"avklippt" foto - hjälp!
Har fått i uppgift av en kompis att teckna ett porträtt på en bebis och har fått tre olika bilder att titta på. Skulle behöva er hjälp lite att bestämma vilket som är bäst att rita av, för jag är alltid väldigt beroende av referensfotot när jag tecknar. :P
Den här bilden är den jag fastnat mest för och troligen den jag kommer att använda. Problemet är bara att bebisens huvud är "avklippt" och jag skulle väldigt gärna vilja har er hjälp med att luska ut hur huvudet "fortsätter".. borde man se örat t.ex?
(Pappan ska bort ur bilden..!)
Det är egentligen det jag skulle vilja ha mest hjälp med, men jag lägger in de andra bilderna också så ni också kan bedöma vilken bild som skulle passa bäst att använda.

Borde det se ut ungefär såhär tro?
Har ju inte lagt ner mig alls på den här skissen som ni kanske märker. ;) Borde man se örat? Är jätteosäker över det där.. Det ljusa ska iaf föreställa en liten bit av örat. ;P
Blev han för fet? Hur blev skallen? Ja, kommentera allt ni ser! ;P
Kom gärna med era skisser och förslag på hur det bör se ut! :)
Jag tycker skissen fungerar, det enda jag skulle ändra på är att flytta örat lite längre ned, eftersom barnet har huvudet i en lätt lutning (se på ögonen och ögonbrynen så förstår du vad jag menar).
Det är alltid knixigt när man inte har "perfekta" referensbilder att jobba från, men det är också mycket mer utvecklande för en konstnär att få ständiga utmaningar :)
Ett tips kan jag ge dig inför tecknandet. Du kanske redan har koll på detta, men utifall att: kom ihåg att rita huden på skallen klart innan du gör håret. Detta är superviktigt när man ritar personer med glest hår och där huvudet syns genom. Det fungerar inte att försöka "fylla i" hudfärgen efteråt för då kommer skallen bli på tok för mörk.
Lycka till med projektet!!

#5 Okej, tack så mycket! Du har alldeles rätt i att örat borde flyttas ned, men tycker du att man ser tillräckligt av örat eller ska det synas mer eller mindre tro? Lite knivigt det där!
Åh, ett jättebra tips! Tack ska du ha!
Jag tycker inte det ska synas mer av örat, eftersom kinden är i vägen. Men det är så svårt att säga eftersom alla är lite olika, och speciellt småbarn har sin egna lilla Anatomi :) Men om du gör på det här viset så kommer ingen att störa sig på det i varje fall, och det är ju det viktigaste.

#6 Okej, vad bra! :) Du flyttar jag ner örat en bit och kör på den skissen då. :)

Babyns öron är lite utstående, se därför till att du har samma form på det som syns av örat som på #2.
Lycka till!

#8 Okej, tack ska du ha! :)
Tänkte höra lite vad ni tycker om teckningen än så länge. Har mycket kvar att jobba på; ska jobba mer med skuggor och Kontraster, har inte ritat dit vänstra örat än, ögonbrynen och kroppen saknas och för tillfället är han flintskallig. ;)
Men det är väl mest proportionerna jag är intresserad av att få lite kritik på, finns det någon likhet mellan teckningen och bilden och finns det något som saknas/ser konstigt ut/har fel proportioner o.s.v.?
(Och ni får dessutom ursäkta min lathet.. har inte orkat flytta in datorn till rummet där vi har scannern och koppla in den så jag har helt enkelt fotat teckningen! ;) Bilden är dessutom förminskad!)
#9 Jag tycker den ser jättefin ut och likt dessutom. Bara smådetaljer kvar!! Vad duktig du är!!! 
Tycker också att det blev väldigt fint! Så fortsätt med örat och det andra :-)
Jag tycker helheten ser bra ut. Du kan dock vilja justera vänstra ögat något, samt munnen, för att få till en perfekt likhet. Ska bli spännande att se det färdiga resultatet, lycka till :)
jag håller med om vänsterögat.
Ett tips: jämför formerna på hela den den öppna delen av ögat samt korrigera storleken man uppfattar även vänsterögat en uns större än höger ögat inte tvärt om. det är en svår bit där du kase inte alltid ska resonera mad inre kontnärenutan ta fram en linjal och mäta från vrå till vrå och ta reda på var höjden är vid iris jämfört med det andra ögat. det ska även gå en skuggad liten diagonal med en ljusare trekant under ögonbrynet. Skuggan går svagt från ögonvrån ut mot vänster kant av ögonbrynet det är inte mycket vi pratar om och du kanske har den där det är så svårt att se men den är viktig för ögast vinkel.
skulle kanske även antyda lite lite för en vänsteraxel.
Lycka till jag måste ju berömma dig det ser väldigt bra ut.

#10, 11
Tack så mycket! :D
Kan hålla med, jag har en del att justera för att förbättra likheten. Tack så mycket! :)
Tack för alla bra tips, jag försöker ta åt mig allihopa. :)

Ser ut att vara en jättebra start!
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken

#15 Tack så mycket! :)