Ett barnporträtt...

jätte söt, gillar näsan :)
Visst är hon söt, det lilla livet…..
åh vad söt :D gillar ögonen starkt :)
Tack så mycket…..men är det ingen som ger kritik….självklart att man blir glad om det är så perfekt, men jag vet ju att så är inte fallet…..men man blir ju själv så blind o stirrig när man håller på o ritar….ser inte så bra detaljerna efter ett tag…

Jag håller med #6.
Om du ser efter på referensfotot ligger örnsnibben i linje med munnen. Jag tycker att linjerna i ansiktet är för hårt markerade, sudda ut dem lite. Det vänstra ögat skall lite närmare näsan och pupillen är för stor på din bild.
Jag tror du kan få ett bra resultat till slut, det gäller att öva.
Lycka till!
Tack för era tips….man lär sig ju så länge man lever så att säga…
…har ju inte porträtterat just något, men jag tycker det är så kul att göra det….en får öva som sagt var…..
#8 Självklart måste man öva. Och när man är nybörjare är det extra roligt för då ser man så tydliga framsteg hela tiden!
vad söt^^
Min blogg: SweGizmo.se
#10 Tack SweGizmo….behövdes….visst…. jag ville ju ha kritik, men först kände jag mig sågad helt…tappa lite gnistan….var ju själv rättså stolt ändå..kändes lite som att man kanske inte skall visa upp sina alster förän man är proffs….
Men det var en dålig dag för mig då, och jag mådde så pissigt rent fysiskt….har ju sån värk emellanåt….idag känns det bättre men sitter här som vanligt mitt i natten för att värken känns mer när man ligger ner……så teckning är ju det jag kan syssla med när inget annat går vissa dagar…..
#12…det är lungt raggydoll….inget illa ment..
….man har ju sina dagar ibland….va skönt att du har hittat anpassningsbara hjälpmedel för dig….det måste ju vara en lättnad…..
Sen måste jag säga att du är ju så himla duktig…i en helt annan nivå än en annan….
Har köpt mig den sk, stompen eller vad sjutton det heter nu igen…den som man stryker ut skuggor med….sådant har jag aldrig hört talas om ens, sen jag kom hit till denna sait…så lite lär man sig ju även där om verktyg o så….
Men detta med datoriserad ritning, är nog helt utanför min förmåga….blir ju jättevackert det som jag har sett….men jag tror nog inte att det är min stil inte….är alltför gammaldags för att ändra den vanliga penn o pensel konsten….
Tack för att du skrev inlägget….
kram
Eija
#13 Tack! Jag är också för konservativ för digitalt tecknande :) Stompfarna är superbra, kan inte leva utan dem!
Det är mycket svårt att rita av ett litet barn. Ju mindre de är desto svårare är det att "få till det". Man måste komma ihåg att ett barns ansikte och drag inte är detsamma som hos ett större barn eller en vuxen. Hos ett sådant litet barn finns ju ingen hals och speciellt som barnet halvligger som det gör här. Därför blir det lite extra knepigt.
Hos ett sådant litet barn utgör halva huvudet av hjässa. Det är också så att iris hos ett sådant litet barn täcker väldigt stor del av ögat.
När man gör ett porträtt oavsett om det är ett barn eller vuxen så skulpterar man fram formen med mycket lätta drag. Sen kan man öka på trycket och även svärtan efterhand.
Om du ska lära dig porträttmålning så börja inte med småbarn utan träna gärna på någon kändis
Bäst är att börja med halvprofil!
#14, Ja jag märkte verkligen skillnade när man skugga….för jag har alltid använt bara fingrarna och jäklar va man har fått trycka ibland….så den var verkligen en kanonbra uppfinning…..
Måste oxå erkänna att detta med olika hårda blyerts har jag inte heller haft stor kunskap om….fick en gång i present av min dotter, och märkte skillnaden…..jag som hade knölat med vanlig skolpenna i alla mina teckningar….
#15…tack för tipset, visst vet man ju om all denna anatomin med babys o vuxna…vilken skillnad….
kram
Eija

#11. Man skall visst inte vänta tills man är proffs för att lägga upp sina alster här. Det är meningen att vi här skall hjälp och stötta, och säger man inte vad man tycker kunde göras bättre får ju den som vill ha kritik inte få någon hjälp.
Man ser inte alltid själv vad som kanske är fel i en teckning, det är svårt att rita ansikten rakt framifrån, och bebisar är speciellt svårt.
Jag tycker du är duktig och modig som vågade dig på ett så svårt motiv, suddig bild dessutom. Det där med proportioner är inte enkelt. Enda sättet att bli bättre är att öva och öva.
Du är på god väg! Ge inte upp!
Vill gäran se mer av dej.
# 17 - Håller med dig!
Lägg ut era bilder för kritik.
Det är ju också så att man själv blir "blind" när man sitter och håller på med ett arbete och kanske inte ser det uppenbara. Om man lägger ifrån sig arbetet några dagar och sedan tittar på det igen så brukar man se var man fallerat.
#18 Ja, det är så sant. Jag försöker också att resa mig upp med jämna mellanrum så att jag kan studera helheten. Om man bara fokuserar på detaljer blir resultatet ofta skevt. Det är bra att få lite distans till sina alster.
Hej på er igen, har varit borta ett tag…inte mått någe vidare…huvudvärk o febrig med snuva o elände…men känner mig lite piggare igen….
Jag får tacka dig Sofiae, för dina goa ord….som jag skrev förut så var jag inte på topp när jag läste kritiken, och tog så illa vid mig då, men så är det ju vissa dagar…..så ingen skall ta det personligt alls….
Det kanske var redan på gång med min förkylning då….
Har inte som sagt var orkat att rita något mer, men får se om jag tar tag i det snart igen…..

Härligt att höra att du mår bättre!
Hoppas verkligen att du börjar teckna igen snart,du skall inte göra som jag gjort.
Jag tecknade och målade mycket förr men när jag fick andra intressen, bl a släktforskning, la jag av. Jag tänkte sedan börja med akvarell, skaffade material och försökte mej på ett par tavlor. I våras började jag på en ny tavla, skissade och målade lite, skulle göra mer en annan dag. Den dagen har inte kommit än….
…känner igen mig Sofiiae….har en början på en tavla liggandes sen några år tillbaka……tappa helt intresset, har kikat på den då o då, för att utröna om jag känner något ännu för den…..men icke sa nicke….så än så länge har jag inte kommit till skott med målning….det har bara blivit blyertsteckning nu…..
Är sjuk jag med , hoppas du kryar på dig!
Jag tror på övning övning övning, du har lagt mycket arbete på din bild och jag tror inte du ska grejja och ändra mer på den utan starta en ny och gå tillväga på ett helt nytt sätt, det brukar hjälpa.
Något som jag fick upp ögonen för var en helt ny känsla…jag började riva grafitpulver och starta lägga in skuggorna först. släppte liksom konturer i börgan och var extremtmjuk på handen puttade och suddade fram bilden. Jag tog det som en övning inte så allvarligt…för det kan vara tufft att korrigera massa i en bild man lämnat mentalt till att vara klar.
Gör flera labrationer men tekniker i grafit!
Denna videon kan vi alla lära mycket av -lägg tex märke till hur lätt på handen man kan vara när ma lägger konturter kring ögom och mun men hur man kan våga ta i när det gäller pupillern….det finns mycket matnyttigt på andra videor tex barnproportioner som skiljer sig mycket från vuxnas…de har ju så små näpna ansikten, inte lätt att måla av, men jag tycker du lyckades ganska bra med det.
Den videon var mycket intressant…har aldrig sett någon sådan video förut….si där va lite en har spånat …..tack för den goa Rozzy…och tack för dina vänliga ord om min teckning….
Och du skall veta att jag har jättesvårt för att återskapa samma bild, och jag gillar inte det heller….så därför är det bättre med nya bilder o nya tag….
Eija
Ja, du kanske hittar fler bra filmer där som inspirerar.
Göra om det skulle jag nog inte klara i ordets rätta bemärkelse,
det är det svåraste som finns, det får nog bli en variant eller en ny version i stället om jag skulle försöka. Men jag ser ingen mening att ändra massa när man kommit en bit med bilden. Det är bara att testa olika former tills man är nöjd(med något, en del konstnärer kan hålla på länge med en och samma form.
#27..Ja vi är ju så olika, och tur är väl det…..för hur skulle vi kunna lära varandra då…..och sen så hittar man ju sin egen stil o trivs med den….
Även en annan har ju hållt sig tilll typ att bara rita blommer i långa perioder, varefter man börja med naturmålningar istället….så nog varierar man sig hela tiden, men stilen den har man nog fastnat för någonstans på vägen….
Visar upp ett tidigt allster på blommålning på korg…detta var lite annorlunda mot papper
Eija
Mycket fint Eija vännen 
Tack så mycket Morgaine….tycker inte själv att den är den bästa precis, men ändå så är det kul att ha kvar…måla lite korgar på den tiden…och uppånedvända blomkrukor som blev askoppar, det fick jag måla många till vänner o bekanta….men inte en enda har jag förevigad på bild, tyvärr…men då hade jag inte någon kamera heller…
Korgen den har jag själv, så därför har jag fotat den nu istället….
# 30 - Det där är kul grejor med korgar och måla dessa. Det gjorde jag när jag bodde uppe i Jämtland. Jag behövde ett par korgar där jag skulle ha vantar och halsdukar och lite sådant. Men katten klöste sönder den ena och den andra ligger i garderoben med vantar i . Jag är väldigt sugen på att göra tre nya och hänga vid klädhängaren strax innanför dörren. Ja jädrans vad jag blev sugen!!!!
Panduro nästa!!!

Vilken bra vidio.
Skall berätta att det är mitt barnbarn som Eija tecknat av.
Jag har själv provat att teckna av henne, men jag har mycket kvar att lära. Och jag har alltid haft svårt för att få fram dragen, ögonen är jättesvåra tycker jag.
Tack Eija för att du ändå vill visa upp vad du gjort. Tycker du var duktig.
Jag är farmor till den här lilla flickan.
Hejsan Britt-Marie…som är grunden till att denna lilla goa sötnos finns…för det är du ju, för hade du inte fått din son så hade ju inte lilla Thea heller funnits…..hon är så söt, och jag blev bara så sugen att rita av henne….
Inte så lätt, men jag själv blev iallafall stolt över teckningen, har aldrig förut ritat småbarn….

Du skall vara stolt Eija.
Tack för dina rara ord om grunden till att Thea finns. Och kanske grunden till att jag finns kvar här på jorden. För när jag var så där sjuk förut så hade jag hela tiden mitt då ofödda barnbarn i huvudet. Att jag måste bara få vara kvar här och uppleva henne live så att säga. Älskade lilla Thea..
Tack Eija för att du visat din fina teckning.
#32 Det är verkligen ett bedårande barnbarn du har :)