Teckning iFokus

Teckning

Etikettteckna-illustrationer
Läst 2738 ggr
niare
0

nån mer?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nån mer som målar med äggtempra? vet ej om de stavas så *S*

medeltida måleri som jag gjort :)

niare
0

en till

niare
0

sjukstuga

niare
0

lady

Rozzy
0

Du älskarmedeltiden va?

Fina bilder! Jag har målat tempera men mera mordernt.Foten i munnenja eller vad man kallar det.

niare
0

#4 de ligger mig varmt om hjärtat, är lajvare, och håller på med medeltiden generellt men målning är ju en stor del även skrift :)

har du möjligtvis nått tips på hur de håller längre?

Mimmie94
0

wow, vilka häftiga. Gillar dom :)

Rozzy
0

Vilken typ av tempera anv du, färdiga tuber, oljebaserad, vattenbaserad? Vilket underlag har du målat på?

niare
0

äggula, färgpulver only så medeltida på riktigt :P

underlagat är målad träskiva

Rozzy
0

Tempera omfattar äggula, gummi arabicum, lim och olja, det vill säga att begreppet tempera genom historien inte enbart omfattat äggula. Äggoljetempera har dock blivit synonymt med medeltida måleri, men faktum kvarstår att ägg mest användes i södra Europa medan norra Europa favoriserade olja och på djurbaserat lim.

Pigmentet (färgpulvret) binds med en blandning av ägg, lim och kasein (viktigt protein i mjölk).

Rozzy
0

Det gick inte skriva mer i rutan jag vet inte vad som hände …men nu är jag här, text stycket är från wikipedia så du kan även klicka vidare på länkarna. Det finns en hel del olika recept från den tidsepoken så det behäver inte alls bara innehålla ägg pigment med förtunning vatten.

Färgen är otroligt vacker i sin lyster och får har bra recept så ska de vara en av de obsolut tåligaste färgerna som finns och det då helt naturligt, oljefärger var även de naruliga men de krackerlerar för oljanförändras och torkar. 

Temperan blir faktiskt starkere av att du borstar eller polerar den med en trasa! Du har ju mycket väl valt att måla på trä men det är väldigt viktigt vad du gör för grundering för hållbarheten.Målar du med ägg-oljetempera (kokt linolja är vanligt i dag) kan du fernissa tavlan efter ett år, vilket du även ska göra med en oljemålning.