bebis - kritik
Jag har ritat en bebis, eller rättare sagt en tjej som snart fyller ett år, och detta är ritat från ett foto som togs i julas. Men tyvärr blev denna bebis två bebisar eftersom de inte blev lika alls, så det blir till att dela itu denna och endast lämna den ena till den stolta mamman. Det är den till vänster som är bra, vad blev fel på den högra…?
Jag tycker att båda är väldigt fina :) men håller med om att den högra ser lite fel ut. Det jag tycker är att porportionerna är lite fel, inte så mycket men tillräckligt, t.ex. att ögonen ser nästan lite typ kinesaktiga ut vid kanterna å näsan är inte lika markerad som på den vänstra. Bara vad jag tycker =9

jag skulle säga att ögonen på den högra sitter lite långt upp (en liten liten gnuttas aningen :P) de är lite vinklade fel och sitter för tätt. ansiktet är otroligt proportionerligt, och man brukar säga att det mellanrummet mellan ögonen ska vara lika stort som själva ögat. det stämmer bra med den vänstra bilden, men inte på den högra.
den vänstra är dock helt ljuvlig 

Jag tror det handlar om millimeter, och ju mer man känner någon desto mer noga MÅSTE man vara med proportioner för att det ska bli ett bra porträtt. Jag har kommit fram till att med djur är det inte lika noga, men just människor så ser vi direkt när något är fel, även om det handlar om millimeter. Skuggningen på den sämre bilden kunde jag ha lagt lite mindre tid på, det blev nog lite för mycket. Det är också det ena ögat som sitter lite för mycket åt mitten, menmen, det kan jag kanske försöka göra om, det blev rätt bra ändå…
Jag har dock gjort dessa bilder sittandes på min hårda köksbänk, obekvämt bakvänd med ryggen mot bordskanten och ritat av i dåligt ljus, från bilden på dataskärmen eftersom jag inte orkade skriva ut fotot, det tog knappt en timma så jag har inte direkt ansträngt mig för att det ska bli riktigt bra.
Väldigt bra forum får jag säga (igen), annars hade jag inte tagit i en penna om jag inte varit tvungen till det, men nu känns det kul när man har fler att diskutera med.