Teckning iFokus

Teckning

Etikettmaterial-och-teknik
Läst 2501 ggr
Zabbio
0

Aipitek Ritplatta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag när jag var ute såg jag en Ritplatta på ClaesOhlsson som jag blev nyfiken på. En Aipitek HyperPen mini.

Den kostade ca 400kr (finns kanske billigare någon annanstans)  och ritytan är relativt stor (10x15cm) jämfört med storleken på plattan. Den har 1024 trycknivåer, samma som wacom intous om jag inte missminner mig, och en rolig detalj är att den är böjlig, som en musmatta ungefär.

Nackdelar som jag ser det är att pennan kräver batteri (ett AAA) och att jag personligen tycker att knapparna på pennan är lite svåra, den ena vill inte riktigt tryckas in när jag ber om det. Det finns inga extra knappar på själva plattan. Det är lite kul att den är böjlig, men jag ser inte vitsen med det. Sitter man vid skrivbord gör det ingen direkt skillnad, men om man sitter med laptop i soffan så försvinner ju allt stödet under pennan och man behöver lägga plttan mot ett bord eller en bok.

Jag kan inte hitta något att störa mig på när jag använt den, pennan går mjukt och fint, tryck-känsligheten går att ställa in med bra marginaler och den fungerar smärtfritt. Ytan är lite skrovlig och det stör mig lite, men det är nog mest en smaksak.

Funktionsmässigt märkte jag ingen direkt skillnad jäntemot mina andra plattor (wacom bamboo och intous 3) och resultatet blev lika bra. Det som skiljer är antalet knappar på penna och platta, och att det inte finns något ''suddi'' i toppen. Pennan känns lite plastig men ligger ok i handen. Spetsen går inte att byta ut.

Överlag känns det som en väldigt prisvärd och bra platta att köpa om man planerar att köpa sin första Ritplatta, eller för all del sin tionde :P Vill man mest prova och se om det är något man kan trivas med är den perfekt, och så vitt jag kan bedömma lär man inte  ''växa ur'' den eftersom grundfunktionen/ritytan är så pass bra och exakt. Vill man däremot ha extra knappar och short keys så är den inte särskilt lämplig. Jag hade inte använt den istället för mus heller pga att den inte har någon scroll funktion eller så. Å andra sidan använder jag aldrig pennorna som möss.. Trivs inte med det helt enkelt.

Nu återstår att bedömma hållbarheten, men det kan jag ju inte göra så här enkelt :) Bara att vänta och se, helt enkelt. Men den känns bra och framförallt prisvärd.

Jag trodde att det skulle medfölja ett Ritprogram, men det hittade jag inget. Ska höra med butiken om det, annars är kartongen missledande.. Men det kan ju ha blivit ett fel också.

Bara en liten redogörelse över min nya platta :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Topknot
0

Kul emd en liten recension! :) Visste inte ens att clas ohlsson sålde ritplattor  eller att de kunde kosta under tusenlappen ;P

Zabbio
0

Intwe jagheller, var därför jag var tvungen att testa när jag såg  den :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.