Angående smileysar och förkortningar
Vet ni om att många synskadade är medlemmar på iFokus? De använder sig av så kallade skärmläsare - alltså ett program som läser upp all text för dem. De förstår ingenting om man använder massor av konstiga, hemmagjorda smileysar och Förkortningar.
Står det till exempel "Haha håller ni med elr ^^" så läser skärmläsaren detta "Haha håller ni med e, l, r cirkumflex cirkumflex". Cirkumlex är ordet för tecknet ^.
Smileysar så som :), :P, :D läses som kolon slutparentes, kolon P, kolon D. Detta kan ju självklart vara begripligt, men många av er använder dessutom mängder av andra smileysar - 8>, x'D, (a), *s* och så vidare. Detta är obegripligt för sådana som använder sig av skärmläsare!
Just på vårt forum, Teckning är väl inte antalet synskadade medlemmar så högt - men desto högre på andra sajter inom iFokusnätverket.
För att förbättra iFokus även för synskadade…
- Använd de smileysar som redan finns
- Skriv ut så många ord ni kan (försök hålla er ifrån förkortningar)
De smileysar som tillhör iFokus har en beskrivande text till sig som skärmläsarna läser av.
läses som flirt,
läses som oskyldig.
---------------------
Självklart får man skriva Förkortningar i form av t.ex, m.m., etc, osv. Det är inget fel med att göra det - men man kan ju åtminstone försöka tänka på att skriva ut orden så bra man kan när man surfar på forum där man vet att det finns synskadade medlemmar. Just fotosajterna är väl inte så drabbade av detta problem, men många av er är medlemmar på andra sajter där detta problem är ett faktum.
Tack för ordet!
Skrivet av Attlid
/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se
Så detta gäller även denna sajt, alltså? Här är det enda stället jag fortfarande använder konstiga smilysar på då jag antagit att denna sajt inte är så intressant för synskadade… Men om det nu är så att det finns synskadade som håller till här så ska jag givetvis skärpa mig 
#1 När jag skrev texten syftade jag på samtliga iFokussajter. Denna sajt + fotosajterna är nog inte så drabbade.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Bra artikel, detta är absolut något man bör ha i åtanke (fast jag glömmer det ofta, trots att jag jobbat som ledsagare…
)
Tycker bara det är synd att iFokus har så få och dåliga smileysar. Saknar en del uttryck… Hade iFokus haft fler standardsmileysar hade folk inte haft samma behov av att infoga egna.
Bra artikel, brukar itne tänka på det. Jag brukar använda t.ex xD, antar att det läses upp som "Ex De"?
(\/)
('.')
( ,, )O <---- En kanin :)