Teckning iFokus

Teckning

Etikett: allmänt
Läst 20499 ggr
Monarchy
0

måla - göra egna tavlor, spänna upp

Hej!  Jag hade tänkt att börja måla med oljefärg / akrylfärg.  Tänkte börja med akryl för det har väl mycket kortare torktid,  har inte någon större koll,  vad är största skillnaden mellan olja och akryl?

Vart är bästa stället att köpa "tavlor"  för att måla på?

Är det billigare att göra det själv?  isf hur gör man det, alltså vad tycker ni man ska använda för tyg och vad är bästa sättet att spänna upp det på en ram?

lite tips tack:)  Hoppas det finns lite målare bland alla tecknare^^

Hopoksia
0

Det finns en massa ställen på nätet, om du googlar på "Konstnärsmaterial"

Det blir billigare att köpa duk i meter och kilramar och själv spänna upp, men om det är första gången så prova med en färdig duk, ej för stor. Det är bättre att känna sig för på mindre dukar i början och sedan gå upp i storlek.

Det finns olika sorters målarcanvas med olika texturer och prislägen. Målarduken grundad och klar.

Kolla också i gula sidorna på "Konstnärsmaterial" på din ort. Kanske där finns något butik i närheten av där du bor.

Jag målar enbart i olja och har ingen erfarenhet av akryl. Oljan är suverän att arbeta med.

Om du använder akryl kan du använda vatten om du vill tunna ut färgen, men om du använder olja får du använda antingen linolja/terpentin eller speciella medium. Ett sådant är till exempel "Liquin" som är en gele som gör färgen snabbtorkad och samtidigt lite glans och djup i färgen.

Hoppas du fick lite info Glad

Monarchy
1

aa tack så mycket för infonTungan ute

Callisto
0

I skolan använde vi oss av en vit grundfärg (kan inte komma på vad den hette…..) och preparerade vanligt papper. Det täppte papprets porer och man kunde använda pappret som duk. Det fungerade jättebra och kostade väldigt mycket mindre för skolan

Hopoksia
0

# 3 - Vanligt papper kan man använda om man vill träna, men om man ska göra en "riktig" målning så är det trevligare med en duk som man spänner upp. Flört

Callisto
0

jovisst men om man målar direkt på vanligt papper med olja så blir det väldigt kladdigt. Man behöver preparera pappret innan. Det ska självklart vara till för övning

herakai
0

Vet inte var du bor, men om du har möjlighet att ta dig till Ströget i Köpenhamn (och har ärende ditåt iallafall, så att du inte kastar ut 200 spänn på tågbiljetter!) så har Systrarne Grene spända dukar som verkade vara rimligt billiga. Jag målar inte mycket längre så jag tittade inte ordentligt på priserna.

Rozzy
1

Den trillar sönder så småningom men det duger till penselövningar.

Annars kan man grundera på olika typer av trä, masonit, mdf, spånskiva men faner kan slå sig. Det kostar ine så mycket och det kan såga upp en stor skiva åt dig på brädgården.

Det roliga är att det kostar nästan inget öch håller längre än linneduk, de gamla mästarna målade på trä.

Du kan göra en mordern version och grundera med akrylfärg, även om du målar olja.

Choklad
0

Vanligt kopieringspapper är ett bra alternativ tycker jag. Man grundar med akryl och sedan kan man måla med olja..eller fortsätta med akry. Jag tycker om hur pappret blir , dess struktur med akrylen…

U R us

Ajnstajn
2

Akryl: vattenbaserad målarfärg som är rätt luktfri och ofarlig jämfört med olja. Späs ut med vatten. Är svårare att måla över täckande när man jobbar lager på lager. Torkar väldigt snabbt så man ska ha koll på luften i rummet. Har man mycket drag torkar det SJUKT snabbt. Detta är kanonbra om man är otålig och vill måla snabbt. Som nybörjare är det svårt att jobba med att göra toningar p g a att färgen torkar snabbt. Funkar bra till grafiska bilder utan toningar. När man blivit mer van är det lätt att jobba med toningar i akryl oxå. Akryl är biligare än olja. Viktigast att tänka på är att kolla upp ljusbeständigheten på färgen, så den inte bleks av solljus. Oftast betäcknas detta med ++ eller ännu bättre +++

Olja: Oljebaserat och lite mer giftigt. Blanda ut med rå linolja för minsta möjliga gift i luften. Olja är lättare att jobba lager på lager då det täcker bättre. Tonade bilder är enklare att få fram i olja. Det torkar väldigt långsamt, ibland kan det ta flera veckor innan ytan känns torr. Ju mer utspädd med olja färgen är desto långsammare torktid. Ju mer linolja du har i färgen desto glansigare yta, detta kan vara knepigt att få till rätt. Om du ska spä ut färgen, använd alltid mest utspädd i de understa lagerna och sen mindre o mindre utspätt. Gör du omvänt kan du få krackelering i färgen efter ett tag.

Viktigt, man kan måla olja på en tavla av akryl men gärna inte tvärt om om man vill att tavlan ska hålla bra. (krackelering o sånt)

hoppas något av detta var til hjälp.  =)

Choklad
0

# 9 Det finns/fanns en konstnär ( har glömt namnet) som utnyttjade just dessa krackeleringar som uppstår mellan färglagren, han var jätteduktig ..Glad

Tack för det du sa om rå linolja..jag trodde att man bara kunde spä ut oljefärg med terpentin, därför har jag inte kunnat måla i äkta oljefärg. Får huvudvärk av terpentinet…men inte av rå linoljaGlad…

Då kan man rengöra penslarna med linoljan också?

U R us

Hopoksia
0

# 10 - Penslarna gör du rena med vanlig grönsåpa och varmt vatten. Eller diskmedel.

Det som är viktigt är att man målar fett på torrt. Så om du ska grunda med en färg ska du bara spä ut med terpentin. Gör det utomhus om du har möjlighet. Det torkar ju väldigt snabbt och luktar inte när det är torrt. Jag brukar stå på balkongen när jag grundar. Man behöver inte grunda, det beror ju helt på motivet och om man vill ha en speciell grundton i målningen.

Man ska tänka på att om färgen krackelerar så ramlar den kanske av och det är ju inte så trevligt.

Choklad
0

# 11 jag tror att den konstnären jag menar använde  "gammaldags oljefärg" äggtempera något liknande..ska kolla up det, har det i någon bok härhemma…visste inte att man kunde ha diskmedel..ok.ute ska det nog gå bra…tack för tipset!

U R us

Rozzy
0

Är ni smarta satsarni framöver på vattenbaserade oljefärger de är underbara har samma egenskaper som oljefärger men du kan tunna och tvätta med vatten ,de går även blanda med en gamlatypen men just vid den strykningen ska man inte ha vatten i färgen.

Jag vet även konstnärer som aldrig blandar den klassiska olan med någonting alls de målar alltid direkt, de har gjort så hela sitt liv fördelen är att du inte får oväntede blanka/matta partier som slutresultat.

Vill man inte använda tepentin-vilket man inte får i många skolo,r så kallade allergier dyker ju upp som svampar, jag får tex migrän och spyr ett helt dygn efter att någon använder terpentin innomhus det är så jobbigt. Med tanke på att det finns wihte spirit eller allifatnafta är det onödigt att riskera hälsan, utomhus är ju en lösning annars om man nu måste grunda den på det viset.

Ajnstajn
0

krackeleringen sker ju dels av åldern på tavlorna. kan tycka det är fint oxå. sen finns det faktiskt att köpa i konstnärsshoppar om du vill fuska. kackeleringsfärg..eller lack du kan lacka tavlan med i slutet.

Monarchy
0

perfekt, tack alla för era svar:P

Zabbio
0

Jag grundar i princip alltid med svart inomhus väggfärg (= typ akryl, vatenbaserat och torkar snabbt) pga att jag föredrar mörka bakgrunder och att det torkar snabbt och är billigare, och upplever jag; blir en jämnare yta att måla på än om jag skulle grunda med olja och få det heltäcknde.

Dukar kan köpas billigt på lite ''udda'' ställen, tex PANG i Hyllinge har hyfsat billiga dukar (tex 70x100cm för 170kr) och även lite olika former på dukarna, ovaler, 6-kanter m.m. De har också billig oljefärg. Netto tar ibland in riktigt billiga dukar, då brukar jag köpa ett lager. Ibland har de duk på rulle också, perfekt att öva på och blir det riktigt bra kan man försiktigt limma fast det på masonit eller liknande, eller rama in det som en vanlig teckning. Har ävene sett dukar på ÖB emellanåt men det var länge sedan jag kollade så vet inte priset.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Rozzy
0

gör som du zabbio med grundningen.

Otterberg
0

Dollarstore har relatift billiga tavlor. men jag rekomenderar att grunda dem med en slät akrylfärg innan. Det är så att duken är grundad med en färg som värkligen är matt och super torr, med andra ord otroligt sträv. Titta även så dom inte är helt vinda! Det har hänt några gånger för mig. och det är inte fint alls :)

Villken färg du ska grunnda med varijerar lite beroende på vad du ska måla. Min bil och form lärare, Anders Stimmer som är en oerhört begåvad konstnär, lärde mig att till portrett skall man ha en lite mörkröd grund,då det blir lättare att bryta fram hudtonen, med tanke på att det är mycke rött i huden.

När det gäller olja och akryl så måste jag säga att det är så himmla mycket roligare att måla med oljan då det är lättare att tona och göra skuggor med. Fast det kanske är bara jag som tycker det? :)

Hoppas detta var till någon hjälp :)

/ Joakim Otterberg

raggydoll
0

Det finns jättebra böcker på biblioteket som beskriver allt du behöver veta om akryl och olja. Där finns även lärorika bilder som steg för steg visar hur du spänner upp en duk m.m. Kan vara värt att kolla in, det är ju trots allt gratis :)