Teckning iFokus

Teckning

Etikettteckna-djur
Läst 2533 ggr
[IsabelleA]
2009-10-30 14:11
0

Hingst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag målade denna lite snabbt imorse på datorn.
Det är faktiskt en av första teckningar jag målar på datorn - med mus. Jag tycker att det är jätte svårt med manen och luggen på hästen och att få till alla linjer och skuggor. Men somsagt, manen var svårast och jag vet inte hur jag ska göra för att den ska 'få liv i sig'.
Det jag blev nöjd med är ögat :) Jag ritar oftast inte ögon på mina djur (som jag målar på papper) eftersom att jag tycker detta är väldigt svårt men nu tycker jag att jag lyckats :)

Sedan tycker jag att det är fint på något sätt, att bilden är så mörk. Det ger liksom en lite mystisk kännsla.

[IsabelleA]
2009-10-30 19:06
0

Håller på med en ny häst här. Jag tycker att det börjar bli bra.
Måste även passa på att säga att detta är andra hästen jag färglägger i photoshop, så jag är ganska ny på dethär.

Men ja, den är ju inte klar än. Manen och mer skuggning samt bakgrund är kvar.

Någon som har tipps på hur jag kan göra manen?
Jag ritar med dator musen.

[IsabelleA]
2009-10-31 00:18
0

Nu har jag lagt till man :) Bakgrund kommer såsmåningom.

KitoBonito
2009-10-31 00:36
0

Tycker speciellt sista bilden är riktigt snygg - dock är det något som gör att den blir otydlig för mig.. Att den är för mörk. :/ Men jag vet inte hur man löser det om man vill ha en mörkbrun häst! Ljust pälsglans kanske?

[IsabelleA]
2009-10-31 01:01
0

#3 La till lite ljusare nyanser. Hopas man ser lite bättre nu :)

KitoBonito
2009-10-31 01:20
0

Ja, mycket bättre! Snyggt! :D

Emmisan
2009-10-31 16:50
0

Ja jag håller med om att det ibland blir lite otydligt om det är för mörkt och då är det ju ett jätte bra och lätt tips att använda sig av lite ljusare blänk och nyanser i pälsen. Snyggt!! Flört

Mvh Emma Tange

[IsabelleA]
2009-11-02 00:57
0

Uppdaterar med en ny häst :) Denna målade jag idag.

haha, Såhär gör man om man är dålig på att göra man och svans Skrattande Man packar ihop allt.

KitoBonito
2009-11-02 01:54
0

Önskar fortfarande mer ljus! :) Ansiktet är otroligt otydligt. För övrigt är det bra!

Rozzy
2009-11-04 02:36
0

Jag tror du har för ljus skärm när du tecknar dina hästar…sedan mörkas bilderna ner lite när de läggs till webben, så det kan vara bra att ljusa upp lite extra när man ska spara för en nätet.

Zabbio
2009-11-08 02:10
0

#9 Beror lite på datorn..mina ljusas upp en massa.. x_x fast jag har också ljus skärm så det blir nog bra för er :P

#0 Man ser utveckling hos dig :) Kolla på tex deviant art för tutorials om man och svans.. med mus kan det vara lättast att använda ''hår penslar'' (penslar med lite olika mängder prickar, som blir streck). Sen dodge+burn och smudge för att få rätt på det. :)

Lägger in en bild på hur en hår pensel kan se ut. Man gör lättast egna; rita upp penseln på ett litet dokument, sen gå: edit-define brush preset (definiera penselförinställning) - ok :) Sen måste du ändra inställningen för penseln; uppe i topp-menyn till höger finns en ikon som ser ut som ett papper med en punktlista. Klicka på den, klicka sen på ''brush tip shape'' och ändra spacing till 1. Lägger in det i bilden ifall du har svensk version av PS så hittar du nog. :) Just det, när du ändrat spacing så spara. lilla pilen i samma fönster och sen ''new brush preset'' eller ''ny penselförinställning''. :)

Svansen i bilden är gjord med mus på några minuter. Med den penseln.  Dessutom ändrade jag  ''shape dynamics" (presis under brush tip shape) till ''fade'' och 400. Ritade, läde på lite olika färger, lekte med penselns storlek osv. Suddade lite med ett stort mjukt suddi och använde  sist en liten  3px pensel och smetverktyget på 88% för att dra ut lite enstaka hårstrån :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.