Teckning iFokus

Teckning

Etikettmaterial-och-teknik
Läst 3666 ggr
Moalinn
0

Byta penna till ritplatta?

Hej!

jag har börjat bli fundersam på vad som händer med min Ritplatta.
Jag har installerat om den några gånger, eller kanske inte installerat om utan uppdaterat den eller vad man ska säga från hemsidan Wacom.com och dom 2 första gångerna fungerade ritplattan som vanligt igen.
Men nu så har den börjat krångla igen,
Ingen "tryckkänslighet", vet inte vad jag ska kalla det men man ska ju kunna trycka löst och det blir lösa streck om man målar i tex. photoshop, hoppas att vi förstår vad jag menar, och suddigummit högst upp på pennan fungerar inte som ett suddigummi utan fungerar som själva spetsen på pennan gör.
jag har börjat fundera på om det är pennan det är fel på eller är det så att hela ritplattan börjar ge sig.
Men allt annat på själva plattan fungerar så jag tror ju att det är pennan,
Men vad tror ni?

Har haft den i ett år, men köpte den begangnad och hon hade haft den i ca ett halvår.
Och det är en Wacom Bamboo A6.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Zabbio
0

Det kan inte vara photoshop som krånglar? Hjälper det att starta om Photoshop? Gör det någon skillnad om plattan är ikopplad när du startar programmet eller inte?

Har du de senaste drivrutinerna? Kanske du ska prova att ta bort drivrutinerna helt och ladda ner nya, fräscha från wacom.com. Det låter som ett mjukvarufel, att datorn inte läser pennan rätt. Det kan bero på att rester av gamla drivrutiner är kvar, kanske datorn har något virus eller vad som helst.

Kan du prova att installera pennan på en dator som inte haft någon penna installerad tidigare?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Moalinn
0

Det har iaf inget med photoshop att göra, är samma sak i både elements 7 och cs4.
Men även i andra program.

Jag kan kolla om jag kan installera den på mammas dator och se om den fungerar där, om den gör det kan jag installera om hela ritplattan på min dator.

Men om det inte fungerar, kan det vara pennan då?

Medarbetare på Djurfoto

Zabbio
0

Jag vet inte, jag är ingen expert. Mina problem har alltid varit mjukvara, förutom när vovven tuggade sönder min första penna så den delades i två.. för mig låter det som ett mjukvaruproblem faktiskt. Du kan ju alltid prova att installera om från grunden på din egen dator också, men fungerar den på din mammas dator är det något i din dator som stör den, sen gäller det att hitta vad..

Det finns ju kretskort osv i pennan, så det är inte omöjligt att det är den. Men det är ju trist att lägga pengar på en ny penna om det inte löser problemet…

Moalinn
0

jo, jag ska allt testa mig fram.
men det borde ju fungera tycker man ju.

Jo, en penna är ju rätt dyr ändå så jag ska försöka få det att fungera, om inte så fungerar det ju alltid så som jag har nu, men det är otroligt irriterande.

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

hittade installations skivan så jag installerar om allt så får vi se vad som händer :D

Medarbetare på Djurfoto

Zabbio
0

Lycka till! :)

[trumman]
0

Jag har samma 'problem' här på jobbet då jag kopplar in plattan; ingen tryckkänslighet + kan inte sudda med bakändan.

Jag tror det handlar om att jag inte har rätt drivrutiner installerade.

Zabbio
0

Ibland är ju skivan man får med utdaterad, då hittar man nya drivutiner på wacoms hemsida istället :)

Moalinn
0

okeej, jag ska testa någon gång nu i helgen :)

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

jag kan väl säga att jag har fixat den.
Skivan fungerade inte,, men jag avinstallerade ritplattan och hämtade från wacom.com :)
Nu fungerar den som den ska. Tack alla :)

Medarbetare på Djurfoto

EPiCFAiL
0

Jag har precis samma problem! Ingen tryckkänslighet! Däremot har jag inget sudd på baksidan av min penna, för jag har en mycket liten platta. Jag såg på era andra diskussioner, men förstår inte riktigt hur jag ska göra. . . jag blir rent av frustrerad då jag sitter i photoshop och ingen tryckkänslighet kommer i bilden. Den blir så trist!

Men du, Moalinn, hur avinstallerade du din platta?

EPiCFAiL
0

#10 Och hur gjorde du sedan inne på wacom.com?

Moalinn
0

jag typ gick in på kontrollpanelen och typ, installerade program eller vad det står och sen kan man typ avinstallera typ :p
eller typ avinstallera program eller något.. jag vet inte riktgit, men avinstallerade så iaf :)

Medarbetare på Djurfoto

EPiCFAiL
0

Okej, tack! Hur gjorde du på wacom.com då? :)

Moalinn
0

jag gick in på typ, download typ :p

Medarbetare på Djurfoto

Zabbio
0

Inne på wacom letar man efter download eller download driver. Sen väljer du den driver (drivrutin) som passar till din modell :)

Moalinn
0

tack, jag kände att inte inte riktigt visste vad jag skrev, jag var trött och pratade med någon samtidigt :P

Medarbetare på Djurfoto

EPiCFAiL
0

Tack för hjälpen alla, nu fungerar pennan och plattan som de ska! Gäller bara att snappa upp ritkunskaperna igen. . . ;)

Moalinn
0

bra det :)

Oj, vad mycket typ det blev i mina inlägg. haha, förlåt :p

Medarbetare på Djurfoto