bedömde så rättvist och opartiskt jag kunde. Jag respekterar att du gjorde en annan bedömmning, men jag står fast vid min bedömning och det var jag som var dommare denna gången.
Jag är verkligen ledsen att du tar det här så hårt.