Lista med gratisprogram
Här tänkte jag att vi kunde lägga in en lista med de gratisprogram (ritprogram och bildbehandlingsprogram) som finns.
- Tanken är att ni medlemmar själva lägger in ett inlägg med länk till programmet ni hittat och en beskrivning av det om ni testat det.
- Det måste vara ett program som är helt gratis och lagligt att ladda ner :) Finns det en gratis version och en betlversion, så skriv även i inlägget vilka funktioner som saknas på gratisversionen.
- Alla inlägg som inte innehåller en länk till ett gratis Ritprogram kommer att tas bort så att det ska bli lätt att hitta i urvalet. Likaså alla dubletter. En recension på ett redan listat program kan läggas till i det första inlägget om fler har provat det :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Gimp är ett bra gratisprogram med många funktioner och inställningar. Det går att göra bra bilder i det, där finns lager, penslar, olika verktyg och olika filformat att spara i.
Neckdelen som jag ser det är att programmet kan vara en aning krångligt att använda då det har olika fönster för allting (en stor bild kan tex dölja penslarna osv) och det tycker jag stör. Det kan vara svårt att hitta rätt i menyerna, att förminska en bild heter till exempel att ''skala bilden''.. inte helt sjäkvklart för mig.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
det är bra med många olika penslar i 3d tex men ochså vanliga … vad ska man säga

www.jesper.nu / se
har en paint, den är väl sådära bra, och det finns bara den veriskonen
är ungefär som det vanliga paint.