Teckning iFokus

Teckning

Etikettmaterial-och-teknik
Läst 4004 ggr
Azmaria
1

hur använder man raster?

har länget funderat på det hur man använder det när man t.ex. gör serier. Gör man dom i photoshop eller kan man köpa från butiken och  använda  den utan dators hjälp?

skulle gärna vilja veta, för jag skulle vilja prova på något nytt Glad

är tacksam för svar.

Make Pasta not War, Vee~

beliivelove
0

Nu fattar jag inte riktigt va du menar?..
Att rita på papper eller på photoshop eller nt annat? :s :)

Lazzie
0

Är inte raster som gnuggisar ungefär? Har aldrig själv använt raster utan bara antagit att det är så de fungerar ^^'

beliivelove
0

Jahahar ingen aning om vad det är du kanske vill förklara<3

Azmaria
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 både och, e lite ny på den metoden, men helst den enklare metoden när man e nybörjare.

#2 raster är ungefär som tillfyllnads områden som man kan t.ex.tillsätta skuggor på ett speciellt vis i svart vita serier o mangor. exempel är bilden ja visar -->

#3 ungefär som ja förklarade för #2:an. ^^

kopierat från wikipedia:

Rastergrafik är ett sätt att skapa digitala bilder. I rastergrafik är bilder uppbyggda av rader med bildpunkter, sk pixlar; varje bildpunkt ges en färg från en ändlig palett av tillgängliga färger.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rastergrafik

Make Pasta not War, Vee~

Lazzie
0

#4 Ah, jo jag vet vad det är. Det jag menar är att man som jag förstått lägger till dem som gnuggisar, dvs. gnuggar fast dem på pappret. Men kollade runt lite nu och det verkar mer som man klistrar dit dem. Självklart kan man även lägga raster i dator, men man ska inte behöva det.

Azmaria
0

okej, bra, det här me gnuggisar har ja inte hört förut, Tungan utemen att man klistrar dem kan vara säkert ett bra sätt för mig och pröva, men kan man köpa raster från butiken? eller måste man typ beställa dem från internet?

Make Pasta not War, Vee~

Lazzie
0

#6 Letade lite till och hittade en sida där det går att köpa raster, HÄR. Finns säkert fler ställen om du letar lite, var inte rädd för google ;)

Hittade även mer information om hur de används på samma sida: "Rasterpapper är genomskinliga med färdiga mönster av små, små svarta prickar eller linjer som skapar olika typer av gråskalor, vilket används för att skapa skuggor m m. Man skär ut precis den form man vill ha skuggad. Därefter fäster man det självhäftande rasterpappret på precis det ställe man vill ha skuggat i sin Mangateckning. Ännu fler effekter som fartstreck eller toningar kan man sedan skapa genom att försiktigt skrapa bort en del av mönstret i rastret. För att jobba bra med rasterpapper så behövs en bra designkniv. Det finns också speciella rasterskrapor för Manga."

Azmaria
0

#7 aha, det där var en bra sida, ska kika mer mer på den o leta fakta :) tack ska du ha. nu vet man lite mer om hur ja ska använda raster då :)

och jo, ja ska leta vidare på google o se om ja hittar vidare om raster och köpandet.

Make Pasta not War, Vee~