Teckning iFokus

Teckning

Etikettdigitala-ritprogram
Läst 1540 ggr
Livzson
0

Hjälp med penslar

Har varit igång och ritat i Photoshop CS 2 ett tag nu. Har inga större problem med att skissa fram det jag vill ha längre..

Men nu är problemet färg och vilka penslar som bör användas när jag skuggar, gör bilden "livfull" med ljusa och mörka partier som smälter ihop med varandra.
Har mitt photoshop på svenska så jag har lite svårt att förstå i och med att många tutorials är på engelska..

Har testat på "Smudge" men det ger ingen verkan. Kan vara jag som har fel inställningar, menmen. Sedan finns det ju även "Smetverkygen" som är format som ett finger, men jag tycker det bara rör runt färgerna istället för att smälta ihop dom.

Hur gör ni? Vilka penslar använder ni? Bifoga gärna bilder/videos.

Tack på förhand.

// Lisa, medarbetare på Twilight

Zabbio
0

Har du Ritplatta?

Dels kan du göra egna penslar:

Rita ngt mönster eller bara splatter till att börja med på ett tomt ''papper'' gå till edit/redigera -> penselförinställning/spara penselförinställning eller nåt sånt.

Sen kan du klicka på ikonen som liknar ett papper med en punktlista, uppe i toppmenyn, och leka med inställningar. SSpeciellt den översta brush tip/pensel spets eller vad den kan heta, ser först inte ut som något man kan ändra utan bara en rubri, men klicka på den. Och mellanrum där inne. Och scattering, den tredje ovanifrån i menyn. De brukar jag ändra mest på.

Sen är mitt tips att ha ett lågt flöde när du målar, speciellt om det ska smälta ihop. Flödet ändrar du också i topp menyn när du har valt pensel.

Även på smetverktyget kan du ändra styrka så att det smälter ihop bättre.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

SandraEngberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns en miljon sätt att rita sig fram igenom photoshop djungeln, det sätt jag använder är "opacitets-funktionen" som gör penseln mer eller mindre genomskinlig. Det fungerar mer än perfekt!

Då behöver man ingen Smudge-knapp eller likanade. Vill man göra en mörk skugga som tonar ut sig fint så tar man bara en "luddig" pensel (en ganska stor för att göra det så jämnt som möjligt) och ställer in opaciteten på kanske runt 15% och väljer den mörka ton man vill ha på sin skugga. Sedan arbetar men penseldrag efter penseldrag.. Det blir mörkare för varje penseldrag man drar och det gör ju också att övergången blir superjämn!