Teckning iFokus

Teckning

Etikettövrigt
Läst 2568 ggr
pernillaa
0

Är det fusk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag har ritat en hel del förrut och ska nu försöka komma igång igen. Förrut ritade jag lätt ett porträtt eller ritade av fotografier. Men nur är jag rätt rosslig då det var länge sen.

Jag har tidigare alltid varit emot att kalkera av bilder men börjar nu tänka annars. Jag har tänkt rita av ett fotografi på min pojkvän och valde nu att direkt från dataskärmen ta ut stödlinjer för skuggor m.m.

Är det lite fusk, som jag känner det?

Vill ju helst rita helt på frihand men varför ska man krångla med det när det fungerar bra att ta ut lite stödlinjer som jag gjort nu och sen jobba med skuggor och övriga linjer på frihand.

Här är en bild av teckningen som den ser ut än så länge. Skuggorna är än bara gjorda med en stompf och kommer nog läga grunden så. Tror jag har hittat ett sätta att teckna som passar mig. Först stödlinjer, sen en suddig grund för skuggor och grova drag, sen detaljer med en spetsig blyerts och kanske bläck ibåde svart och vitt. =) Hoppas i alla fall på att kunna göra den på det sättet.

Vissa har ju så lätt med det där att teckna, som min lillasyster, hon var bara världsbäst en dag, men för mig kommer det sakta och med mycket mycket träning.

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
0

Och så tänkte jag använda mig lite av kol också. =)

[GunillaR]
0

Tjaaaa. Kanske lite fuskigt

Men har du inte tecknat på länge så kan det väl vara bra att ha lite stödlinjer att köra igång på.

Du kan ju inte ha Datorskärmen med dig om du ska teckna av en modell irl Flört

pernillaa
0

Nej precis. Nä tanken är nog inte på den nivån direkt. Stannar nog här.

Vill jobba med fotografier och sånt på datorn istället egentligen.

Det var säkert 2-3 år sen jag tecknade så det sitter lååångt där inne nu. Det känns.

Men det kommer väl igång så småningom. =)

[GunillaR]
0

Jobbar du då med fotomontage och fotoredigering?

pernillaa
0

Jo. Har inte blivit så mycket än men är det någonting konstnärligt jag gör förutom inredning. skriva och sjunga så blir det lätt på datorn istället på papper.

[GunillaR]
0

Om du går in på min sajt så ser du ett fotoarbete där jag jobbat i Paint Shop Pro. Katten alltså…. Flört

pernillaa
0

Den var jättefin. =)

Denna kommentar har tagits bort.
[GunillaR]
0

# 8 - Precis! Konst kan ju innefatta det mesta idag. Något som jag inte kan ta till mig. Men man skulle kanske köpa den där boken. Jag gillar ju honom, så det kan ju inte vara helt fel.

Ett rutnät kan ju underlätta mycket - absolut!

pernillaa
0

Tack för tipset. Rutnät ska jag använda mig av nästa gång.

Jag tycker precis som du säger #8 att det inte borde finnas "regler" för sånt här. Just nu måste jag lära om mig nästan från grunden hur en penna beter sig på papper och vad är då bättre än att jobba med skuggor. Att ta ut en form på papper vill jag ta sen när jag kommit igång med skuggor och ytor. Jag vill helst börja i den änden att jag börjar med något diffust med hjälp av stompfen och förfinar sen med blyerts och bläck m.m. så den här gången vill jag helst börja med att koncentrera mig på skuggorna. Känner att jag har ut mest av det just nu.

Om jag sen som en närmare fullärd konstnär ska teckna av människor på en marknad som exempel och måste göra det genom att fotografera dom, göra fotot svartvitt och sen kalkera av så skulle jag kunna tycka att det är fusk då men som det är nu vill jag lära mig och komma igång igen.

Oj vad onödigt långt det blev det här.

Försöker intala mig själv att det inte är något fel i att göra som jag gjort nu. Tungan ute

[GunillaR]
0

# 10 - Jag tycker att du gott kan jobba som du gör och sedan se hur du vill gå vidare och vad du vill satsa på. För det är ju alltid någonting som man trivs bättre med än annat.

Och så måste vi ju få se slutresultatet Tungan ute

pernillaa
0

Givetvis!

Rozzy
0

kör på bara det släpper snart!

dragonstar
0

Inte fusk det är ju "änklare" än att måla av fritt. Men det kan säkert ara ett bra sätt att börja.tycker jag =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

pernillaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaa hörni. Då var jag så klar jag kan bli med den här bilden. Skrattande

Säg gärna vad ni tycker! =)

Kram

Ps: Den blev inte lika bra på fotot som den är i verkligheten. Och det lilla sträcket på vänstra kinden är ett ärr.

pernillaa
0

När man signerar bilden på baksidan, så man skriver både vem teckningen föreställer, datum den är gjord och vem konstnären är, visst skriver man modellen i vänstra nedre hörnet och datum och konstnär o högra nedre hörnet? Eller hur är det där?

Rozzy
0

Du behöver bara sätta din egen sign på framsidan det är vanligast, men det är något du bestämmer, signeringen behäver inte alltid vara höger nedre den kanske inte fungerar där då kan du sätta den var du vill.

Jag tror du set anteckningar på bilder i båda hörn då är det oftast i litografier eller upplagor av olika slag. Det kan även förekomma ant vart bilden är ifrån om det tex är en stadsbild.

dragonstar
0

Den var jättesnygg =) Ja kom på sen enfteråt att det kan det finns flera som använder sig av olika tekninker. Så jag ska inte säga att det är fusk.

Personligen skirever jag mitt namn i något av hörnen nertill lite beroende vad som passar bäst in på bilden jag gjort.  jag sulle skriav vem det var på baksidna men inte ovanpå motivet if det av någon outgrundlig anledning går igenom om några år.

=)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.