Porträtteckning i blyerts
Äntligen blev jag klar med denna porträtt eller kanske ska jag säga nästan klar.
Som ni ser så har jag inte skrivit under denna ännu och det beror på att jag brukar vänta ett par dagar efter att teckningen är klar för att eventuellt göra små justeringar i efterhand.
Efter några dagar brukar man se teckningen med "nya ögon" och man ser om det behöver justeras eller inte.
teckningen är gjort på A3 papper med bara blyertspennor. Jag är nöjd med likheten och resultatet. Håret var svårast och tog mest tid annars gick det ganska smidigt. Dessutom hatar jag att rita kläder så hans t-shirt har jag lagt jätte lite tid på men i det stora hela så är den ganska ok.
Nog skrivet, här kommer teckningen.
FIN
Jag brukar också vänta ett tag innan jag beslutar mig för vad jag tycker. Dessutom fotar jag alltid av teckningen varje dag och ställer upp den rakt så att jag kan få lite olika perspektiv. Slutligen utnyttjar jag min superduktiga konstkännare till sambo som kritiker under arbetets gång. Mycket praktiskt ;)
Jag tycker att teckningen blev jättefin, den känns harmonisk och färdig i mina ögon. Håret blev mycket bra. Jag tycker inte det gör något att du inte lagt ned så mycket tid på kläderna. Jag lägger sällan ned mycket tid på kläder heller, men det beror på att jag tycker att för detaljerade kläder stjäl uppmärksamhet från ansiktet. Tycker dessutom det känns som om du har utvecklat en egen stil. Bra jobbat!!
snyggt:D gillar att du använder mycket ljusskillnader.
Min blogg: SweGizmo.se
Tack för de fina kommentarerna:)
# Tack Kirstin :) det är otroligt vad mycket annat man ser i en teckning efter ett par dagar men jag tror inte att det blir mycket justerat på denna. Som du säger så känns den harmonisk och då vill man inte förstöra det genom att göra större ändringar.
Nu ska det bli kul att börja med något nytt, har inte bestämt mig för vad ännu men det kommer.
Mycket fint!
Håller också med om att man måste gå några dagar och titta för plötsligt ser man om är är något att rätta till.
Kläderna brukar jag liksom bara låta ana, tycker som Raggydoll.
Jag ändrar mig från "mycket fint" till - helt fantastiskt!
Jag gillar den vinkeln du har valt. Den ger bilden väldigt mycket liv, mycket mera liv än den hade varit rakt framifrån. Också något att tänka på inför nästa!
Helt otroligt! Han ser levande ut!
Tack Ayena och Buppie.
Nu har jag tagit fram teckningen igen och hittar inte något speciellt att justera men det jag har bestämt mig för att göra är att göra en bakgrund så det framhäver ansiktet mer.
Jag tycker att teckningen är väldigt ljus från ansikte och neråt och mörkt uppe och då känner jag att det kan balanseras bättre genom att göra en mörk bakgrund som börjar ner och gradualiskt blir ljusare diagonalt uppåt.
Har aldrig jobbat med den typen av bakgrund förut så lite nervös är man. Sen vet jag att det blir även justeringar i hudtonerna efter att bakgrunden kommer till.
Ni kommer att ta del resultatet när jag är färdig
Jag väntar med stor spänning.
Har också funderat på detta med bakgrunder men eftersom jag inte fått till någon bra bakgrund hittills så har jag uteslutit dem.
#7 Modigt!! Jag drar mig själv för bakgrunder av precis samma orsak, men jag har tänkt tanken många gånger. Ska bli jättespännande att höra och se hur det artar sig. Lycka till!!
Hej igen,
Nu har jag gjort teckningen klar med en enklare bakgrund.
Det problem jag stötte på när jag gjorde bakgrunden var att vid skuggningen så framhävdes fingeravtryck och andra fläckar.
Dessa är vanligt när man är lite ofärsiktigt och rör vid ritnladet med fingarna. Fingrarna avger naturlig fett därför ska man aldrig smeta med fingrarna.
På grund av dessa fläckar vågade jag inte göra bakgrunden så som tanken var utan det fick bli en enkel sådan.
Jag tycker själv att det blev mer liv i teckningen med bakgrund än utan.
Fotot blev inte så bra det kan man se på övre hörnen i bakgrunden. Bakgrunden från örat och uppåt är helt vit annars
Det gav extra liv, det har du rätt i. Alla har vi råkat ut för fettfläckar på pappret, och det suger verkligen. Jag brukar ha tre st skrivarpapper under min hand när jag ritar, så att ingen fukt eller olja ska kunna tränga igenom. Men olyckor händer ändå lite då och då, och därför har jag utarbetat en metod som får till ett rätt så bra resultat trots smärre fettfläckar.
Tycker det ser jättebra ut. Det ska inte vara mera för då blir det för oroligt bakom.
Bra tips att ha ett papper under handen 
# 12, 13, Tack ska ni ha… nu känns bilden färdig, jag tyckte att något saknades i början och det var nog bakgrunden. Det blir nog fler bakgrunder framöver.
Jag brukar också skydda teckningen med extra papper under handen men ibland är man lie slarvig av sig ändå.

Superfint 
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Jag ska faktiskt testa detta med en bakgrund nästa gång. Måste våga 
#16, Jag tycker att du ska göra det, hur ska man annars utvecklas.
Det du kan göra för att vara säker på att inte förstöra teckningen är att skriva ut teckningen och prova fram på en kopia och sedan göra det på den orginella teckningen.
# 17 - Ska absolut testa. Tänkte det skulle få bli en kändis, så nu sitter jag och fnular på vem det ska bli…………
#0….Va otroligt fint du har ritat detta porträtt, blir så avundsjuk….
Du är för duktig :P Du måste lämna kvar lite skicklighet till oss vanliga dödliga också ;)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Tack ska ni ha för de fina orden :)
#20 Jag kommer nog att hänga runt hörnet hät och dela med mig det jag kan
Låter bra :P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Den ser riktigt bra ut Sadri! :) Speciellt håret fick du till bra tycker jag. Du kanske kunde använt lite mörkare(hårdare) pennor på skuggningen av tröjan för att göra den mer realistisk. Men annars kanoners! :)
Jättefint verkligen. :)

Shit vad duktig du är! :O
Jag brukar oxå vänta ett par dagar och vänta och se vad jag tycker om den då :P
Tack så mycket :)