Hverg ;)
Ja, det finns ju en massa konstiga varelser i mitt huvud. Denna hoppade ut på papper, (och sen in i datorn) så han ville väl synas :P
Det är en Hverg, ett hästliknande hunddjur som mäter ca 150cm i mankhöjd. Den används som riddjur och är mycket snabb och uthållig, men inte särskilt smidig. Kroppen är böjlig nog men frambenen är relativt stela och bidrar till styrka. Det är en allätare som mestades lever på gräs, men när den jagar slår den sitt byte med framhovarna. Klorna på baktassarna hjälper till för ett bra grepp när den springer och den tjocka pälsen isolerar både isande kyla och brännande sol, men helst lever Hvergen i kyliga klimat. Den är inte så snabb i snö, eftersom den bara plöjer igenom med sina kraftiga ben istället för att lyfta fötterna, däremot tar den sig igenom nästan hur djup snö som helst.
Pälsen är tjock och mycket mjuk, oftast i bruna nyanser med ljusare mage och mörkare ben, men även vitt och svart förekommer. För ryttaren håller den värmen mycket bra och ger dessutom grepp; istället för sadlar som hindrar värmen att nå ryttaren är det vanligt att man helt enkelt knyter fast sig i den långa pälsen. Den är förutom det också stötdämpande.
Hvergen är ett riddjur med mestadels trav som huvudgångart. En del av dem kan ibland gå i en mjuk, energilös pass och hålla det långa sträckor utan att tröttas. Känslan för ryttaren är ovanlig, de stela frambenen slår i hårt i marken i varje steg medans bakbenen rör sig otroligt mjukt och sviktande, och dessa båda rörelserna möts på mittendär ryttaren sitter. Hvergen har en slags galoppliknande gångart men denna undviks alltid. Traven är snabbare och galoppen, på grund av ryggens rörelser och frambenens hårda steg, brukar leda till att ryttaren gör en luftfärd över Hvergens huvud och riskerar att skadas under hovarna.
Jag vet..jag förslösar min fritid :P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Sjukt läcker måste jag säga, och jag tycker det är fantastiskt roligt att se
hur du får din fantasi på papper, och slutar i något så bra, och det är alltid
roligt med en sån förklaring ;)
bra jobbat!:D
Gud vilken härlig figur….ser så go o snäll ut….skulle gärna ha om dom fanns….du är verkligen duktig på detta….helt underbart att se ….
Wow vad kreaktiv du är ! Önskar att jag kunde få ner fantasier på papper.
Verkligen kreaktivs av dig att komma på egna fantasi djur (väsen)
Mvh Emma Tange

Å, vad läcker!!!!
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
Jättefin!
Usch vad jag blir sugen på att ta en ridtur på en hverg i snön nu. Jättesynd att det inte går…

den va ju jättegullig! Du är verkligen fantasifull och kreativ! bilden hade mycket detaljer och så, och kul med info om Hvergar! :D
Du är för härlig med dina underbara djur 
Förresten kommer du ihåg "Pistvakt" när de pratade om att de sätt en "bjärv"? Kommer osökt att tänka på detta. (bjärn=korsning av björn och järv)
Kanske ny inspiration 
Tack, tack :P
#7 Aldrig sett ''pistvakt'' :P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Du är helt otrolig!
Du skulle kunna rita till en fantasybok..
Du är mycket begåvad, Zabbio!
Snyggt!
Färgläggningen var riktigt bra gjort också.