kritik på katt
Har du haft en förlaga?
Om du hade arbetat lite mer med ögonen tror jag att hela bilden sett mer levande ut :) jättesöt katt
På referensfotot har katten sitt huvud framåttippat, medan du har ritat huvudet rakt framifrån. Men det kanske var meningen? Jag skulle nog vilja se att du jobbade lite mer med pälsen för att ge den ett tätare intryck. Det är viktigt att använda hela gråskalan från svart till vitt för att pälsen ska se levande ut. Mitt tips är att du prövar dig fram med olika hårdhetsgrader på pennorna och jobbar i lager. Efter att du har lagt ett lager med päls så gnider du ut det med en stompf i hårens riktning och lägger sedan på ett till lager. Jobba tills det ser ut som en tät päls och använd sedan en väl vässad och ganska mjuk penna för att ge intryck av individuella hårstrån. Sedan kan du använda ett sudd med väldigt fin kant (skär gärna till suddet med en kniv) för att liksom "rita" in vita hårstrån i allt det svarta. Knepet är att ge sken av man ritat varenda hårstrå, fastän man inte gjort det. Det är nämligen ett omöjlighetsprojekt att rita varenda strå, det ser bara plåttrigt och konstigt ut när man försöker. Jag hoppas du förstår hur jag menar, det är så oerhört svårt att förklara på internet..
(Jag tänkte inte rita av helt nej..)
Men hörrni tack för tipsen, de ska jag försöka testa. Har tyvärr ingen stompfsak men jag vet vartifrån jag kan skaffa det.. 8D