"Ritbord" till datorn?
Hej
Har tidigare tecknat mycket och började en konstlinje på en folkhögskola men så en dag tog det bara totalt slut på inspiration och jag har inte tecknat på flera år nu. Fick barn och sen var det bara kaos och jag har nästan glömt bort min talang och glädjen jag hade ut av konsten förrut.
Nu börjar det komma tillbaka en vilja att skapa mer än bara skriva men jag är inte riktigt i linje med att börja teckna än utan vill snarare kombinera det med datorn och foton m.m. Har börjat redigera bilder i photoshop och kom på att det ska finnas något sorts ritbord med penna som man kopplar till datorn och ritar direkt in på datorn. Visst gör det det? Någon som kan berätta lite mer om det där och typ hur mycket det kostar och vad man kan göra, var man får tag på sånt och hur det fungerar m.m.?
Kram
Ha en bra dag! // Pernilla

Va kul att du börjat rita igen, det glöms verkligen lätt bort när man har mycket att göra men tillslut så kommer man på hur kul det var att rita igen…
Jag har en wacom bamboo Ritplatta som jag fick i julklapp förra julen. De är helt ovärdeliga om man ritar seriöst(eller oseriöst för den delen ;P) på datorn. Den är av A6- storlek men funkar jättebra ändå. Man kopplar in den till datorn och sedan är det som att rita på ett papper, fast den ritar i datorn istället. min kostade runt 600 kr på Media markt, mer info kan nog nån mer insatt ge dig!
Tack så jättemycket för ditt svar. Följer det med någon speciell programvara eller kan man koppla den till PS också eller så?

Det fanns inte med någon till min, men den funkar utmärkt till PS :)
Var det en billig eller en dyr eller hyfsat normal variant som du fick när den kostade 600 kr?

den är billig för att komma från Bambo… men det finns ju andra märken med billigare typer men som inte håller så länge.
Okej. Tack för dina svar! Då har jag en liten hum i alla fall! =)
Får väl önska mig bidrag till något sådant i julklapp då! =)
Jag rekommenderar wacom plattor; inte för att jag är någon märkessnobb, normalt sett bryr ag mig inte alls om sådant, men för att jag aldrig hört någon vara missnöjd med en wacom :) Inte ens budgetvarianerna är dåliga.
Har du tur kan du hitta en wacom graphire 4 fr en billig slant, de såldes tex på netto för 350kr för ett tag sedan. De har ersatts med wacom Bamboo serien men hittar du en ny graphire så är båda plattorna jämnvärdiga, jag föredrar tom min graphire framför min bamboo. Den allra billigaste av wacom bamboo (wacom bamboo one hr jag för mig det var) är deras budgetvariant och lär vara lite sämre. Å andra sidan sa de likadant om volito2 när de fanns, men jag var då nöjd med min :P Räkna med 600-1000kr för en bamboo a6 eller liknande. Är du rik kan du ju köpa en ritskärm för 25 000kr.. en sån hade jag gärna haft :P
Bamboo och graphire är en medelvariant, lyxvarianten heter intous och har lite extra finesser som att den känner om du tiltar pennan och lite sånt. Inget jag saknat vare sig för eller efter att jag provat, men det beror ju på hur du använder programmet och verktygen. Intousen är också lite bättre i tryckkänslighet m.m., jag kan inte påstå att jag känt någon nämnvärd skillnad dock
Ett annat märke är Trust, de är mycket billigare än wacom, men när jag gjorde efterforskningar innan jag köpte min första Ritplatta så läste jag igenom några hundra olika inlägg på olika forum, och bara två var nöjda med sin trust platta. De flesta tyckte antingen att den var okänslig, eller så gick den sönder nästan direkt. Fast jag har för mig att någon här på forumet köpte en trust och så vitt jag vet var den personen nöjd med sin. Om inget annat kan det kanske vara en ide att köpa en sån för att se om man vänjer sig vid att arbeta med penna istället för mus. Det är lite skillnad ffa eftersom ritytan motsvarar datorskärmen, inte som med en musmatta med andra ord :) Men det brukar vara lätt att vänja sig.
Storleken på ritplattan avgörs av hur du ritar; med stora svepande rörelser med hela armen eller små skissningar med bara handleden.. Jag ritar väl ganska normalt och a6 är den bästa för mig. Jag har provat både a4 (en intous), a5 och a6 (graphire, volito, bamboo) under tillräckligt lång tid för att inte välja en a4 eller a5 när jag ska köpa nästa gång :)
Plattan är bara att plugga in med usb, det följer en skiva med som gör användandet enklare och ser till så att ritytan verkligen motsvarar skärmen, men i nödfall går det att bara plugga in den. Sen finns det inställningar för plattan, hur hårt trycket är m.m. som jag har haft problem att hitta i mac. Som tur är har jag inte vlat ändra grundinställningarna. På PC lägger de sig normalt som en ikon på skrivbordet och är lätta att ändra om man vill.
Plattan fungerar i alla program, precis som en datormus, men det är inte alla program som har tryckkänslighet. Jag vet att tidigare versioner av Gimp, tex, inte har det, men har hört något om att de senare versionerna har tryckkänslighet. Firefox eller Internet Explorer har så klart inte tryckkänslighet (när skulle det behövas i dem?) men man kan använa plattan ändå. Photoshop, paint shop pro och så vitt jag vet i princip alla Ritprogram som kostar pengar, har tryckkänslighet. (drar du lätt med pennan blir det ett tunnt, svagt streck, drar u hårt blir det ett tjockt mörkt streck) och man kan ändra inställningarna för pennan i de programmen, tex kan man klicka bort känsligheten eller välja att det bara ska tunnas ut utan att smalna av.
Det finns en hel del trådar om ritplattor redan, kolla gärna i dem :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Oj vad info. Jättebra, nu vet jag vad jag ska leta efter och hur det fungerar. Tack så jättemycket! =)
Är nog mer inne på en A4 faktiskt, känns naturligast ändå trots att jag aldrig har provat det.
Kram
#8 Du gör som du vill med storleken, men det kan vara bra att veta att det är inte som med ett vanligt papper, jag målar tex på stora oljedukar men att gå till en A4 platta blir väldigt stort! Stor plats tar den också. Men om du tror att A6 ändå blir för litet kanske du ska prova en A5? Kanske det finns någon affär i närheten som ar lite pattor, så kan du prova där, eller om någon här inne bor i närheten och vil låta dig prova.
Sen kan du ju alltid zooma i photoshop eller liknande ;)
Men som sagt välj den storlek du tror är bäst. Jag har mest hittat plator online, sen kan du ju kolla tradera eller blocket också, det är inte helt ovanligt att någon köper en platta och sen tröttnar eller kom på att det var inget för dem :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.