Teckning iFokus

Teckning

Etikettteckna-djur
Läst 2564 ggr
Moalinn
0

Få upp intresset igen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag har varit här inne många gånger den senaste tiden och det kliar i fingrarna när man ser att snygga, söta och helt underbara bilder..
Och nu vill jag börja måla igen fast på datorn som jag alltid har gjort (Det går verkligen inte för hand) och så målar man, tycker att det blir någolunda, och så kommer man hit och kollar på era bilder igen och så är man helt missnöjd med bilden.
Tappar intresset att måla för att jag känner att det aldrig blir bra. Och det ända jag kan måla är hästar, finns inget annat jag kan måla.

något tips på hur man kan få upp intresset igen?
Kanske det är att jag måste tro på mig själv mer?
Och kanske visa det jag har målat så ni kan ge mig kritik vad som jag kan göra bättre?

jag har ingen aning.. kom med tips och ideer! :')

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Och ja, jag är otoligt darrig när jag målar.. Även annars osså, men blir värre när jag ska konsentera mig!

Medarbetare på Djurfoto

fiffiluren
0

jag tycker att du har börjat bra, ritar du med paint eller photoshop? Jag använder photoshop och tycker att det funkar bra mycket bättre än paint, sen finns det ju en massa gratisprogram och sånt som det finns länkar till här på teckning.ifokus

men för att återgå, blir du inte nöjd med en linje kan du ju dra om den tills det blir bra och du känner att du blir nöjd. Sen ser jag att du kan behöva jobba med färger och skuggor, det bästa tips jag kan ge dig är att du tittar på hästar i verkligheten hur de ser ut och rör sig och på bilder så att du får en bra bild av hur ljus och skuggor faller på muskler och päls. Det blir mycket pill och pet, men det kan vara nödvändligt om man vill ha det riktigt bra. jag själv har väldigt lite tålamod och blir det inte gensat bra så shiter jag i det.

Sen finns det alltid knepsom man kan ta till, så att det ser mer avancerat ut än vad det egentligen är. Men jag kan för lite om photoshop för att kunna hjälpa dig med det.

och jag känner precis som du, man gör en vild som man känner sig nöjd med och så kommer man in här och ser bilderna som andra gjort och då blir bilden man precis gjort inte lika snygg längre.

Man lär sig massor av att titta på andras bidler och se hur de gör och lägger skuggor och ta till dig alla tips du kan och använd dom på det sätt som passar dig. Sen behöver det inte vara exakt för att bli bra, alla utvecklar sin egen stil och sitt eget sätt att måla. Man kan aldrig få teckningar likadana som andras, de får alltid en personlig touch även om man kalkerar en annan teckning.

så hitta din egen stil och utveckla den, det är svårt, men jämför inte dina tecknigar med hur bra du tycker att alla andras är, då blir man aldrig nöjd.

Moalinn
0

Jag använder photoshop.
Tack för tipsen! Ska se om jag kan börja måla snart igen och tycka det är roligt =)

Medarbetare på Djurfoto

Noukah
0

Oj det där har även jag haft problem med, ibland har jag varit inne i en svacka i flera år. Mitt största misstag var att jag ständigt tävlade mot andra, och kände mig ständigt sämre än alla andra..
Detta ledde till att man blev paralyserad, helt blank i skallen, all inspiration bara försvann.

Det bästa tips jag kan ge dig är att forsätta. Jag vet att det är lättare sagt än gjort men bara fortsätt rita. Om du så ska tvinga dig att dra pennan över pappret utan att det ens föreställer något. För med tiden så kommer inspiratione och idéerna tillbaka. OM man inte tycker att man är bra på saker, så lägg det på minnet och se till att verkligen träna på dina svagheter, det är det enda det handlar om. Ju mer man ritar, oavsett hur svårt det kan kännas, så kommer det en dag att gå så mycket bättre än vad det gjorde i början.

Du säger att du bara kan rita hästar -du är precis som jag var. Jag ritade bara hästar i många år, men jag såg till att träna varje dag tills jag blev bra på det. Efter det så har jag gått över till andra saker, fått upp intresset för ljus, volym, annan Anatomi. Låtsas att du spelar ett spel. Hästarna är bana ett, när du klarar det så gå till nästa bana.

Min huvudpoäng är iallafall, att oavsett vilken teknik man använder, så MÅSTE man fortsätta teckna/måla oavsett hur dåligt man tycker att det går. Som en av mina förebilder lärde mig, så handlar det inte heller om talang. Det handlar om övning. Ju mer du ritar, desto mer förstår du och desto bättre blir du.

Så fortsätt med dina fina hästar. Det finns även många snälla människor här som gärna uppmuntrar dig och ger tips :)

Och sist men inte minst som är det svåraste.. TÄVLA INTE MOT ANDRA! Ser du någon som är bättre, så försök bli imponerad på ett positivt sätt utan att trycka ner dig själv. Studera bilden och försök lära dig hur konstnären tänker. Visst, personen kanske har övat mer och är några steg före, det kommer alltid finnas folk som är steget före. Men det säger inte att du inte kan vara där de är en dag :)

//Andrea

Moalinn
0

tack :'d
men jag tror inte att jag kommer kunna måla med papper och penna på ett bra tag. Så det blir datorn som gäller. Eftersom att när jag målade sist på papper så var det folk som kom och skrattade åt den och allt. Mitt självförtoede försvann helt då.
Och jag är som jag är, ganska lat. Orkar inte ta med mig datorn och ritplattan ner till köket och måla. Och just nu har jag ingen aning om hur man kan måla eller något. Så det är inte jätte lätt att måla då.

Men ska försöka snart igen och måla. Får se hur det går :)

Tack iaf för tipsen och allt! :D

Medarbetare på Djurfoto

Zabbio
0

Känner igen mig :P

Jag brukar helt enkelt göra något jag är bra på, eller fokusera på en detalj (ett öga tex) och riktigt få det br, lägga skuggor, måla texturer osv :)

Din bild är en väldigt bra början, jag hade fortsatt att lägga skuggor och så. Välg gärna skuggor från en färg i bakgrunden (tex grönt) som du mörkar ner till nästan svart. Det ger djup och får motivet att passa in bra :) Ljusdagrar kan vara en Kontrast färg mot skuggan (tex gul-oreange mot grönt då), det behöver inte alls vara det men jag känner att jag lättare får liv i bilden då. Undvik dodge och burn, skugga med riktiga färger istället :) Titta gärna på foton.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Moalinn
0

tack :)

Medarbetare på Djurfoto