Startpaket...hjälp!
Jag behöver er hjälp!
Jag har tänkt att ge min systerdotter ett tecknar paket i julklapp (vet att jag är ute i god tid men sak samma:) ).
Det jag vill ha hjälp med är vad jag ska köpa som startpaket, vad som är viktigast alltså.
Vad som är bäst, hårdhet/mjukhet påpennor osv.
Hon är tio år gammal och älskar att rita.
Och på senare tid älskar hon att måla av saker. Ska därför köpa en bok som hette något i stil med Lär dig teckna djur! (Hon älskar djur)
Men allt runt omkring, ska man ha skissblock eller teckningsblock. Vad är skillnaden?
Kort och gott. Vad är de viktigaste sakerna när man ska lära sig teckna ?
Är väldigt tacksam för svar!! :)
Ingen som har tips eller ideér? :(
:)
Viktigaste sakerna är:
Pennor
Sudd
Papper
Skissblock är tunna tunna papper. Till en tioåring skulle jag köpa ett teckningsblock. Dyrare men kommer kännas bättre för henne.
Köp ett paket blyertspennor. Det finns paket med olika hårheter. Ett paket om 3-4 olika är nog att starta med.
Köp ett paket färgpennor till detta. Det finns pennor som fungerar både som "kritor" om man vill färglägga/-skugga och som får en akvarell-liknande kvalité då man går på med pensel och vatten: dom är kul!
Det borde räcka + boken, för att få igång henne. Lär henne att det viktigaste med att teckna och bli bra på det är att Se Former. Hitta former i allt man ser och skall rita av.
Försök få henne att se formerna (Cirkel, Fyrkant, Triangel) i saker och sedan använda dessa former för att rita saker. T.ex. en människokropp. Se (mycket förenklat) exempel :)
Akademibokhandeln brukar ha en massa sjyst till bra priser.
Tack så jättemycket för ditt svar..
Ska ut idag och kika lite och ska då passa på att kika efter pennor med olika hårdheter.
Tack igen :)
Vi längtar efter att få se resultat! ;)
Ett paket kopieringspapper är faktiskt bra att rita på, tycker jag iaf. Kanske din systerdotter gillar att kunna välja på slätt papper där man kan öva på mjuka toner, och grövre teckningspapper där man får mer struktur :) Kostar ju inte mycket heller.
Lycka till!
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#5 Vi får se om jag lägger upp här med hennes tillstånd. Men hon är redan duktig tecknare. Kul att hjälpa henne på vägen med bra produkter.
#6 Tack för tipsen :)
jo, om du tänker köpa boken "Lär dig teckna djur" så kommer det nog inte bli så lätt (om du menar denna bok ), försökte få tag i den förut, men de sa att de slutat tillverka just den boken…Men om du har tillgång till en bra tecknar butik så borde du hitta någon annan bra bok:) (Som t ex. Kreatima, vet inte om den finns någon annan stans än i stockholm, men en otroligt bra butik^^)
Lycka till!:)
Jag hittade just den boken på adlibris eller bokus hörom veckan men tyckte den skulle vara för svår för henne så det blir denna istället http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174012061 :)
Tack :)
#9 hittade du den? Oj, då måste jag leta runt där;)
Den nya boken verkade bra den också:)
#10 Tyvärr så hade jag visst fel. Kikade igen och då stod det att den inte fanns längre. Konstigt att den liksom inte är borta ut hela systemet då. Men den nya är beställd och jag hopppas på att då den snart ;)