Digital blyertsteckning ;) Ansikte
Fördelen med att jobba digitalt när man skissar är ju att man slipper scanna, man kan använda olika lager, sudda utan att förstöra pappret och använda jättelitet suddgummi :P
Nackdelen är att det sällan blir så ''äkta'' som på riktigt papper, det kan vara svårt att få en realistisk struktur och man får inget ''orginal''.. :)
Menmen.. här kommer ett ansikte, ritat på datorn.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
För mig som aldrig jobbat digitalt och kan noll om digital målning så var det roligt att se hur en digital blyertsteckning kan se ut!
Vet inte om det är bilden som är missvisande, men hennes bortre öga ser konstigt ut. Nästan som om hon är blind, med glasartad blick.. I övrigt tycker jag om bilder som har lite liv och rörelse, som den här bilden definitivt har!
Den ser ju ganska äkta ut, man måste nog ha en van öga för att se att det inte är i blyerts.
#1 Vad kul :) Det är inte så stor skillnad på digital och vanlig målning egentligen, åtminstånde inte förräns man kommer till att använda texturer och lager. Sen ser det ju annorlunda ut, men det finns ju skillnader inom alla medier. Och så kan man ju ''fuska'' när kan jobbar digitalt, lägga till bitar av foton, texturer, lagereffekter m.m., men här till exempel har jag bara valt en penselstorlek och ett flöde och skissat på med ritpennan, likadant när jag färglägger i 99% av fallen.. Sen har jag försökt få lite äkta känsla i det genom att lägga till brus i efterhand. men det syns påverkar inte linjerna så mycket på det viset. Om du är intresserad finns det en websida där du kan leka digitalt, mycket bra verktyg och så, enda felet är att man inte ar tryckkänsighet (eller så har jag inte hittat den bara) på penseln. :)
hrm.. det skulle vara en ''han'' trots långt hår.. :3 Och ögat är med flit, försökte rita dit ett ärr också :) Ögon är lättare med färg :P Men nåt måste jag ha missat när det inte är tydligare än så.. :/
#2 Linjerna är för jämna/släta.. jag försökte lägga till lite brus och lite papersstruktur men det har inte gjort någon direkt skillnad. Ska se om jag försöker leka fram någon bättre metod nån gång :)
Ojdå, pinsamt värre. Jag kan inte ha kollat alltför noga
Tror det är munnen som får det att se kvinnligt ut, männen har sällan så stora eller markerade läppar, plus att jag tycker käklinjen är rätt så feminin. Kanske ett tydligare adamsäpple hade varit bra. Fast jag är ingen fantasyexpert (jag utgår från att detta gränsar till fantasy, med tanke på öronens utformning
)
Visst är det fantasy och alver brukar ju ha lite feminina drag, även om jag själv tycker att denna var lte..väderbiten ;)