Teckning iFokus

Teckning

Etikettdigitala-ritprogram
Läst 3444 ggr
Fyzaliz
0

Funderar på platta...

Känner mig mer och mer sugen på en ritplatta… Det blir nog en a6, eftersom att de är klart billigare. Har hittat de här tre olika, och den till höger verkar bäst, inte minst för att både photoshop och artrage medföljer.

Den i mitten är ju billigast, men verkar inte vara tryckkänslig. Till Wacom Bamboo a6 medföljer inget program, och det känns bra att passa på att köpa en platta med medföljande program, har inte ph nu.

Gick in på dustin och klickade fram den här igen, och den verkar perfekt i mina ögon, förutom att den inte är lika snygg som den "vanliga" bamboo a6. :)

Men, det är väldigt mycket pengar, och tänk om man inte är nöjd sen? Så jag har några frågor angående Ritplatta.

Om man zoomar in t.ex. ett öga på datorn, kan man då rita ögat över hela ritytan på plattan då? Kanske inte så bra förklarat men… Och är det inte jobbigt att inte se vad man ritar på plattan?

Undrar även om man kan använda tangentbord, mus och platta samtidigt (musen är trådlös om det har någon betydelse), så att man t.ex. ritar med pennan, och sen tar musen och väljer en ny pensel, eller trycker in ctrl för att få fram färgväljaren?

Skulle gärna vilja höra lite recensioner av ArtRage 2, Adobe Photoshop Elements och så klart Wacom Bamboo Fun Small ritplattan :)

herakai
0

Själv har jag en Wacom Intuos 3 modell halvt enorm (A3), har tidigare haft två stycken Wacom Graphire (2 resp 3) storlek A6, och måste säga att de överlag gör bra ritplattor. Just Bamboo har jag inte haft tillfälle att pröva; det är litegrann deras budgetprodukt så jag vet inte hur den är jämfört med de dyrare modellerna, men har hört att den ska vara helt okej. Det verkar vara allmänt accepterat bland teckningsfolk på nätet att det inte är lönt att ens titta på andra märken än Wacom när det kommer till plattor, dock.

Om du zoomar in så kan du rita ögat eller vad det nu kan vara över hela ritytan, ja. Ritytan motsvarar det som syns på skärmen, snarare än bilddokumentet. Det kan vara lite jobbigt att vänja sig vid öga-hand-koordinationen som den blir när man ritar på ett ställe och tittar på ett annat, men när du väl vant dig så blir det liksom en andra natur.

På min dator fungerar det iallafall med mus+platta+tangentbord samtidigt, fast det brukar sluta med att jag använder plattan för att välja verktyg och färger och navigera med menyer iallafall. Särskilt som min dator ibland inte "startar" tryckkänsligheten om jag inte använt plattan på ett tag och öppnar Photoshop med musen. (Vet inte om det är problem med plattan, med Photoshop, eller med själva datorn.)

Hoppas det hjälpte lite iallafall.

Fyzaliz
0

Jaa, tack så jättemycket Glad

Putt ;)

michellan
0

har en fråga jag undrat över länge…kan man färglägga bilder i datorn med Ritplatta? :S har nämligen svårt för att vänja mig vid färgläggning i datorn…

herakai
0

#3 Klart man kan, scanna in bilden och sätt igång, bara! Flört Själv föredrar jag ibland att använda mus när jag färglägger, men det är helt och hållet en smaksak. (Kanske dessutom ändrar den åsikten nu när Photoshop har andra verktyg än när jag lärde mig färglägga digitalt från början.)

Zabbio
0

#3 Det är bl.a. det de är till för :)

Det finns en hel drös med ritplattetrådar här redan, kolla gärna i dem :)

Jag kan inte se vilka tre plattor du kollat på.. Wacom är i grunden bra, bamboo fun är budgetvarianten, iksom volito 2 var förr. Själv har jag bara testat volito 2 och inte bamboo fun, men voliton var klart bättre än förväntat efter kritik om att det var en budget variant. Skulle tro att det är likadant med bamboo fun.

Bamboo är efterföljare till graphire. Personligen föredrar jag känslan av graphire (har båda) men det är mer en smaksak än någon egentlig skillnad. De är bra plattor.

Jag har även använt en intous 3 a4, deras lyxplatta, den har fler funktioner som tilt och så men jag måste säga att på de 2 veckor jag använde den dagligen  så var det inget jag saknade när jag återvände em till min graphire A6 :)

Det kan vara bra att veta att störst är inte alltid bäst; jag vill inte ha större än A6 eftersom A6 passar min teckningsstil. A4 känns för stort.

Du kan ha platta, mus och tangentbord inkopplat samtidigt. Liger pennan ann mot plattan så kommer musen och pennan att bråka med varandra, men då är det bara att flytta pennan så r det bra igen :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
0

Ang zoom och program:

Ritytan på plattan motsvarar skärmen, så om du zoomar så att ögat täcker hela skärmen så är hela ritytan också öga :)

Jag gillar inte elemebnts, men jag är bortskämd ;) Anser att det finns bättre gratisprogram att ladda ner om jag ska vara ärlig. Det är iaf ett pålitligt program som inte har en massa oväntade buggar (laddade ner ett tex och efter 1.5 timmars målning upptäckte jag att det inte gick att spara pga en bugg..sånt slipper du i regel med ps elements. Annars finns gimp - också pålitligt men lite rörigt, gimphoto/gimpshop - en blanding av gimp och photoshop, pixlr - webbaserat, och många fler :)

Artrage 2 har jag provat men kommer inte ihåg närmre. Har en obestämd känsla av att jag inte gillade det…

michellan
0

men liksom..när man ritar med en Ritplatta..har man då typ en skärm och en penna som man drar på skärmen..eller har jag fått allt om bakfoten? Obestämd det är väl istället för att scanna in sina bilder, o så ritar man dom på datorn…men det var nån som sa att man inte kunde färglägga med hjälp av ritplattan…?

Zabbio
0

#7 Där har du nog lite fel för dig :)

Plattan är en platta, tänk dig en musmatta, som du ritar på med pennan. Du ritar inte på skärmen med pennan.

Pennan blir din muspekare, och i Ritprogram kan du helt enkelt använda den istället för din vanliga mus. Plus att den känner hur hårt du trycker, så att när pennan ligger emot blir det ett streck, när den ligger emot hårdare (mot plattan) blir det ett mörkare streck, knackar du med pennan så blir det ett klick, osv. Fast ritprogrammet måste ha inställningar för tryckkänslighet gö att strecket ska bli mörkare eller så.

herakai
0

#7 Njae. Det finns tablet PCs också, där du "ritar" direkt på skärmen. De ritplattor som finns till ett överkomligt pris är ett "underlägg" som du har på skrivbordet (eller i knät) och ritar på med en särskild penna för att kontrollera muspekaren. Denna är ofta även tryckkänslig och varierar därmed penselstorleken beroende på hur hårt du trycker.

Du kan helt klart färglägga med Ritplatta. Personligen tycker jag det är lättare att färglägga inscannade bilder med mus, men det är en smaksak.

Det sätt du kan ha en Ritplatta "istället för" att scanna in bilder, är att du kan rita direkt i datorn och därmed slipper scanningsstadiet. Du kan ju även scanna in en skiss och använda den som underlag för det du ritar digitalt med hjälp av ritplattan, eller scanna in lineart och färglägga med ritplattan, eller scanna in färdiga grejer och använda Ritplatta för dina touchups… Och så vidare.

Jag använder ibland Ritplatta för att "slippa" scanna, när jag gör t.ex. konceptskisser av karaktärer eller varelser, men i slutändan blir det mest traditionella teckningar eftersom jag tycker det oftast blir bättre för mig. Återigen något som varierar från person till person.

Zabbio
0

#9 Du vet att du kan stänga av tryckkänsligheten i ritprogrammet så att det blir som att färglägga med mus - men mer exakt? :)

herakai
0

#10 Usch nej. Då går det ännu mer åt helsike. Problemet är snarare att jag har en annan typ av precision med mus och med penna, och jag lärde mig färglägga digitalt med mus så det är mest en övning i frustration. Plus då att min första platta var stor som ett halvt vykort vilket innebar att en halv darrning på handen satte färg någonstans halvvägs på andra sidan skärmen. (Det är skoj att vara darrhänt!)

Zabbio
0

#11 Ok, tänkte bara säga det ifall du inte visste :P

Lärde mig också att färglägga med mus, och har a6 platta, men föredrar plattan nu x)

Hermelina
0

Har tyvärr inga tips till trådskaparen då jag också är helt grön på ritplattor :) Jag undrar också vilka plattor som rekomenderas om man har lite halvt dålig ekonomi och inte har PH osv? :P

Zabbio
0

#13 Då kan ju du också läsa tidigare trådar ;) Vilken platta som helst avmärket wacom är i grunden bra. Sen finns Trust, som är betydligt billigare, men vad jag har förstått är de extremt ojämna i kvaliten.

Hermelina
0

Jo jag har läst lite gamla trådar men ändå ;) Är inte a6 för litet?! Det är väll typ som en fjärdedel av A4 ?

Zabbio
0

#15 Beror på vem du frågar. Jag vill inte ha större, som sagt.

michellan
0

nej va smart :o nu har jag en bra anledning till att köpa Ritplatta :)