Pris? :S
Har nu blivit rättså sugen på digital-målning, jag använder just nu ett online program, Pixlr, och tycker inte längre att det räcker till. Så jag tänkte skaffa utrustning, men jag har inte hur mycket pengar som helst att spendera på detta… Så jag undrar vad man egentligen behöver för utrustning och program, och ungefär hur mycket det kostar? Jag tänkte köpa något sorts Ritprogram (photoshop?) och en Ritplatta, är det något mer som behövs? Vad har du för något när du ritar?
Photoshop är rent ut sagt svindyrt..
Har du studentrabbatt så tror jag att du kan få det för 3000kr.. annars är det snarare 10 000 eller så..
Sen finns ju photoshop lements som är billigare, men personligen föredrar jag nog andra gratisprogram då, tex Gimp. Som är lite krångligt, men mycket bra :) Det finns en hel del bra gratisprogram faktiskt.
Ang Ritplatta så rekommenderar jag varmt alla wacoms modeller. Har själv inte märkt större skillnad på de dyrare sorterna och de billigare, utom att intous har en del extra möjligheter med pennan, tilt m.m. Använder själv en graphire, föregångaren till bamboo. Storleken beror på hur du ritar, men strt är inte alltid bäst. (jag har hellre en graphire A6 än en intous A4 ;) Har testat båda..fast önskar mig en intous A6..:P)
Ritprogram och Ritplatta är allt som behövs :) En scanner är bra att ha med.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Oki, låter rättså bra i prisklassen :P
Photoshop är suveränt, jag skulle inte klara mig utan det (bortskämd som jag är). Om jag inte ritar på papper förstås.. Bra gratisprogram är antagligen som tidigare nämnts Gimp 2, och painttool SAI. Sai är väldigt lätt att rita i och smidigare än Gimp, som jag känner.
Du borde testa dom. Det finns massor av andra också som photofiltre, NET. paint, Corel painter, Open Canvas, paint shop pro och en MASSA andra. Nu är inte alla gratis men det finns 30(eller mer) dagars trial ("try out") och de övre är betydligt mycket billigare än Photoshop.
Sök på google <: