Kan man få tips ?
Hej! Jag vill rita/måla men jag kan inte jag är jättedålig så jag vill ha lite tips så att jag kan lära mig,, är svårt såhär över internet men har ni några tips skriv dem gärna här då :)
Tack på förhand.
Mitt allra bästa tips är faktiskt att gå en kroki-kurs. Det låter kanske lite obekvämt att teckna nakna människor, men jag lovar att man vänjer sig på nolltid.
Kroki är supereffektivt för att lära sig att få en känsla för form, att vänja sig vid att hålla en penna och framförallt (det all teckning ytterst handlar om) att stärka kopplingen mellan ögat och handen- att lära sig att avbilda det man ser.
Alla naturens former finns i männiksokroppen, så det är inte bara "nakna människor" man lär sig rita utan man får en bra grundkunskap som man kan ha mycket glädje av oavsett vad man väljer att teckna sen.
Det roligaste med Kroki är att man så snabtt ser resultat- första lektionerna ser allt ut som steckgubbar eller barbapappor (inte för att det spelar ingen roll hur det ser ut när man övar) men efter några gånger ser man tydlig skillnad från de första bilderna. Man utvecklas verkligen! Dessutom är det jättekul 
Kroki-kurser finns i de flesta städer, ibland har dom dessutom drop-in klasser där man betalar per gång vilket är bra om man inte har så mycket pengar och tid.

Mitt tips är det vanligaste som alla säger: Öva, öva och öva.
Det finns inget bättre sätt att bli bra på! 
/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se
du kan ju
Du kan börja med att rita av enkla föremål som du har hemma. Tänk enkelt. För att se föremålet på det enklaste sättet så kan du kisa med ögonen så att du bara ser de mest utmärkande dragen. Det är dessa du ska teckna först. Sedan kan du ta detaljerna.
Teckna av kompisar, djur, blommor.
Skaffa dig ett skissblock och en lagom mjuk blyertspenna.
Skaffa dig även en liten bok som du kan klistra in bilder i från t.ex tidningar. Ha en sida för olika blommor, en sida för katter, en sida för människor…detta har man stor nytta av.
Om du vill kunna teckna av en hund ( t.ex) så kan du börja med att teckna ner den i mindre detaljer i ditt skissblock. Bra att ha för senare teckningar som ett minneslexikon och en bra övning, blir du inte nöjd kan du alltid sudda ut och teckna nytt.
Teckna av människor i olika vinklar och i detaljer.Du kan teckna av dig själv från en spegel om ingen vill ställa upp som modell…
Fotografera och ha ett Lexikon på datorn, det ger insikt om de olika djupen i en bild.
Bekanta dig med linjen…den som med hjälp av dig skapar alla dina bilder. Låt den ringla sig i mjuka linjer på pappret, skapa cirklar, olika kurvor..men kom ihåg, det ska vara mjuka rörelser. Gör sedan likadant men i hårda, skarpa drag , vassa spetsar och taggar, fyrkanter och trekanter..låt fantasin flöda.
Sedan kan du lära dig de tre grundformerna: 4 kant, 3kant och cirkeln. Det är dessa som allt omkring oss är uppbyggt av.
Kombiner dessa, se hur de passar in i olika djur, och andra föremål, bygg upp med hjälp av de olika grundformerna.
Studera skuggorna, hur de faller, studera naturen. Människors ansikten och uttryck, gester.Humör.

U R us

#5 det var väldigt många bra tips tack! Blir en utmaning men får väl öva :)
jag glömde…när du tar andras bilder måste du fråga om lov först…och när man klipper ut bilder från tidningar eller annat, så tänk på att man bara får använda dem till privat bruk.

U R us