Hjälp med photoshop
Nu har jag äntligen fått hem min Ritplatta, och nu ska jag försöka komma igång med Photoshopet också..
(Ska främst inrikta mig på att rita människor.)
Men iallafall..
Vad brukar ni ha för storlek på pappret när ni ritar?
Vad använder ni för penslar/brushes?
Och ett annat problem. Jag är väldigt darrhändt när jag ritar, har alltid varit. Så linjerna blir mycket hackiga och inte som jag vill ha dom. Kan jag lösa det på något sätt?
// Lisa, medarbetare på Twilight

700 bredd
700 höjd , något sådär , men det är olika :)
Ja de vanliga. Finns inga speciella, ta den dära för att rita perfect:P
Mhh det där med skakiga händer, Ne du jag ska fundera :) Prova att slappna av bara , lycka till , Obs! ibörjan är det svårt, så det tar ett tag att lära sig plattan :) mvh madde
Fördelen med att rita på ett vanligt papper är att man kan vrida det så att man får en stadigare linje. Handen kan nämligen rita stadigare linjer åt vissa håll än vad den kan åt andra. (Prova så får du se!) Har ingen aning om hur detta faktum kan användas vid datormålning, förmodligen kan det inte tillämpas alls. Jag är glad att jag inte behöver rita digitalt, det är så mycket enklare när man inte behöver befatta sig med teknik utan det bara är handens skicklighet som avgör :)

Jag föredrar nu mera också att rita på vanligt papper, för det är svårt att rita
på Ritplatta man måste tänka på så mycket mer än att bara rita. ( Min åsikt )
Mvh madde
Jag brukar nästan aldrig använda samma storlek, men ligger oftast över 1000 pixlar aningen på höjden eller bredden och upplösning 300. Om jag gör något jag lägger ner mer tid på i alla fall. Om jag bara kladdar så börjar jag oftast med 800x800 och beskär sedan till den form jag vill ha. Fördelen med att rita stort är att det är lättare att få till de små detaljerna, nackdelen (i alla fall på min gamla slöa dator) är att det tar mer minne, vilket ibland kan få programmet att krascha.
Penslar varierar även det. Använder oftast uppåt 5-6 olika till en mer genomarbetad bild. Några har jag gjort själv, andra finns förinställda och har även en bunt hemladdade. Men jag kan rekommendera två till att börja med, en vanlig hård och rund att skissa med (de bör ligga först i pensellistan) och en som heter "Airbrush ritstift opacit.flöde" (se bifogad bild) för att färglägga. De var i alla fall de två jag använde mest i början, men testa gärna så många penslar som möjligt. Photoshop är ett program med nästintill oändliga möjligheter och de inställningar som jag trivs med kanske inte passar dig.
Om du är darrhänt även om du ritar med penna på papper så har jag nog inga bättre tipps än att slappna av. Men den darrhänthet som beror på plattan kommer att ge sig efter ett tag, bara du vänjer dig vid den.
Lycka till med ritandet!
Jag ritar så stort jag orkar och datorn klarar :)
Ska jag tex rita en hästbild kan det lätt bli 3000pixlar, det går alltid att förminska sen juh ;) Men är det bara en vanlig web-bild, som typ denna jag bifogar, ritar jag inte så stort. Denna är förminskad från 1000pixlar bred. Det är vad jag brukar ha när jag kladdar med, men så har jag en hög skärm upplösning så allt blir smått..
Den pensel jag använder allra mest är en rund pensel med ca 10% spacing och flow jitter inställt på pen preassure, men som inte smalnar av om jag lättar pennan utan bara minskar flödet. Sen brukar jag ha ganska lågt flöde när jag målar, 1-40%. är jag skissar eller kladdar har jag den vanliga penseln i storlek 3 eller fem, och ca 40% flöde, ibland mer :)
(du hittar penselinställningar uppe till höger i toppraden, en liten ikon som ser ut som ett papper med en punktlista på. Lek med olika inställningar, jag mixar mest med ''brush tip shape'' men prova allt du orkar :) )
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Det kan vara värt att göra lite egna penslar, för Textur och annat :) (lite får vi väl ändå fuska, målar man med vanliga penslar kan man ju använda dem på så otroligt många sätt för att få mer äkta texturer, i datorn är Textur det allra svåraste att få till, det blir lätt väldigt slätt och rent, eller alldeldes för repetitivt)
Däremot är det oftast inte lyckat att göra egna penslar för tex gräs eller löv, det brukar se stelt och fejkat ut i en bild.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Tack så hemskt mycket för utförliga svar, uppskattas enormt.
Har photoshop på svenska (yirk) eftersom en kompis farsa installerade det åt mig och han trodde jag ville ha det så. Så nu har jag lite svårt hitta penslarna när det står på engelska ibland. Men jag får hoppas att jag lär mig, för nu känner jag mig bara allmänt kass när jag ritar.. Men får hoppas att övning ger färdighet.
Tipsa gärna om mer penslar och vad ni använder för tekniker! Väldigt kul att läsa och testa på. :)
// Lisa, medarbetare på Twilight