Filma när man tecknar?
Jag har alltid funderat på en sak, jag är säkert helt borta som inte fattar… men t.ex. en av mina favorit manga tecknare Mark Crilley, han gör ju många tutorials (svenska ordet på det? :O), men vart har han kameran?! Han kan ju inte hålla i den då skakar det och jag behöver iallafall båda händerna när jag tecknar!
t.ex. här: http://www.youtube.com/watch?v=LtsSFDZyG6g
Någon som vet hur man gör? x'D
(Ni får skratta åt mig! Men frågar man inte så får man aldrig veta lixom, haha :'D)
Han har nog satt kameran på en ställning ovanför som gör att han kan rita utan att behöva hålla i kameran samtidigt 
Jag brukar sätta min kamera framför det jag ritar, så att allt blir upp och ner. Sen ändrar jag tillbaka till rätt väg i Windows Movie maker (wmm). Det fungerar jättebra!
Inga frågor är för dumma. Bättre att fråga och verka dum en stund, än att hålla tyst och förbli dum resten av livet :)
#2 Att sätta kameran framför det jag ritar fungerar inte alls för mig. Man ser ju ingenting! Jag måste ha kameran rakt ovanför … annars går det inte.
Min lösning är att hänga upp kameran i lampan. Vi har en lampa som ser ut lite som en spindel, med åtta små lampor som sitter på "pinnar" som man kan böja hit och dit, typ. Lite svårt att förklara men … jag böjer dem i alla fall så att man kan "lägga" kameran på dem… Dock hänger lampan lite fel, så jag måste välja mellan att sträcka mig in över bordet, där pappret ligger i mitten, eller också att flytta ut bordet så jag kan ha pappret i kanten; men då når jag inte att sitta i soffan och får antingen stå på knä eller ta en liiiten stol, för soffbordet är ganska lågt. Inte så smidigt alltså, och dessutom kan ju lampan börja gunga, men det är det enda jag kommer på… Kan inte du förklara din metod lite bättre Emmf, om du kan…
Jag trodde det var en programmvara man hade i datorn som spelade in allt. Men det är väl baa för proffsen,
den kostar säkert massa pengar.
Om man målar på datorn finns många gratis ''screen recorders'' som spelar in det man ritar och gör på skärmen. Sen redigerar man i något redigeringsprogram, tex movie maker :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.