Teckning iFokus

Teckning

Etikettmaterial-och-teknik
Läst 9085 ggr
Monarchy
0

skiss utrustnings tips! sökes

Hej!

Jag hade tänkt att börja skissa mer ofta och seriöst och undrar vad för pennor ni tycker är bra etc, tex'

om man ska ha soft,medium,hard,

märken som är bättre än andra.

speciellt bra sudd?

lite tips bara så jag slipper köpa mer än ett sätt av pennor och såGlad

Agda
0

http://www.clasohlson.se

Pennsats blyerts Derwent; 12 st mjuka/medelhårda: 6B-4H.

Suddgummipenna med pensel 2-pack, Derwent.

Är det som jag använder, plus en del olika sudd som jag har haft liggandes (samlade på sudd när jag var mindre).
Suddgummipennan är jättebra om man ska sudda litegrann.

Lazzie
0

Är det så viktigt med bra pennor när man ska skissa egentligen? Själv skissar jag med tusch, stiftpenna med HB stift eller vanlig kulspetspenna beroende på vad som finns närmast till hands (fast mina skisser kanske borde kallas kladd i stället, haha). Men om du är nyfiken på blyertspennor så kan det kanske vara värt att köpa ett sett med olika hårdhetsgrader (tex. de Agda tipsade om) och testa vilka du själv gillar bäst.

Monarchy
0

aa jo, finns bara så mycket att välja på!  tycker pennorna inte verkar så stor skillnad i setten, får den kännslan,  men jag vet inte.

Såg på artistica hade dom konstnärsstiftpennor, "stifthållare" med inbyggd vässare, är det bra? om ni har något erfarenhet av det?

Monarchy
0

någon som brukar importera?

enola
0

Använd en penna du gillar, det är det viktigaste :)

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

Lazzie
0

#3 Köper man det setet som Agda tipsade om så får man ju pennor från 6B-4H. Så det skiljer väldigt mycket i hårdhet.  ´Vill ha något väldigt mjukt kan man ju köpa ritkol också.

Vet tyvärr inget om konstnärsstiftpennorna. Själv använder jag reklampennor och tycker att det fungerar bra ^^'

Monarchy
0

oki^^

Juicefine
0

Jag har också det setet från Derwent (Medium: 4h-6B), och sen har jag även ett från CretaColor med pennor från 2H-9B. Jättefina pennor i båda seten! :)

Jag använder knådgummi att sudda med. Jag tar en liten bit och knådar fast den på en blyertspenna. :)

Migoff
1

Jag använder skisspennor från 2H-8B . Är en jätte härlig känsla att teckna med de mjuka penorna, det blir skarpa Kontraster och bilden blir helt annorlunda jämfört med då man tecknar med en vanlig blyertspenna. Personligen tycker jag att man utvecklas väldigt mycket i sin tecknarstil då man börjar lära sig hantera skisspennor :)

Monarchy
0

Funderar att köpa som 1# sa

http://www.clasohlson.se

Pennsats blyerts Derwent; 12 st mjuka/medelhårda: 6B-4H.

undrar dock om det är bättre att köpa dom var för sig, köpa några soft, några medium och några hard. vad tycker ni om det?

Migoff
0

#10 det #1 föreslog låter bra, men jag tycker att du borde köpa till en 8B penna med, den mjukaste och mörkaste ^^. Annars brukar jag mest använda 4B, 6B, 8B och HB :P

Juicefine
0

Fast nog finns det mjukare pennor än 8B!

Rozzy
0

Det är mycket prat om pennor men pappret är även det väldigt viktigt beroende på vilka pennor man använder. Det sätter hela stilen på plats. Du ska tänka på ton, gräng, vikt, syrafritt, lump, cellulosa och hårdheten - kallpressat eller varmpressat och vilket respond du får på olika typer av pennor. Köp olika sorter på lösa ark och testa dig fram till din stil. Gör riktiga tester och lek fram din stil.

#3 #4 Jag har ett väldigt tungt set för 480 kr Drewent, egen importerat.Detta set innehåller bland annat denna stiftpenna som det pratas om här, jag kan byta grafit stift men även använda ritkol, vit och rödkrita i den.

Många gånger är det för lika pennor i de mellanstora askarna, det är inte så varierade utan ligger tätt i nr ordning, om du vill ha en riktig varierad ask ska du köpa en om innehåller olika typer av grafit samt kol och lerkritorna. Annars är det bästa att plocka ihop en egen blandning #11 har helt rätt och så kompletterar du in med par snyggare tunna kulspets-tusch eller en 0,5 tusch och stomp och flytande tusch i par läcka grundfärger och en dipp penna och en 1pensel med extra långt hår. En askmed kol och en vacker rödkrita och vitkrita.

Mimmie94
0

Nån kanske redan har sagt det här, men jag nämner det igen i såfall…

Jag brukar ta ett vanligt sudd, och klippa av två kanter så suddet blir spetsigt, ifall man vill suda nåt specielt, och inte "klumpa" runt så mycket, för det är så svårt (tycker jag) att sudda precis där man vill sudda när man har ett lite större sudd :)

Rozzy
0

Bra!

niclas-e
0

Jag har börjat använda "stiftpennor" med 2mm och 5,6mm stift med några hårdhetsgrader mellan varje stift. Utbudet, i hårdhet, är mer begränsat än träpennor.

Jag tycker att det är för lite skillnad mellan tex. 2B och 3B för att det ska vara lönt att ha bägge. Hellre färre pennor med minst två steg emellan så det inte blir så mycket att hålla reda på.

Ska nog komplettera med 0,5 eller 0,7mm stift också vad det lider till småpill. Blir inte så mycket vässande då :) Sen blir det nog något hårdare stift typ 2H eller 4H också, till väldigt tunna linjer typ hår och sånt.

För att sudda smågrejs är knådgummit eller vanlig häftmassa suverent. Forma en spets av det och dutta bort det du vill sudda.

Annars handlar det nog mest om att testa och se vad du trivs med att använda.

Okashi
0

Jag använder i stort sett bara 3B och 8B (både stift och träpenna) när jag tecknar, till skissen brukar jag använda en B-penna, även om jag har en hel del olika hårdhetsgrader i mitt lilla pälsiga pennfack. :)
Även trevligt med bläck och tusch ibland.  Och kol är underbart kul :)