Teckning iFokus

Teckning

Etikettallmänt
Läst 2295 ggr
Pias
0

Är du självlärd?

Hur har du börjat teckna och måla (för hand)? Har du först lärt dig tekniken genom att gå på kurs eller läsa böcker i ämnet? Eller har du bara börjat måla i din ensamhet och är nu "självlärd"?

Jag vet inte vad som är bäst. Jag kan känna att tekniker och "regler" kan hämma kreativiteten. Samtidigt kanske det är bäst att lära sig grunderna först för att sedan kunna finna sin egen stil?

Men det beror väl på vad man har för syfte med sitt skapande också. Själv gör jag det enbart för min egen skull, för att må bra och slappna av från vardagens krav. Och då får inte själva målandet/tecknandet kännas kravfyllt det också!

Casiopeia
0

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på den frågan, eftersom jag är uppväxt i en familj där båda mina föräldrar är konstnärer, och pappa dessutom är teckningslärare. Har ritat från den dagen jag var gammal nog att jag kunde hålla i en penna och fått uppmuntran och tips om teknik m.m säkert nästan lika länge. Jag hade säkert tecknat ändå men det vore ju dumt att påstå att det inte påverkat min utveckling. Sedan bode jag fullkommligen i bild-salen under min skolgång och gick estetisk linje med bildinriktning på gymnasiet och har läst vidare inom formgivning där tecknandet varit en stor del. Har även gått ett par lösa kurser. Å andra sidan tror jag 90% av det jag kan kommer sig av att jag övat, övat och övat och tecknat på skoj för min egen skull. Var sjuk mycket när jag var liten och att rita var ofta det enda jag orkade göra.

Jag tycker teknik och "regler" inte alls behöver hämma kreativiteten (beror så klart på läraren) utan tvärt om- det ger en verktygen att utvecklas och hitta sin egen stil. Annars finns risken att man "kör fast" och tröttnar när man inte vet hur man ska få till det som man vill. Men ingen skola i världen kan lära ut tecknarlusten- den måste du bidra med själv!

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Honungskaka
0

Jag är en själ med mycket inspiration så jag dansar, spelar teater, sjunger, spelar piano (gör egna låter och spelar andras) men framför allt är det bilden som lockar är att teckna, hur pennan stryker över den skrovliga eller blanka pappers ytan och formar något som säger mer en 1000 ord (Ok erkänner är poet också).

Jag har målat realistiskt bra fr min ålder, min första häst teckning såg faktiskt ut som en häst och sedan dess har jag haft perioder om jag målat eller inte. Nu ska jag föresten försöka mig på med akvarell kakor igen. Men som sagt är jag självlärd, självklart läser jag böcker om olika tekniker nu när jag kan grunderna i mitt ritande så att jag utvidgar min konst!

Josefin

Medarbetare på Glamour I Fokus!

raev
0

Jag är inte lärd alls skulle jag säga, jag har ingen aning om vad jag håller på med när jag målar/skulpterar/osv och jag verkar inte heller behöva öva för att utvecklas (hade en period på 3 år då jag aldrig rörde en penna, när jag började igen var jag Enormt mycket bättre än innan).

Jag har alltid bara varit bra på det, lite sådär utan att riktigt ha förtjänat det tycker jag.

JossefinD
0

Aldrig gått nån kurs utan har lärt mig helt själv, men jag hade usla lärare tills nu i bild (går i sjuan) så där kunde man inte få hjälp. Sen har jag min tvillingsyster som också ritar, så vi har stöttat, kritiserat och hjälpt varandra :) men har köpt en och annan bok med tex. Anatomi och så.

Kratin-98
0

Jag har alldrig varit på kurs, jag har bara ritat själv och.. ja, blivit självlärd!!

Camomilla
0

Jag har gått på målarkurser men har ärligt talat inte lärt mig ett skvatt. Att experimentera själv är det bästa. Jag har varit utstött i skolan nästan hela min skoltid och suttit och ritat när de andra barnen vart på discon och gud vet vad de höll på med Obestämd Så jag antar att jag haft bra arv (fler släktingar är/var konstnärer) plus ett stort intresse och massvis med fritid Skrattande

Pedro
0

Aldrig gått på kurs eller någonting. Helt självlärd av det lilla jag kan, fast det jag gjort för det mesta är väl att måla av riktiga bilder, då mest för hand Glad
Så ja självlärd helt enkel Tungan ute

/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se

EllinorOlsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I min ensamhet och depressioner, har jag lärt mig att teckna. det var nog en sorts bearbetning från min sida också tror jag för att hitta mig själv.

Att jag har tränat själv har ju gett mig vad jag tror är en "stil" och jag vet vad jag tror på samt tycker om.

jag tycker att det var synd att jag inte fick välsignelse att gå Bild/form under gymnasiet, hade nog hjälpt tekniken på traven. Dock det stoppade mig inte från att sluta klottra på papper!

Nu på senare tid har jag börjat på konst/designskola, för att jag vill få fram det som fattas mig (nåt som känns i fingertopparna, att man vill mer men kan inte).

vare sig om man är självlärd eller lär upp sig hämmar nog inte kreativiteten, allt går ju ut på att man har intresset för ämnet och verkligen tycker om det.

ha en fin helg allihopa!

Ayena
0

Jag är både självlärd och har studerat via kurser och utbildningar. Detta med mitt tecknande och målande kom till mig väldigt tidigt i livet.

Att delta i cirklar kan också vara väldigt nyttigt, man lär och inspireras av varandra.

Juicefine
0

Jag anser mig vara självlärd:)

EmmaForsberg
0

Jag älskar att teckna men jag har inte nått mitt störst mål ännu, den som inte har ett mål kan aldrig bli bättre men jag har heller aldrig gått på kurs och jag tycker att jag ritar lite konstigt 

jag har blivit så bra jag är i dag på grund av blod svett oc tårar bokstavligen jag har särt mig på pappret svettet kommer när jag ska vässa pennan på min tröga penvässare (Skrikandes) och tårar när jag har fått till något bra så kan den blåsa bort eller rivas sönder, så jag antar att jag är ganska själv lärd men jag kommer inte sluta kämpa, som kineserna säger poesin är konst och konsten är poesi

Zabbio
0

Ser mig sjalv som sjalvlard, mamma ar konstpedagog och har lart mig en del grunder sa klart. Bilden i skolan var ratt hopplos, en larare tyckte inte om mig, ett ar blev 'bild' bara ''scenmedhjalpare till andra kursen'' osv, men sa klart har nagra larare varit bra ocksa :)

Men ffa har jag suttit ensam, kanske last en bok eller sa. Ett satt att koppla av och underhalla.

Hur menar du ''for hand''? Ar du en av de som skiljer dator malad konst fran vanlig konst? Det ar ju faktiskt preis samma grunder att mala i photoshop ex. som att mala 'vanligt': man maste lara sig farg, skugga, ljus osv. Eller menar du nat annat nar du sager for hand? Vad ar inte 'for hand'? :) Blev nyfiken.

(urakta avsaknaden av svenska bokstaver, sitter i Florida)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Pias
0

#12 Jo, jag menade för hand som att sitta med papper och penna framför sig. Men det är inte för att jag tycker att skapande på datorn är sämre på något vis. Bara det att jag inte kan ngt om det alls, är totalt okunnig. Men du kanske har rätt i att det var fel av mig att begränsa frågan så. Jag gjorde ju parantestecken kring, så behandla det just som en parantes och inget mer.

Zabbio
0

#13 Det ar ju din fraga, du far fraga hur du vill :P Borjade undra bara. Har alltid undrat varfor folk skiljer pa det sa mycket, men inte hittat nagon som kunnat svara.

Fast grunden ar detsamma i stort sett, salange man haller sig till att mala/rita snarare an att gora fotomanipulationer. De flesta lar sig grunden for hand innan man satter sig vid datorn anda. (mojligtvis undantaget farglaggning och ljus-skugga till viss del)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Azmaria
0

Fördetmesta är jag självlärd, men jag har oxå gått på kuser för att lära mig nya saker och sen förbättrar det på egenhand. typ.

Make Pasta not War, Vee~

emmf
0

Jag kan kalla mig självlärd utan att ljuga men jag har sett så många olika konstverk, att jag antar, att någonting fastnat därifrån. Speciellt Anatomi på djur :)

smalltowndude
0

Jag är självlärd, har tyckt om att rita så länge jag kan minnas, och har inte fått mer utbildning än den i Bild på högstadiet.

Otaku
0

Jag är självlärd, jag har alltid älskat att teckna och måla. Faktum är att jag började min "tecknar-kariär" genom att börja rita på väggarna när jag var två år gammal! XD

Mvh Vinetta

idisen95
0

självlärd jag har alltid gillat att rita och så min mamma och mormor kommer det ifrån båda dom är bra på att rita, jag har gått på 1 kurs och där lärde jag mig ingenting dom ba måla en fisk man ba okej… ja bild i skolan har jag bara haft seriöst i ca 3 4 år och där har man väll lärt sig lite

Choklad
0

Jag är både självlärd och så har böcker som jag har och läser i. Ritar mest träd och natur, har svårt att rita människor.

U R us

Sehvrin
0

Jag ser mig själv som mer eller mindre självlärd, men jag haft "bild" både på högstadiet och gymnasiet och lyssnat på råd från folk och läst en del böcker och "tutorials" där jag tagit vara på de råd som passar mig.

Men jag tycker att det är svårt att sätta en gräns mellan självlärd och icke-självlärd.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Eija
0

Jag är helt o hållet självlärd, och har så länge jag minns älskat att rita…..ja rita, för måla det börja jag inte med förän jag var vuxen…tyckte att jag förstörde jämt mina teckningar när jag måla dom…..

Jag tror absolut att man har nytta av att lära sig nya tekniker på kurser eller cirklar, eller av varandra…..tror inte att det hämmar ens utveckling alls…kan vara tvärtom…man kan ha kört fast, och får en ny inriktning att arbeta efter och på det viset komma vidare….

Själv har jag aldrig gått någon kurs eller så, och är därför totalt okunnig om en massa olika verktyg som ni har tagit upp här i vissa trådar…kommer inte ens på nu vad dom heter, för annars hade jag nog frågat nu vad dom är till för….SkämsFoten i munnenCool

michellan
0

jag är nog mest självlärd, har alltid tyckt om att rita, och har ritat så länge jag kan minnas :) men jag har gått på 3 olika tecknarkurser, som var mest till för skoj och lek, eftersom jag gick i låg- och mellan stadiet. Jag brukar rita dagligen, och jag har en favorit konstnär på internet som jag brukar titta på, och försöka lära mig lite knep.

Agda
0

Jag ser mig själv som självlärd. I högstadiet fick jag väl lite tips på bild lektionerna, men då jag var där så lite så räknar jag inte med det ;o)

Mimmie94
0

bortsett från bild lektionerna i skolan så är jag det :)