Skuggor
Hej!
Jag är jätteny både här och vad gäller att teckna.
Har fastnat för porträtt i blyerts men har svårt att få skuggorna att se "äkta" ut.
Hur gör ni?
Behöves det ex. en stompf?
Någonting annat?
Jag tycker själv att det blir lättast/snyggast att skugga med hjälp av stompf, så du kan ju prova med det. :)
// Elin :)
"I think therefore I am"
- Descartes

Jo, stompf är alltid bra :) Ger mjuka fina skuggor. Bara man inte överanvänder den ! :O

<3 8B. Bästa pennan. :)
Då ska jag nog införskaffa en sån.
Tycker det är svårt att få till lite kraftigare skuggor utan att det ser "skitigt" ut. Använder just nu bara sudd, tops, hushållspapper att "kladda" med.
Har sett att det finns såna där penslar med gummitopp…ingen aning om vad det heter…är novis som sagt, kan en sån vara nåt också?
Skulle bli tacksam över lite konstruktiv kritik på det sista jag håller på med……
Kunde bara lägga upp en i taget så jag sänder de andra separat.
Väldit bra grundskiss, bra mycket bättre än mina :)
Stompfar gör stor skillnad jämfört med husållspapper och topz, mycket mer än jag själv först trodde. De är inte så dyra heller. Ett tips är att hålla ena änden till mörkare skuggor, och ena till ljusa.
Skaffa en 6B eller upp mot 9B, ju högre B siffra desto mörkare.
Nu använder jag sällan blyerts längre, i princip alla mina bilder är datormålade eller med enstaka i olja. Men förut brukade jag använda en 3 eller 4 B och en 6 eller 9B, till allt. :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Tack!
Blir lätt otålig när jag inte får till det som jag vill direkt 
9B mm det är blyertspennor va?? Eller finns det samma benämningar inom stompfens värld?
Jag har ett set Derwent pennor som jag trivs väldigt bra med och just den här bilden försökte jag mig på på ett nytt papper, ett lite kraftigare skisspapper och det var mycket annorlunda.
Nu är jag som sagt ny här och undrar, var kan jag hitta det du gjort? Både tecknat och dator? Har letat men jag hittar inte på vart jag ska kolla.

9B och sånt är pennor ja :) tror inte det finns nåt sånt system med stompfar :O
Och jag tycker dina skisser ser bra ut :) Mina skisser är oftast väldigt snabba och… kladdiga :P Sen brukar jag bara använda typ 3B, 6B, 8B när jag tecknar, och ibland stompf när jag kan hitta den!
Det är bra att pröva nya material och utforska, jättekul! :D
#9 Jag har inte mina arbeten på något speciellt ställe här, men ska snart lägga in en ny tråd. Du lär se att mina ansikten inte är mycket att hurra för.. :3
Tror bara det finns en sorts stompf. :)

Hmm, jag skulle föreslå att du kollar på lite bilder så kanske du får en känsla av hur hår rör sig och så :) Det är nog det smidigaste.
DeviantArt har många bra hår tutorials/handledningar :)
Tack så jättemycket för tipset!
Hej igen och tack för alla era tips!
Här ritas och ritas 
Jag har inhandlat både det ena och det andra.
Måste säga att jag inte alls gillar stompfen/arna, men förmodligen är det en vanesak antar jag?
Får inte alls till det med dem… och hur "vässar" man till den sen?? Eller det kanske inte går?
Däremot köpte jag sån "knådsudd" och jisses vad den passar mig bra, jätterolig att arbeta med både till skuggor och annat. Även som vanlig sudd såklart.
Och så köpte jag en massa pennor, bland annat en sort som är en blandning mellan kol, blyerts och med en aning färg. Skoj, men ljudet är inte att leka med när de far över pappret
gubben blir galen av ljudet!
Vad använder ni andra för slags papper när ni tecknar?
Jag har fastnat för ett billigt skisspapper, variant lite kraftigare.
Provade andra men faller tillbaka till detta. Sen gillar jag när det är en aning struktur i pappret och inte helt kritvitt!

Hmm, för mig var stompfen en vanegrej, gillade den inte värst mycket i början men när man väl får till det så är den rätt skön :) ibland.
Knådsudd har jag dock aldrig använt, använder inte så mycket sudd egentligen.Men det är bra att du hittat nåt som passar dig! :)
Det lät som en rätt spännande penna det där :D Haha.
Hmm , jag har ett lite tjockare papper. Älskar mina A5block. :) Måste införskaffa ett större block känner jag, kanske A3.
Skisspapper är generellt rätt tunna väl? Det gillar jag inte så värst.
Jag har massa bruna papper hemma som jag använder torrpastell på :) mysigt som bara den.
Okashi, mitt skisspapper är en lite tjockare variant….tror det är till för akvarell egentligen, det är en billig sort så det står inte så mycket mera än just skissblock
Torrpastell låter spännande!! Berätta gärna mera.
Hur gör ni era andra "grundskisser"? Vore kul med lite tips och trix.
Jag ritar upp det väsentligaste (för mig), konturer och i stora drag vart jag vill ha skuggorna….(Se bilden)
Skulle vara skoj att se andras wip och färdiga resultat.
Finns säkert härute men jag hittar ju inte så bra här ännu.

Ah ok, men då är det säkert bra :)
Torrpasteller känns ungefär som såna där tavelkritor, och man kan smeta ut/ihop färgerna ganska bra. Men man måste fixera det när man är klar, precis som med kol annars kladdar det överallt :P
Men det blir så snyggt på brunt papper :) Skickar med några frukttavlor i torrpastell.
Hmm, grundskisser… jag gör väldigt lite på mina skisser egentligen, blir mest några streck för att visa var allt ska vara. Inte så nogrannt.
Sen börjar jag med lite grundläggande drag och gör lite "stompf skuggor". ^^''
Har inga bra bilder på det på datorn men ….
Finns ju en Skisser och WIP kategori här på sidan :)
Okashi, vilka snygga tavlor!!!!
Det där med pasteller verkar spännande! Det måste jag prova….så småningom. Är så ny inom detta så jag måste lära mig en sak i taget.
Va duktig du är på att rita, jag ser inga fel alls på dina skuggningar Vildmane……
På din fråga i tråden #18..så kan jag visa några exempel som jag har fotat med kameran, bara för min egen skull…en kul grej som jag gjorde på de två sista hundporträtten….och jag ritar oxå hela grunden först o börjar med ögonen först så gott det går…
Bild 1

Fina hundar där Eija :)
Vildmane; Ja man ska väl ta en sak i taget :) Fick prova massa olika tekniker de 3 åren på gymnasiet, det är jag glad för.
Eija, Tack för peppningen. Jag är rätt kräsen när det kommer till mig själv och vill ha allt perfekt tror jag…man ska nog luta sig tillbaka lite kanske och kolla på håll….ett par dagar…eller så---
Gud vilka fina hundar!!! Min dröm har alltid varit att kunna teckna djur….men jag tror inte jag klarar det! Älskar hundar(vuxit upp med hundar) men en av pojkarna är allergiker så…
Jättefina bilder verkligen!!!!! Och vad himla roligt att se "processen!"
Jag har också fotat massor under arbetets gång….om inte annat är det kul att se hur allt utvecklar sig…och man själv /förhoppningsvis) gör förbättringar 
Det lustiga är, tycker jag, att man redan i skissen kan se om man blir nöjd eller inte (om det blir bra eller inte).
Finns det verkligen inte fler som har före och efter bilder??

Jag kan säkert fixa fram några före/efter bilder :) Fpr bli att teckna lite imorgon bitti helt enkelt.
Jag kan vara nöjd med skissen men inte med slutresultatet. Väldigt knepigt det där ;)
#28…tack själv för berömmet….jag älskar hundar med och har två killar nu….dom har jag oxå ritat av men inga före bilder…det är bara dom här två som jag gjorde det på….och jag glömde att tillägga att jag använder stompf nu….
Förr tog jag bara fingrarna o drog ut skuggorna, och det var jobbig må du tro….jag är ju inte alls lärd utan har bara knåpat själv…så det var först här som jag fick läsa om "stompf"…hade aldrig hört talas om det ens….
Men vilken skillnad det var med den iallfall, jag kommer absolut att använda det i fortsättningen med…
Jag håller helt med dig om detta att man märker på en gång om det blir bra…om det är flyt….för är det inte det, så brukar jag lägga av på en gång….ingen idé alltså att fortsätta den dagen…
Håller med dig att det är ju kul o ha kvar så man kan se just processen när man jobbar med en teckning…

Väldigt snyggt porträtt Okashi.
För min egen del känns det som att det är ett ständigt experimenterande det här med hur man gör för att få till sin bild. Bättre blir det ju inte av att man läser en massa tips som man måste testa…
Det som jag fastnat för är nog mestadels tops till skuggor. Stompfen tycker jag blir bäst till småpill, där topsen är för stor.
En annan sak jag inte klarar mig utan är knådgummit och häftmassa. Helt suverent för att göra fina skiftningar och highlights. Häftmassan tar lite mer är knådgummit men bägge är väldigt enkla att forma till olika former. Mina skuggor har blivit mycket mer levande sen jag började lära mig använda dem.
Har inte mycket före-/efterbilder, men här är två bilder på ett porträtt jag gjorde för några år sedan. Tyvärr är det från tiden innan knådgummit och bomullstopsen. Skuggorna är gjorda med stompf.
Skiss…

Tack så mycket. :)
Knådgummi/häftmassa är något jag aldrig använt, så det kanske är värt att prova. Använder i stort sett bara stompf när den finns till hands. Annars så går det utan nånting med :)
Men jag tycker att du har fått till skuggorna rätt bra där, men det hade varit kul att se lite bilder där du använt knådgummi också så att man kan se skillnaden och så :) Hade varit intressant.

Bilderna i min presentation här är gjorda med knådgummi och häftmassa.
I porträttet är highlightsen i håret gjoda med knådgummi.
Skiftningarna i pälsen, i ansiktet, på den andra hästen är också till stor del knådgummits förtjänst. Sen kanske man inte ser att jag använt just knådgummi, men jag tycker det är ett suverent vertyg att använda till massa olika saker.

Jo man ser ju faktiskt skillnaden där, det där knådgummit verkar inte helt fel måste jag säga ! :)