Bästa pennorna & pennteknikerna!
Tänkte att vi gott kunde starta en tråd där vi tipsar varandra om våra favoritpennor och bästa sättet att använda dem. Vare sig det är färgpennor, blyertspennor, kolpennor eller pastellpennor så hoppas jag att alla är villiga att dela med sig av sina bästa tips!
Jag målar huvudsakligen med grafit (blyerts) och jag använder både stiftpennor och vanliga pennor. Har köpt ett par riktigt sköna stiftpennor i olika utföranden, några i 0.3, några i 0.5 och några i 0.7. De tunnaste stiften (0.3mm) använder jag till riktigt små detaljer, exempelvis ögonfransar och liknande, medan de tjockare stiften används till att täcka upp större ytor. Jag använder mig huvudsakligen av mjuka stift i mina stiftpennor, 2B är en favorit. (Det är vanligtvis HB som följer med i stiftpennorna, men det går att köpa lösa stift i valfri hårdhetsgrad). Den största fördelen med stiftpennor är att du aldrig behöver vässa dem, och det är speciellt bra när jag ska rita ex. tunna hårsstrån. Bland vanliga pennor gillar jag Cretacolor, Faber Castell och Staedtler med flera. Dessa är riktigt bra för att ge färg åt en större yta. Jag använder många olika hårdhetsgrader, fast mer mjuka pennor än riktigt hårda.
Har precis börjat använda kolpennor och har märkt att det finns perfekta användningsområden för dessa. Jag har valt att kombinera mina kolpennor med grafitpennorna, för att uppnå olika effekter. Eftersom grafit blänker väldigt mycket så passar det inte speciellt bra till sådana delar av teckning som inte ska ha glans, ex. skuggor. Använder jag kol till skuggorna så ger det ett mycket mer realistiskt intryck. Mina favorit kolpennor är Cretacolors mjuka kolpennor samt Küelox hårda pennor. De hårda pennorna går att vässa så man får en riktigt fin spets för små detaljer. För dem som irriterar sig på att kolen dammar så mycket kan jag tipsa om Cretacolors kolpenna som heter Nero. Den är oljig i konsistensen och dammar inte. Färgen är djupt svart men blänker i ljus.
Bra tråd det här. Har inte tänkt så mycket på just vilket material jag använder (vilket jag borde göra haha).
jag tecknar huvudsakligen med blyerts. Färg har en tendens att inte vilja lyda mej och då har jag valt att försöka utveckla min svartvita skissning helt enkelt.
De pennor jag föredrar är välanvända vanliga blyerts som inte har någon "lack" på, dom blir så hala då. Sen lägger jag även stor vikt i ett bra sudd, vissa sudd är så hårda och dåliga, smetar bara ut och vissa lämnar tom färg efter sej.
Stiftpenna är inget jag vill använda, dom ger så skarpa och hårda streck.
använder även stompfar.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Stiftpennor ger bara skarpa eller hårda streck ifall man har hårt stift i dem. De levereras alltid med ett ganska så hårt stift, men jag byter ut stiften mot mjukare stift, och då slipper jag helt att få hårda och skarpa streck. Fördelen med stiftpennor är att du kan få en väldigt fin tunn linje som är svår att uppnå med vanliga pennor. (Om du använder mjuka pennor, dvs). Detta kan vara mycket användbart när man ska rita relaistiska hårstrån, ögonfransar, ögonbryn osv.
Jag målar inte med några spec. avancerade pennor osv. En vanlig blyerts och ett papper x) Men jag ska snart köpa lite akrylfärger.
I skolan finns det ju däremot lite mer material osv, så där används diverse saker flitigt ;)
Älskar dehär ihoprullade papperspennorna som används till att dra ut skuggor med.

jag brukar använda olika. ibland bara en blyertspenna, men ibland tar jag vanliga träpennor. De är lätt att skugga med.
Men jag har ju promarkers nu, och de är ett par pennor jag verkligen rekommenderar. de lämnar inga tusch-streck som med vanliga tuschpennor och är väldigt lätta att skugga med.
hemma brukar jag mest slamsa, men på skolan finns mycket mer att använda och jag brukar ta med mina promarkers och där blir bilderna lite finare än hemma^^
Jag använder ju mest datorn, har köpt olika pennor men det slutar alltid med att jag bara använder en eller två av de mjukaste :PEller så blir det vanlig stiftpenna.
Hade jag satt igång med en seriös teckning hade jag nog valt ett tjockare men inte så strävt papper, en mjuk stiftpenna, en mjuk ''vanlig'' penna och ett bra suddigummi + stompf.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag målar tyvärr inte så mycket hemma, jag går bild och formgivning på gymnasiet nu, så jag får ut det mesta av min "ritlust" där. men jag har ju ändå en himmla massa grejjs här hemma…
Jag har ett par uppsättningar med blyertspennor i olika hårdhetsgrader, men jag föredrar de riktigt mjuka eller riktigt hårda. Stompfar har jag ett dussin, men jag gillar de inte så mycket då färgen på blyertsen tappar all lyster och bilden blir grådaskig. Istället försöker jag utveckla min skuggteknik så att jag inte behöver använda de där dumma pappersrullarna. ;) Men mest förtjust är jag i mina grafitstift och gråkritor. :) Några bra sudd har jag tyvärr inte, och när jag väl får tag på nåt försvinner de bara. :( Någon kanske har bra suddtips? :P
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
#6 Du förhindrar att bilden blir grådaskig ifall du jobbar lager på lager. Rita ett grundlager, stompfa och fyll sedan på ett till lager. Upprepa tills du har önskat resultat. Det tar tid att bygga upp ett verklighetstroget och tredimensionellt resultat. Stompfen är så bra för att slippa synliga pennstreck, om det är vad man vill uppnå.
Jo, men jag har inte så mycket tålamod att jag orkar med lager. ^^ jag försöker få ett så jämnt resultat som möjligt från början. xD
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
Jag använder i princip bara en penna genom hela teckningen och det är en 2b 0.5 stiftpenna. Jag tycker att den duger bra till både lite mörkare och ljusare toner.
Jag använder ibland vanliga pennor också, 4h kan jag använda ibland för detaljerade delar i en teckning och 4b och 6b för de allraste mörkaste tonerna men det är sällan. Som sagt jag klarar mig med bara 2b mycket bra.
#9 Har du inte provat att ladda en 0.3 mm stiftpenna med halvmjuka stift? Det är perfekt till tunna ögonfransar och ögonbryn. Jag använder också mest 0.5 mm, men jag skulle definitivt inte vilja vara utan 0.3 mm. Du skulle se min pennsamling, jag älskar de olika resultat jag kan få bara genom att byta pennmärke utan att för den skull byta hårdhetsgrad på pennan. Det är riktigt stor skillnad mellan exempelvis Staedtlers pennor och Faber Castells pennor av samma hårdhetsgrader. Sen kan jag ju inte leva utan mina kolpennor nu heller. Gaah..jag är nog lite besatt av pennor 
#10 jag skaffade faktist en 0.3 penna redan 2004 men det fanns inte andra stift än hb att få tag i då så den vart inte mycket använt.
Jag har velat skaffa 3b till min 0.5 stiftpenna men har inte hittat något här i V-ås. Man kanske ska beställa från nätet eller nåt.
Jag ska prova att teckna med kolpennor också så småningom
jag gillar alla pennor Xd men brs färgpennor e bra och panduros ena sort av mjuka ochh hårda blyschpennor e ochkså bra och rustas oljefärg e billig