Teckning iFokus

Teckning

Etikettsajt-info
Läst 2670 ggr
Zabbio
0

Angående TROLL!

Hejsan!

Nu tänkte jag skriva lite om sk. Internet-Troll, vad det är och vad man bör tänka på när man ser ett. De är ine farliga om man hanterar dem rätt, ;)

Vad är ett Troll? Ett internet-troll är inte nån liten söt varelse med en lång svans som man kan rita av. Eller för all del, det går säkert att rita av dem :P Men när man pratar om troll i den här meningen så menar man en person som lägger in en kommentar enbart för att provocera. De tycker om att få uppmärksamhet och läsa när andra medlemmar blir upprörda över vad de sagt och de är inte intresserade av en vettig diskussion. Ofta har de ett vanligt medlemsnamn och ett trollnamn; de använder sin vanliga ''identitet'' när de är seriösa, och loggar in som troll istället när de vill få uppmärksamhet eller få något att hända.

Hur känner man igen ett Troll? Om du ser ett inlägg som enbart och oprovocerat säger något dumt eller elakt, då kan du misstänka ett troll. Ser du fler liknande inlägg från samma användare så är det ännu mer misstänkt. Om användarnamnet dessutom är tramsigt eller elakt, till exempel ''Kissochbajs'', så är det nästan säkert ett troll. Men man måste vara medveten om att man inte alltid vet allt runtomkring ett fall, och att människor (även medlemmar här på teckning ;) gör misstag eller kan vara lättretliga en dag, utan att de är troll för det.

Vad gör man om man hittar ett Troll? Man ignorerar det. Om du svarar på inlägget, speciellt om du blir upprörd och arg, så ger du trollet precis vad det vill ha, nämligen uppmärksamhet. (Det gör jag med på sätt och vis genom denna tråden) Du matar trollet. Så bry dig inte om vad trollet har skrivit, det är bara meningslösa ord menade att få folk att reagera. Nästa sak du kan göra om du ser ett misstänkt Troll är att meddela mig (Zabbio) i ett privat meddelande. Berätta vilken tråd det är (länka gärna!) och skriv vilket inläggsnummer som du misstänker är ett troll. Då kan jag kolla upp det och eventuellt ta bort det inlägget, förhoppningsvis innan någon hinner mata trollet om det är ett sådant. ;)

Sammanfattning:

Casiopeja sammanfattade det väldigt bra: "Ett internettroll är en person som dyker upp på t.ex forum bara för att provocera folk. När man blir upprörd ger man trollet precis vad det vill, man "matar det". Med andra ord- om man stöter på någon tråkig filur som bara vill ställa till med besvär är det bästa man kan göra att ignorera personen och anmäla den till en moderator. Det är det som menas med begreppet "mata inte trollen"."

Tack för mig!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

idisen95
0

bra ja ved heter det??? bra tråd iallafall

Zabbio
0

Hum? Vad menar du?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Ayena
0

Det var en jättebra beskrivning av troll.

gigytffyvbk
0

Var osäker på vad det var innan men nu vet jag :)

Bella-R
0

Även jag fick en klarare bild av vad internet-troll egentligen är för nåt Glad

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"