Teckning iFokus

Teckning

Etikettoff-topic
Läst 1441 ggr
Vargkvinnan
0

Blir aldrig rätt

Förlåt men jag bara måste få skriva av mig min frustration.

Jag har ritat sen jag va liten med ett ganska långt uppehåll på några år under tonåren. Har aldrig varit helt nöjd med mina bilder men ändå känt att det blir bättre och bättre hela tiden. Jag färglade aldrig mina bilder eftersom jag var rädd att jag skulle förstöra dom när jag äntligen fått till en bra skiss.

När jag upptäckte hur kul det är att rita i photoshop köpte jag min wacom Ritplatta. Men jag känner verkligen inte att det går framåt. Och jag blir så frustrerad! Jag älskar att rita i photoshop för att det går att ångra så jag vågar äntligen färglägga. Men det blir fel hela tiden. Har en så bra bild i huvudet men det kommer ut som en gegga bara.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Känns så tråkigt att rita skisser nu när jag "doppat tårna i havet" men det här dödar verkligen min skapar lust.

Någon annan som kännt såhär eller som har tips?

Finns det någon digital ritgrupp i stockholm dit man kan gå och rita tillsammans? Är det någon som är intresserad av att starta en sådan annars?

/Desperat Varghona

Zabbio
0

Känner igen det där :)

Fortsätt att färglägga och rita bara, läs lite tutorials och bara öva så ger det sig :) Använd olika lager så kan du ändra färg m.m. på det, sudda och hålla på med en sak utan att påverka allt annat.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

fiffiluren
0

jag är precis sådär, fortfarande… Och inte blir det mycket bättre, utvecklingen går rätt långsamt framåt, för att inte tala om att man hela tiden stöter på hinder och långa avbrott. Sitter just nu och hoppas på att få en Ritplatta i födelssedagspresent, men det är några veckor kvar. Fast det är så typiskt mina föräldrar att jag inte får den så då får jag antingen köpe en själv eller vänta till jul…

Nu babblar jag igen… men men, vill bara säga att du i alla fall inte är ensam om att känna så där.

Rozzy
0

Ge inte upp med färgen, om allt vore en dans på rosor så skulle vi inte ha något att kämpa för.

Vargkvinnan
0

#1 Det där med lager är en av dom saker jag älskar med photoshop :) Så enkelt att ändra färg på vissa saker i efterhand!

#2 Tack, skönt att veta att jag inte är ensam :)

#3 Sant!

emmf
0

Men herregud, exakt vad jag känner. Du beskriver det så bra!
Jag ritar på som vanligt men det blir inte bättre för det, men det är antagligen bara jag? -Inte till någon hjälp. heh

Lazzie
0

Jag blir heller aldrig nöjd. Men jag ritar på ändå, har kommit på efter många om och men att det är det bästa (och enda sättet) att komma ur perioderna då man känner sig som allra mest omotiverad och dålig. Struntar i om allt jag åstadkommer är kladd, det är i alla fall bättre än inget.

Ska jag vara ärlig så tror jag att mycket av tjusningen i att rita (i alla fall för mig) ligger i att man aldrig blir tillräckligt bra. De finns alltid delar man kan utveckla hur långt man än kommit. Nu för tiden är jag faktiskt nästan lite rädd för att bli nöjd faktiskt, tror att jag skulle sluta utvecklas helt och hållet då och kanske till och med lägga av helt.

Så fortsätt kämpa! Var inte rädd för att färglägga, kladda på bara :D Som Zabbio sa så kan tutorials hjälpa, men bara om du vågar testa och göra fel. För hur mycket du än läser så kommer det inte hjälpa om du inte övar på det.

Vargkvinnan
0

#6 du har rätt. Det är bara att fortsätta :)

Rozzy
0

Ja färg är liksom ett eget kapitel jag brukar tipsa nya på färg att göra hela bilden i sv och sen lägga massa transparanta lager ovanpå med massa olika färger det går ju tända och släcka leka med rtansparansen. Det gör att de verkligen servad som händer, sen kan man byta lagerplats eller använda mer avacerade lager med den lilla pilen i lagerrutan.

[luneri]
0

Jag Har inte direkt varit någon naturbegåvning och för mig lär jag mig väldigt långsamt i jämförelse med andra. Jag blir heller aldrig riktigt nöjd med mina bilder och jämför mig ofta med de som är mycket duktigare.

Men jag tycker det är så kul att rita, och det ger mig mycket glädje tillbaka. (men också frustration i vissa stunder hehe)

När det gäller färgläggning så är det bara att öva hela tiden och studera andras bilder och deras tekniker för att själv lära sig. Då kan man själv utvecklas. Man ska inte vara rädd för att det inte blir bra. När man håller på att lära sig något så måste man ge det tid och ha tålamod, för man utvecklas hela tiden sålänge man försöker.