Flicka. WIP
Håller på och målar en bild på en tjej. Så nu skulle jag vilja ha massor med kritik och tips på vad jag kan förbättra. Är inte klar med den än, men lägger upp varteftersom jag blir färdig.
Tycker att du gjor framsteg sedan tidigara bilder. Mer nyanser i färgen nu och det gillar i alla fall jag :) Jag gillar faktiskt närbilden bättre än hela bilden. Tycker det är lite mycket tomrum nere i högra hörnet på den. Sedan tycker jag att du bör öva mer på proportioner. Men du har även där gjort framsteg sedan tidigare bilder. Så fortsätt öva! :D
#4 tack :D jag tycker hon hamnade för högt upp på bilden :/ men men går inte att ändra nu
#5 I framtiden kan du komma ihåg att försöka planera din arbetsyta. Det gör jag alltid. Jag börjar med att fundera vilken storlek på papper (eller duk) som kommer att göra sig bäst, sedan mäter jag och grubblar lite över hur stort jag vill att motivet ska vara, samt hur mycket tom yta jag vill ha runt om. Det är smart ifall man undviker att måla ända ut i kanterna, då går det bra att rama in teckningen med passepartot senare utan att förlora något viktigt ur bild. Se också till att din signatur inte sitter för långt ned i kanten av precis samma orsak. (Jag brukar faktiskt hålla en passepartout över teckningen innan jag beslutar mig för vart jag vill sätta min signatur.) Jag tycker det är bra att du börjar med en skiss och sedan fortsätter att jobba vidare, det känns genomtänkt och smart.
Det jag mest lägger märke till på bilden är tårarna och stenen. Tårarna skulle normalt sett inte synas på sådant avstånd, eftersom de inte är blåa utan genomskinliga och kommer droppvis istället för i en strid ström. Stenen är för rund och toppig, och saknar den typiskt skrovliga, hårda och ojämna strukturen (samt färgen) som karaktäriserar just en sten. I övrigt så är halsen för lång och smal samt huvudet för utskjutande. Överarmen är något för lång och underarmen något för kort. Benens längd ser helt ok ut, men positionen stämmer inte. Eftersom hon drar tillbaka sitt högra ben lite så borde det högra knät synas ovanför det vänstra.
Håller med Raggydoll om tårarna. Ser konstigt ut… Men du är på god väg :)
Tack för kritiken :D Ska försöka få stenen lite mer verklig. Är inte färdig med den än så det är jättebra med kritik och tips :D
#6 jag sätter ingen signatur på mina bilder eftersom jag bara har dom i en mapp här hemma. 
#8 Jag tycker du ska göra det till en vana att signera dina teckningar, oavsett om du bara har dem hemma eller inte. Om inte annat kan du märka dem med namn och datum på baksidan så kan du jämföra bilderna senare och se din utveckling. Jag tycker det är jätteroligt att gå tillbaka och studera gamla bilder och då är jag väldigt glad att jag skrev datum och/eller årtal, så jag vet när jag gjorde dem.
#9 Jo, det har du rätt i. Ska nog börja med datum.
har inte haft någon lust att måla men ska nog fixa lite på den nu i helgen ;)
Stenen och bakgrunden blev mycket bättre. Tårar, halsar och kroppshållningar är dock sådant du kan jobba vidare med kommande bilder.
#14 ja, det var lite svårt att ändra på nu. Men är halsen verkligen för lång. Om jag mäter med fingrarna på min hals så är halsen hälften så lång som huvudet. Om man mäter på tjejen så är halsen nästan hälften så lång.. För halsen börjar där tröjan slutar men den kanske ser längre ut för att håret kymmer lite av ryggen. Eller jag vet inte.
Men håller med om att tårarna ser väldigt orealistiska ut även armarna har konstig längd. Men man måste misslyckas för att kunna lyckas :P
#15 Jag tycker inte din teckning är misslyckad. Jag ser ständigt saker i mina teckningar som jag skulle vilja förbättra, och det är inget negativt utan något positivt. Om man bara är nöjd jämt så slutar man snabbt att utvecklas.
ett jättestort framsteg från tidigare bilder. jag har ett till tips om du behöver blyech så ta det tunnt det ser bättre ut utan blyech streck
#17 tack för tipset :D
varsågod