Fråga angående ramar.
Jag har köppt måttbeställda ramar till mitt projektarbete. Nu när jag kom hem oc tänkte bygga ihopp en av dem upptäckte jag att dom har två sidor. Den enda är helt plan och den andra har som en lite kilklack länskt ut. Nu undrar jag vilken sida som ska vara mot duken. Har alldrig haft en sån ram förut. Så vad är det som gäller?
Tänkte att den lilla extra upphöda kanten kanske var där för att ma nska ha den mot tyget så att det spänns snyggare. eller ska det vara mot vägge nnär man hänger?
Hoppas att någon av er vet vet inte vilket forum denna fråga parrar bäst på. MVH Emma
Menar du kilramar som du ska spänna duken på?
I så fall så ska kanten vara mot tyget så att inte ramen ska "gå igenom" duken när då målar.
Vet du hur du ska spänna på duken?
Ja det är kilramar har alldrig använt en sådan förut. bara gjort egen ram. Okej men då ska utbuktningskanten mot tyget .
Ja om det är samma som med vanlig ram. Har fått låna en spänntång från skolan så man korspänner ju inte sant. Har dock aldrig lärt mmig att få hörnen snygga men det löser sig nog =)
Du börjar att häfta i mitten på alla fyra sidorna. Sedan så häftar du en bit från mitten mer och mer tills du bara har hörnen kvar. Ha inte mer duk än som täcker ramen så att det inte bökar sig på baksidan.
Hörnen gör du ungeför som när du slår in ett paket. Du viker ner ena kanten och sedan den andra över. Häfta extra vid hörnen.
När du är klar så sätter du in kilarna. Banka lite försiktigt med en liten hammare så att du känner duken spänns jämnt. Det ska låta som en trumma när den är klar :-)
Ahh kilarna har ma nnär man inte kan spänna med en späntång.. Så att det blir späänt endå.. Tror jag fattar.
Frågade samma fråga på en anans idag och fick då svaret tt den lilla utstickande kanten var föratt ha mot väggen. Hmm men jag tror den ska vara mot duken fast den är ju rätt smal… hmm
Den ska vara mot duken för att lyfta den ot den lite, annars kan du få en gnugglinje av kilramens innerkant när du målar, som när man gnuggar på en enkrona typ fast det blir en rak kant…
Spänn exakt som hopoksia säger en sak är viktig dra lika mycket när du spänner, men du behöver inte dra hysteriskt hårt. Sen ska ramen spännas med kilarna lagom risken är annars att ramen slår sig blir lite propeller…
Oki då vet jag =) Ja jag har en såndär spänntång för 600 som ju är menad att kunna spänna hårt på en gång =) så det komemr bli bra tror jog tack för förklaringarna =) Hjälper värkligen. Nu vågar jag föröka mig på att spänna.