Kritik - Kvinnokropp
Har varit medlem här ett tag men inte haft tid att lägga upp eller kikat in så ofta! :)
Satt och kollade på film när jag blev så himla sugen på att rita porträtt av en kropp. Jag ritar väldigt mycket naket faktiskt, det har jag gjort den större tiden av mitt liv. Det är väl något med kroppens skönhet som lockar extra mycket? Låter lite sjukt kanske. Det var ett jättebra tag sedan jag ritade, och ännu längre sedan jag skuggade, så ha helst överseende med det!
Det ska föreställa en kvinnlig kropp som sitter i en pose och har ett tygstycke och skymmer sina delar med. Det jag inte är nöjd med är handen. Händer har jag försökt undvika i hela mitt liv! ^^ Jag tar gärna tips om hur jag kan förbättra håret med!
Bilden har jag fått ta kort med camen, för jag har ingen scanner! :) Därav en ruskig kvalitée! :)
Men lite kritik på vad jag kan börja förbättra skulle vara på sin plats. Vad jag har gjort bra kan ju också vara trevligt! ^^
Det är inte det minsta sjukt att som konstnär vara fascinerad av den nakna människokroppen. Helt normalt och väldigt vanligt, skulle jag tro. Okej, nu till bilden:
Jag tycker det är lite oklart över vart tygstycket går vid magpartiet. Det skulle hjälpa ifall du försökte ge tyget en annan struktur än huden. Ett enkelt knep är att använda någon annan sorts ritteknik eller ex en blandning av kol + blyerts till tyget, det ger en tydlig skillnad mellan hud och tyg.
Jag upplever att bilden är väldigt liten och det är svårt att få någon slags helhetsbild. Poseringen verkar intressant, men man ser ju bara ca 60% av hennes kropp. Jag skulle vilja se mer för att kunna bedömma helheten bättre. Kanske skulle du också kunna jobba mer med att få en mjukare övergång i skuggorna. Just nu är ju huden väldigt ljus i förhållande till skuggorna, men det kan ju så klart vara kamerablixten som luras lite.
Angående händer så är det verkligen ett helt kapitel för sig. Så gott som alla nybörjare fruktar händer. Själv undvek jag in i det längsta att rita händer, och gömde dem alltid bakom kroppen. När jag sedan försökte börja rita händer så gjorde jag dem alltid för små och lite kloliknande. Jag rekommenderar att du bekantar dig med händernas utseende och Anatomi lite granna. Studera dina egna händer. Prova att använda ett referensfoto som grund och studera hur stora händerna är i förhållande till kroppen. Om du vill göra en fantasifull pose men inte vet hur händerna kommer att se ut, be då någon du känner att inta poseringen och hålla händerna på det viset. Du kan till och med ta ett foto så du har en bra referensbild att gå tillbaka till. Se alltid till att grundskissen har perfekta proportioner, och gör gärna grundskissen på ett annat papper. Det går sedan att föra över den färdiga skissen med ex kalkerpapper. Denna procedur kan verka omständig, men det gör att du slipper sudda sönder ett papper och få linjer som aldrig riktigt går bort.
Detta blev ett lite långt svar, men jag hoppas du får ut något "matnyttigt" ur det. Lycka till!
Väldit vacker bild tycker jag! :) Lycka till med det färdigt resultatet!
är det en duk hon håller i??
Min blogg: SweGizmo.se
#1. Jo, jag vet att tygstycket sjunker in i kroppen, en sak som jag inte visste hur jag skulle göra med.
Jag ska ta en ny bild, så får vi se! Jag övar på att göra snyggare övergångar till skuggorna, så du ser rätt. Det är inte blixten som luras. Tack så jätte mycket för tipsen! Uppskattas! :D
#2. tack så hemskt mycket! :)
#3. Ja, jag inser också själv att det är väldigt svårt att skilja duken ifrån magen. Jag har svårt med skuggor, men ska helt klart ta hjälp råden som #1. gav mig! :)
Övning ger färdighet, det är inte bara tomma ord :) Det är oundvikligt att man blir bättre ifall man bara fortsätter att öva. Ska bli spännande att få se dina kommande bilder!
#5. Det är ju det som gäller, och tack! :)