Teckning iFokus

Teckning

Etikettallmänt
Läst 2038 ggr
MichaelE
0

Wacom, vilken storlek?

Jag funderar på att skaffa en wacom Ritplatta, närmare bestämt WAcom Intous4, men jag har en fundering nämligen om jag ska välja Medium (4 300 kr) eller Large (5 600 kr). Medium har ritytan utav ett A5 ark medan Large är lite större yta än A4.

Vad tycker ni som är mer erfarna med ritplattorna, vilken storlek är bäst att rita i?

kulay
0

Min Ritplatta är stl. A6. Låter lite, men funkar perfekt, iaf för mig.

Okashi
0

Det är ju en smaksak helt enkelt, du kommer förmodligen vänja dig vilken du än tar :) Jag har en stor platta (större än A4) och sitter alltid med den i knät, tycker det är skönt med ett stort område för handen. Sen ska jag nog skaffa mig en liten för resor och sådant, av praktiska skäl :P

MichaelE
0

Okej, jag har en laptop så den får inte vara större för då får den inte plats i min stora laptopväska… Bara musmattan är lika stor som datorn. Men så som jag ser det så ska båda få plats, dock har jag inte kollat yttermåtten för Large modellen.

Zabbio
0

A4 är väldigt stort. När jag hade en a6 och fick prova A4 i två veckor tyckte jag fortfarande bäst om A6. Nu har jag A5 och den är bra, men byter hellre till A6 än till A4 om jag skulle köpa nytt.

Beror mycket på hur du ritar, brukar du ha stora, svepande rörelser är en stor platta bättre, men har du normala till små rörelser (mest rör handleden) är a6-a5 bättre. Med en stor platta är det svårt för oss med små rörelsr att ''komma någonstans'' på skärmen, eftersom plattans yta motsvarar skärmen exakt. Dvs vil du dra en linje tvärs över skärmen, måste du dra linjen tvärs över hela plattan.

A4 är troligtvis större än laptopen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

MichaelE
0

Det låter nog som A5 är bäst. Den finns även som Bluetooth så den blir helt trådlös, har bluetooth på laptopen.