Teckning iFokus

Teckning

Etikettmaterial-och-teknik
Läst 1920 ggr
Fyzaliz
0

Vad används pennorna till?

Jag har lyckats fatta nu att det finns olika hårdehets grader på blyertspennor, men vad används de till? Är till exempel 9B bättre att göra hår med än 9H? Vad ger bra glans och vad ger dovare yta? Skulle verkligen behöva ett svar på det här :)

Choklad
0

Jag vet inte hur andra gör, men jag använder de hårda , dvs de ljusaste pennorna först, och sedan mörkare ju mer nyanser  jag vill ha, och sedan skuggorna med de mörkaste pennorna, t.ex 8 B ..jag brukar testa mig fram…de hårdaste syns ju minst och lämnar minst spår efter sig om mam behöver sudda. Medan de mörkare kan vara svåra att få bort helt, så det gäller att vara lite lätt på handen, om man nu inte ska göra konturer.

Jag brukar tänka på blyertspennor ungefär som o de vore färgpennor.

U R us

raggydoll
0

Jag använder i huvudsak följande hårdhetsgrader: F, B, 2B, 6B och 9B. Till hår och hud använder jag en stiftpenna laddat med 2B. Det ger bra skärpa och tydliga Kontraster. Irisarna ritar jag först med F och sedan 9B. Pupillerna gör jag vanligtvis med kolpenna för att få dem riktigt mörka och realistiska (det går också bra att ta en mörkare penna typ 8B eller en svart färgpenna till detta, men jag tycker att kol ger ett oslagbart resultat). Jag använder en stiftpenna med tunn spets (0.3 mm) laddad med B stift för att göra små detaljer i porträtt av mindre storlek (ex A4). 6B använder jag ex till mörkare partier i hår och skuggor. När jag ska skuggar i ett porträtt så jobbar jag alltid lager på lager för att få ett slätt resultat utan skarvar. Första lagret är 2B och då tar jag hänsyn till vart ljuset faller och låter sådana partier förbli vita. Sedan jobbar jag in mörkare grafit för att ge konturer, och slutligen använder jag mig av kol för att ge djup och skuggor. Jag använder mig mycket av stompfar och penslar för att få ett verklighetstroget resultat. Många skuggar med hjälp av små täta streck som de sedan smetar ut med stompf. Jag anser att detta ger ett otillfredsställande resultat och att man får jobba onödigt hårt för att för att göra strecken osynliga. Istället använder jag lös grafit och kol från en papperspalett som jag applicerar med stompf eller pensel.

Hårdare pennor ger en mattare yta medan mörkare pennor ger mer glans. Det beror på att de mörkare pennorna innehåller mer grafit och är naturligt oljiga. Detta är en bra egenskap om man vill att ett objekt ska blänka, men mindre bra om man vill avbilda naturtrogna skuggor.

idisen95
0

hb - vanligaste att rita dom första strecken med

h 1-9 - mjukast är 9 och ger mörkare färg och är inte så hård så att det är svårt att sudda

f/b - vet inte lite hårdare än hb

h (alla) - hårda och svårt att sudda ger gråa streck

och dom är i ordningen (mjukast - hårdast)

9B, 8B, 7B, 6B, 5B, 4B, 3B, 2B, 1B, B, HB, F, H, H1, H2, H3, OSV. Jag vet inte direkt hur många det finns på min finns bara varannan typ och så så det kan vara lite annorlunda