Lätt tips på skuggning?
Det enda jag kan komma på är att tänka på hur ljuset faller. Tex kommer det ovanifrån så hamnar det ju på alla ytor som inte täcks av något. Undersidan osv får mindre ljus.
Det är mer komplicerat än så eftersom olika ytor reflekterar ljuset olika också, men grunden är att ljuset faller på de ställen sm inte är övertäckta, och där ljuset inte faller ligger skuggan. Tänk på hästen/motivet som en form först och främst.. svårt att förklara :)
Titta mycket på bilder och verkligheten och fundera på hur skuggorna lgger och vart ljuset kommer ifrån.
Det finns en metod där man skuggar allt som är ''insjunket'' och låter delar/former som står utåt mer vara oskuggade. Det fungerar bra om man ''bara'' vill framhäva formen på ett föremål, men i längden kommer den metoden inte riktigt att räcka till eftersom ljuset inte blir möjligt att variera. Men det kan vara en bra start.
Sen handlar det som alltid om att öva och öva :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Om du undrar efter en teknik att skugga i ps kan jag berätta hur jag gör.
Jag målar först linjerna i ett lager, sen färglägger i ett annat. Sedan tar jag upp ett lager som jag lägger högst upp, drar ner opaciteten en bit och målar svart där jag vill ha skuggan
Sedan på tar jag "vattendroppen" och mjukar ut kanterna där det behövs. Sen så sänker jag opaciteten ännu mer och vips så har man en fin bild. Gör likadant med när jag lägger ljust, fast då anväder jag vit.