Akryl / Olje färger
För några dagar sedan när jag var på Gekås tänkte jag köpa Akryl färger, och på prislappen stog det att det var akryl färger. Men sen när jag kommit hem och tänkte måla med dem visade det sig vara olje färger eller något liknande … men jag är inte säker, för det står på tuberna att det är oljefärger men på vissa av färgerna så är dem som akryl, och vissa som oljefärger.
men min fråga är om dem färgerna som verkar vara Akryl igentligen är gammal olje färg eller något liknande :S
Står det olja på tuberna borde det vara olja..
Förstår inte riktigt vilken skillnad du pratar om? Är de lösa eller har skurit sig eller..hur ser du att det är skillnad? Jag har märkt att en del oljefärger skär sig när de blir äldre men inte att de blivit lösare.-.
Går det att späda ut dem med vatten eller behövs /förtunningsmedel/lacknafta/terpentin/liknande?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

det går inte att späda ut dem med vatten, men asså skilnaden på vissa av tuberna är att några av dem är lösa och några av dem har fastare konstistens. ( stavning? )

Oljefärger här olika konstistens. Vissa är väldigt kompakta och andra är mera flytande. De som brukar vara mest kompakta är de vita, till exempel zink- eller titanvitt.

Ja jag har märkt att den vita är ganska kompakt :P
Det var väldigt stor skillnad.. ser ut som att den gula skurit sig och du fått ut vätskan men inte färgen..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Det är väl var det står på tuben du har väl fått en mixad låda!
Man kan inte se mycket skillnad på oljefärg och akryl tro mej jag har jobbat med et flesta märken. proffsen har ett knep när d ska skilja konsten åt, en sak är säker oljefäger luktar olja!
Om det snu står Akryl på några tuber kvittot ska du nog strunta i.
Att det verkar som akryl är det konstigaste jag hört…har du stor erfarenhet av akryl? Om det står olja på tuben är det ingen tvekan de tillverkas inte ens på samma fabrik så de råkar inte blanda i fel tuber.